Environment and society: a relationship to be thought from life
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117019196Keywords:
Environmental education, Life, Human responsabilityAbstract
This article presents a theoretical essay on Environmental Education whose emphasis occurs from an ontological principle that aims to life. As literature, the study is of reflections that refer to beware of all forms of life, establishing the relationship of man with nature, a place where there is the centrality of environmental education. Although there contextualization that human exploration changed the natural balance, the test think strategies and solutions to overcome the environmental crisis. As the conclusion, the Belgrade Charter while promoting individual to the construction of citizenship from the Environmental Education and human responsibility.
Downloads
References
APEL, KARL OTTO. Estudos de Moral Moderna. Petrópolis: Vozes, 1994.
AYRES, F. G. S.; BASTOS F., J. B. O exercício das liberdades, o combate à pleonexia e a educação ambiental no processo do desenvolvimento. Revista Brasileira de Ciências Ambientais: ICTR & CEPEMA. São Paulo, n. 7, ago. 2007. Disponível em: <http://www.rbciamb.com.br/ images/online/07_artigo_5_artigos122.pdf>. Acesso em 05 de agosto de 2011.
BECCHI, PAOLO. La ética en la era de la técnica. Elementos para una critica a Karl-Otto Apel y Hans Jonas. In: Cuadernos de Filosofia del Derecho. Universidad de Alicante, Espagrafic, 1989.
COULANGES, FUSTEL. A Cidade Antiga. 1ed. São Paulo: Hemus,1975.
DUPAS, GILBERTO. Ética e poder na sociedade da informação: de como a autonomia das novas tecnologias obriga a rever o mito do progresso. São Paulo: Unesp, 2011.
GIACOIA, OSWALDO, JUNIOR. Hans Jonas: O Principio Responsabilidade, Ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. In: OLIVEIRA, de, A Manfredo (Org.). Correntes Fundamentais da ética contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.
GOERGEN. P. Pós-modernidade, ética e educação – polêmicas do nosso tempo. Campinas: Autores associados, 2001.
INAMB. Instituto Nacional do Meio Ambiente. Educação Ambiental: textos básicos. Lisboa, 1990.
KITZMANN, D. Ambientalização de espaços educativos: aproximações conceituais e metodológicas. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande: FURG, v. 18, jan. a jun. de 2007.
MEISTER, JOSÉ ANTONIO FRACALOSSI. O Conceito Vida como Fundamentação ontológica da ética da Responsabilidade em Hans Jonas.197f.Tese (Doutorado em Filosofia). Pontifica Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
SAUVÉ, LUCIE. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.
SORRENTINO, M. Universidade, educação ambiental e políticas públicas. In: Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades. Desdobramentos do 3º seminário internacional de sustentabilidade na universidade. São Carlos: novembro de 2001.
TOZONI-REIS, M.F.C. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas: SP: Autores Associados, (Coleção educação contemporânea), 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION