Progressive Women Publishers in Brazil and Argentina: Boitempo and Marea Editorial
DOI:
https://doi.org/10.5902/2763938X70459Keywords:
Publishers, Publishing itself, Publishing Houses, WomanAbstract
In this article we will present a brief editorial history of invisible women publishers in Argentina and Brazil, and highlight the symbolic role that Ivana Jinkings (Brazil) and Constanza Brunet (Argentina), creators and managers of Boitempo Editorial (Brazil) and Marea Editorial (Argentina) reflect in the progressive publishing field today. We bring up this discussion, above all, to think about women active in the publishing market, who are often silenced, since we are aware of an editorial history that portrays, for the most part, the trajectory of male editors. However, these female editors presented here, for example, command the largest so-called independent and progressive publishing houses in these countries; they edit and occupy different positions in the "publishing field" (BOURDIEU, 2004). Based on semi-structured interviews conducted with these women and analysing their autobiographical discourse, our question is: what do these women project about themselves in the private/public sense through their narratives and the catalogue of their publishing houses? We believe, a priori, that the final editorial products are one of the facets, an edition of the self through an institutional ethos (AMOSSY; MAINGUENEAU, 2008), of extimacy (PAVEAU, 2020), that is, a validation of the self, of what the publishers edit of themselves through their life narratives.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth (Org). Imagem de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.
BOTTO, Malena. 1990-2010: concentración, polarización y después. In: DE DIEGO, José Luis. Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014. p. 1-29.
BOURDIEU, Pierre. Una revolución conservadora en la edición. In: Intelectuales, política y poder. Eudeba: Buenos Aires, 2014.
BRAGANÇA, Aníbal. Sobre o editor. Em Questão, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 219-237, jul./dez. 2015. Disponível em: <https://goo.gl/ktFHsc>. Acesso em: 7 jul. 2020.
DE DIEGO, José Luis. Los autores no escriben libros. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ampersand, 2019.
GARONE GRAVIER, Marina. Los catálogos editoriales como fuentes para el estudio de la bibliografía y la historia de la edición. El caso del Fondo de Cultura Económica. Palabra Clave (La Plata), 9(2), e085. Disponível em: < https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/download/PCe085/12063?inline=1>. Acesso em: 10 set. 2020.
GODOI, Rodrigo Camargo. Um editor no Império: Francisco de Paula Brito (1809-1861). Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Campinas, SP, 2014. 106f.
MACHADO, Ida Lucia. Reflexões sobre uma corrente da análise do discurso e sua aplicação em narrativas de vida. Coimbra: Grácio Editor, 2016.
MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Orgs.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-25.
MALUMIAN, Hernan; WINNE, Victor Lopz. Independientes ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2016, 156p.
MARQUES NETO, Leonardo. 100 nomes da edição no Brasil. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2020, 368p.
MUNIZ Jr., José de Souza. “O editor como (mediador) intelectual e o espaço editorial como ilusão de óptica: apontamentos teórico-metodológicos”. Anais do 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Belém - PA – 2 a 7/09/2019. Disponível em: <https://portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-0068-1.pdf>. Acesso em: 14 set. 2020.
MUNIZ JR., José de Souza. Retrato do editor quando jovem. Intercom – 39 Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... Rio de Janeiro, RJ, 2015.
NOORDA, Rachel. The Discourse and Value of Being an Independent Publisher. Erudit. Disponível em: <https://www.erudit.org/en/journals/memoires/2019-v10-n2-memoires04677/1060971ar/>. Acesso em: 6 jul. 2020.
PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Tradução Julia Lourenço e Roberto Baronas (org.). Campinas : Pontes Editores, 2021.
RIBEIRO, A. E. “O apagamento das mulheres editoras”. In: Itinerários, Araraquara, n. 47, p. 229-232, jul./dez, 2018.
RIBEIRO, A. E. “Editoriales y editoras en Brasil hoy. Dos casos contemporáneos: Chão da Feira y Relicário”, Lectora, 25: 227-240. ISSN: 1136-5781 D.O.I.: 10.1344/Lectora 2019.25.14, 2019.
RIBEIRO, A. E. “Boitempo editorial e Ivana Jinkings: um quarto de século de uma editora de esquerda no Brasil”. Pontos de Interrogação, v. 9, n. 1, jan.-jun., p. 201-226. Thompson, J. B. (2013). Mercadores de cultura. São Paulo: Editora Unesp, 2019.
SZPILBARG, Daniela. “Armas cargadas de futuro: hacia una historia feminista de la edición en Argentina”. Malisia, La Plata, n. 5, Dossier “Mujeres y Edición”, p. 15-29, 2018.
Thompson, J. B. Mercadores de cultura. São Paulo: Editora Unesp, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.