Notes on the “essentially Brazilian” film: Embrafilme and quality cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2763938X66714

Keywords:

Brazilian cinema, Embrafilme, Nationalism, SRTV

Abstract

In this paper we intend to present a bibliographical study of the novel Morenga, by the German writer Uwe Timm. Taking as object two editions of the work, the first, from 1978, and the third, from 1983, and starting from some questionings about the changes engaged in the presentation of the material to the readers, we will seek to understand how the editing process and the external construction of the two editions of the book connect to its content: the colonial conflict in the region of Colonial Namibia, between 1904 and 1907. To this end, we will briefly present the editions and scrutinize how, by constituting a pre-reading imaginary about the editions, their material elements can help us trace their reception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Gomes Esteves, Faculdade de Comunicação e Artes/ Universidade Federal de Mato Grosso

Prof. Dr. do Curso de Cinema e Audiovisual da UFMT.

Antonio Celso de Castro Cuyabano Jr., FCA/UFMT

Graduando em Cinema e Audiovisual pela Universidade Federal de Mato Grosso.

References

ABREU, Nuno César. Boca do lixo: cinema e classes populares. Campinas: Unicamp, 2006.

ADAMATTI, Margarida Maria. Crítica de cinema e repressão. São Paulo: Alameda, 2019.

ALENCAR, Mirian. Mais filmes, menos filmes. Jornal do Brasil, 12 abr. 1976, Caderno B, p. 1.

AMANCIO, Tunico. Artes e manhas da Embrafilme. Cinema estatal brasileiro em sua época de ouro (1977-1981). Niterói: Ed. UFF, 2000.

AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucitec, 2013.

AVELLAR, José Carlos. Teoria da relatividade. In: BERNARDET, Jean-Claude; AVELLAR, José Carlos; MONTEIRO, Ronald F. Anos 70 – vol. 7: cinema. Rio de Janeiro: Europa, 1979. p. 63-95.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DAHL, Gustavo. Mercado é cultura. Revista Cultura, v.VI, n.24, p. 125-127, jan./mar. 1977.

FIGUEIRÔA, Alexandre. Cinema Novo: a onda do jovem cinema e sua recepção na França. Campinas: Papirus, 2004.

FREDERICO, Carlos. Abacaxica. Opinião, Rio de Janeiro, n. 205, p. 17, 8 out. 1976

GATTI, André Piero. Cinema brasileiro em ritmo de indústria (1969-1990). São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1999.

GOMES, Paulo Emílio Salles. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Perspectiva, 1974.

NEVES, David. Cinema novo no Brasil. Rio de Janeiro: Vozes, 1966.

PONTES, Igor Andrade. Investigação e catalogação da coleção SRTV do Centro Técnico Audiovisual do Ministério da Cultura. Recine – Revista do Festival Internacional de Cinema de Arquivo, Ano 10, n° 10, p. 150-157, nov. 2013.

ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

SCHETTINO, Paulo B. C. Diálogos sobre a tecnologia do cinema brasileiro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

VIANY, Alex. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Revan, 1993.

XAVIER, Ismail. Sétima arte: um culto moderno. São Paulo Edições SESC, 2017.

Published

2022-08-03

How to Cite

Esteves, L. G., & Cuyabano Jr., A. C. de C. (2022). Notes on the “essentially Brazilian” film: Embrafilme and quality cinema. Gutenberg - Revista De Produção Editorial, 50–67. https://doi.org/10.5902/2763938X66714