Geographical Education as a tool for resilience: facing drought and fire in the northern brazilian Pantanal
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499489608Keywords:
Geographic education, Water crisis, Forest fires, Pantanal, CitizensAbstract
The study evaluated the role of Geographic Education combined with Environmental Education in addressing the impacts of the water crisis and wildfires in the Pantanal, focusing on the experience of the Santa Claudina State School in Mimoso, Mato Grosso. A three-phase methodology was used: bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews with members of the school and the community. The results of the analysis of the Political-Pedagogical Project (PPP) and the interviews revealed that, although Geographic Education is present in the school, the topic of the water crisis is not addressed with the same depth as wildfires, creating a significant gap in the understanding of environmental challenges. Regarding the National Common Curricular Base (BNCC), it was observed that these issues are addressed through various competencies throughout elementary and high school, but in a fragmented way—being covered in some school years and not in others—which hinders a holistic view of environmental problems. Therefore, it is vital that schools work with theory and practice aligned with their local reality in order to form more conscious and resilient citizens.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A.; LÜDKE, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
BRASIL. (Constituição [1988]). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 maio 2023.
BRASIL. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. Brasília: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 maio 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 maio 2023.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 06 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 01, de 25 de maio de 2021. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 maio 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/diretrizesEJA.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562 p. ISBN: 978-857783-136-4.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CAMPOS, L. R. M. et al. A revisão bibliográfica e a pesquisa bibliográfica numa abordagem qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 22, n. 57, 2023. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/. Acesso em: 28 abr. 2025.
CARNEIRO, S. M. M. A dimensão ambiental da educação geográfica. Revista Educar, Curitiba, n. 19, p. 39-51, 2002. Editora da UFPR. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.245
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação de cidadãos. São Paulo: Cortez, 2004.
CASTROGIOVANNI, A. C.; ROSSATO, M. S.; CÂMARA, M. A.; LUZ, R. R. S. da. Ensino da geografia: caminhos e encantos. 2. ed., reimp. Porto Alegre: Edipucrs, 2016.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.
COMBESSIE, J.-C. O método em Sociologia. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
CORRÊA, R. L.; ROSADO, S. Geografia e ensino de geografia: múltiplos olhares. São Paulo: Cortez, 2007.
FURASTÉ, P. A. Normas Técnicas para o Trabalho Científico: Elaboração e Formatação. 15. ed. Porto Alegre: s.n., 2019.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
INTERNATIONAL Charter on Geographical Education. IGU-CGE: Comission on Geographical Education, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Windows/Downloads/Carta%20Internacional%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Geogr%C3%A1fica%202016.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
MAPBIOMAS. Mapeamento das áreas queimadas no Brasil (Coleção 2). Disponível em: file:///C:/Users/HP/Desktop/queimadas/Fact-Sheet-Fogo pdf. Acesso em: 06 maio 2023.
MATO GROSSO. Resolução Normativa nº 003/2019. Fixa normas para oferta da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Sistema Estadual de Ensino. Disponível em: https://www3.seduc.mt.gov.br/educacao-do-campo-e-quilombola/biblioteca-virtual/legislacoes/legislacao-da-educacao-do-campo. Acesso em: 15 maio 2023.
NOGUEIRA, A. X. O que é Pantanal. São Paulo: Brasiliense, 1990.
REGO, N.; COSTELLA, R. Z. Educação Geográfica e Ensino de Geografia, Distinções e Relações em Busca de Estranhamentos. Signos Geográficos, Goiânia-GO, 2019. v. 1.
ROSSETTO, O. C.; SILVA, J. M. R. (Orgs.). Mimoso: comunidade tradicional do Pantanal Mato-Grossense: diversidade 2021 de saberes. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021.
SILVA, Marcia Alves Soares da; OLIVEIRA, Ricardo Devides; GONÇALVES JUNIOR, Francisco de Assis. A narração na esteira do pensamento e dos saberes-fazeres geográficos. PERSPECTIVA: Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 40, n. 4, p. 01-16, out./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84225
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


