Simulated jury in Geography teaching: strategy for anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499486753

Keywords:

Geography teaching, Anti-racist education, Simulated jury

Abstract

The Brazilian society is marked by structural racism. The result of centuries of colonialism and slavery, Brazil has evident racial inequality. To overcome such inequalities, in recent decades, proposals for equality and justice have been made in an anti-racist posture. Among them is the law of Africanities that assures the teaching of Afro-Brazilian history and culture, proposing thinking ethnic-racial relations in education. From that, this article proposes the simulated jury regarding quilombola lands as an anti-racist education strategy. Thus, it consists of a theoretical discussion about ethnic-racial relations in the teaching of Geography and the simulated jury as an active methodology, as well as presenting an account of an educational practice in a high school. Designed as an active methodology, the simulated jury provides dialogue with others, deepens geographic vocabulary, evolves arguments, and encourages research, among other essential skills for geographic reasoning. It is concluded that, thought of as a project, the simulated jury is an emancipatory practice that favors geographical discussions that help to break with racist conceptions and representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francyjonison Custodio do Nascimento, Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte

Graduated in Geography from IFRN (2014). Specialization in Applied Human and Social Sciences and the world of work from UFPI (2022). Master's degree in Geography (2015-2017) from UFRN, with a CNPq scholarship. PhD in Geography (2017-2021) from UFRN, with a CAPES scholarship. He is currently is a permanent Geography teacher at the Rio Grande do Norte State Department of Education, Culture, Sport and Leisure.

References

AFONSO, A. E. Aprendizagem geográfica por meio de conceitos, categorias de análise espacial e recursos imagéticos. In: PORTUGAL, J. F.; VEIGA, L. A.; TORRES, El. C. (Orgs.). Didática da Geografia: linguagens e abordagens. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022. p. 235-255.

ALMEIDA, S. L.. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2020.

ANJOS, R. S.. Geografia afro-brasileira, ou mentalidade colonial e governança racista. Boletim Paulista de Geografia, v. 104, 2020. p. 23-60.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Lei Nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394/96, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”. Brasília, 2003.

BRASIL. Parecer nº CNE/CP 003/2004. Diretrizes curriculares nacionais para educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC/SECAD, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CALLAI, H. C.. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografia Norte Grande, v. 70, p. 9-30, 2018.

CARNEIRO, R. N.. Didáticas da Geografia: de agir instrumental para agir comunicativo. Caderno de Geografia, v. 32, p. 456-480, 2022.

CAVALCANTI, L. S.. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

CORTELLA, M. S.; DIMENSTEIN, G. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa. Campinas: Papirus, 2015.

COUTO, A. C. O. A questão racial e a geografia escolar crítica: caminhos para uma educação antirracista. Revista GeoSertões, v. 5, n. 10, p. 207-225, 2020.

FERRACINI, R.. Possibilidades didáticas antirracistas: o ensino de Geografia Regional da África e educação para relações étnico-raciais. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, v. 4, n. 8, p. 261-279, 2021.

GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, p. 98-109, 2012.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

LIMA, I. G.. Uma geografia emocional antirracista em sala de aula. Giramundo, v.7, n. 14, p. 13-28, 2020.

MORAN, J.. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: MORAN, José; BACICH, Lilian (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MUNANGA, K.. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Cadernos Penesb, n. 12, p. 169-203, 2010.

NASCIMENTO, A.. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. São Paulo: Perspectiva, 2019.

NUNES, F.; TRAUMANN, T. Biografia do Abismo: como a polarização divide famílias, desafia empresas e compromete o futuro do Brasil. Rio de Janeiro: HarperCollins, 2023.

SANTOS, R. E.. A Lei 10.639 e o Ensino de Geografia: construindo uma agenda de pesquisa-ação. Revista Tamoios, v. 7, n. 1, p. 4 -24, 2011.

SANTOS, R. E.. Vinte anos da Lei 10.639: quais os desafios para o ensino de Geografia?. Boletim Paulista de Geografia, v. 1, p. 14-31, 2023.

SANTOS, C.. O ensino de geografia e a cultura africana e afro-brasileira na escola. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 1, p. 1-15, 2014.

SELBACH, S.. Geografia e didática. Petrópolis: Vozes, 2014.

SILVA, L.A.L..; SOUZA FILHO, C. F. M. . Marco temporal como retrocesso dos direitos territoriais originários indígenas e quilombolas. Os direitos territoriais quilombolas: além do marco temporal. Goiânia: Editora PUC Goiás, 2016. p. 55-83.

SOUZA, L. L.; TARTAGLIA, L.. Afrofuturismo e o Ensino de Geografia. In: FERRACINI, R; MARCELINO, J. S.; RODRIGUES, S. J.. (Org.). Ensino de Geografia da África: caminhos e possibilidades para uma educação antirracista. Quissamã: Revista África e Africanidades, 2022. p. 88-97.

VEIGA, L. A.; FONSECA, R. L.. O júri simulado como proposta didático-pedagógica para a formação inicial do professor de Geografia sob a perspectiva da Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL). GEOUSP: espaço e tempo, v. 22, n. 1, p. 153-171, 2018.

Published

2024-09-03

How to Cite

Nascimento, F. C. do. (2024). Simulated jury in Geography teaching: strategy for anti-racist education. Geografia Ensino & Pesquisa, 28, e86753. https://doi.org/10.5902/2236499486753

Issue

Section

Ensino e Geografia