Characterization of Environmental Education in Geography classes: analysis of the learning guides of ECIT João Roberto Borges de Souza in João Pessoa-PB
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499486134Keywords:
Environmental education, Learning guide, Teaching geography, ECITAbstract
The relationship between the teaching of Environmental Education and Geography has contributed to the discussion of the interdisciplinary role of Environmental Education in schools linked to the Geographical Sciences. Therefore, this research will characterize Environmental Education in Geography classes based on the learning guides of the João Roberto Borges de Souza Integral Technical Citizen School in João Pessoa, Paraíba. Through an exploratory study with a qualitative approach, with descriptive and explanatory analyses, the research reveals that the discussions surrounding environmental issues deal with the old and contemporary currents formulated by Lucie Sauvé (2005). In turn, it is observed that the cross-cutting themes selected by the teacher to be covered in geography, although repeated across all grades and the four school terms, are all guided by the PCN regarding the effectiveness of environmental education. However, there is an asymmetry in the content for each grade and bimester, for example, in the second-grade content. Finally, it can be concluded that Environmental Education is present in Geography teaching at the school. Part of the content complies with the National Environmental Education Policy, with only the first-grade content focused entirely on environmental discussions. In contrast, environmental issues in the other content are transversal in the second and third grades.
Downloads
References
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 248, p. 01, 20 dez. 1996.
BRASIL. Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 137, n. 79, p. 41, 28 abr. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 02/2012, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Educação é a Base). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 de novembro de 2023.
CARDONI, Umberto Giuseppe; TAIOLI, Fabio. As Ciências da Terra: sustentabilidade e desenvolvimento. In: TEIXEIRA, Wilson et al. Decifrando a Terra. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
CESAR, Ary Gustavo Silva; DAMBROSKI, Marilis; ANTONIAK, Joana do Amaral. Contribuições da Educação Ambiental no
Desenvolvimento Regional Sustentável: Análise Do Ensino Superior Na Região Do Vale Do Mamanguape – PB. Revista Contexto Geográfico, Maceió, v. 7, n. 15, p. 117–133, 2022.
CESAR, Ary Gustavo Silva; SILVA, João Victor Fernandes; PERONDI, Miguel Ângelo; PONTAROLO, Edilson. Educação ambiental: contribuições do ensino superior no desenvolvimento regional sustentável do Vale do Mamanguape/PB. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, Taquara, v. 11, n. 1, p. 25-49, 2022.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 9ª ed. São Paulo: Gaia, 2004.
EFFTING, Tânia Regina. Educação Ambiental nas Escolas Públicas: Realidade e Desafios. 2007. Monografia (Pós-graduação em “Latu Sensu” Planejamento Para o Desenvolvimento Sustentável) – Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Marechal Cândido Rondon, 2007.
FERREIRA, Catyelle Maria de Arruda; ARAÚJO, Sérgio Murilo Santos; CESAR, Ary Gustavo da Silva. Análise da educação ambiental na Universidade Federal De Campina Grande (UFCG) nos anos de 2002 a 2017: disciplinas e projetos. Revbea. [S.I.], v. 13, n. 1, p. 87-107, 2018.
FURLAN, Sueli. Educação ambiental e Geografia: reflexão, ensino e prática. Nova Escola. 2014. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/2023/educacao-ambiental-e-geografia-reflexao-ensino-e-pratica. Acesso em 10 de julho de 2023.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas 2010.
GIORDANI, Ana Claudia. Reverberações das fronteiras entre a Geografia e a Educação. In: LIMONAD, Ester; BARBOSA, Jorge Luiz (Orgs.). Geografias, Reflexões, Leituras, Estudos. São Paulo: Max Limonad, 2020.
GOVERNO DA PARAÍBA. Secretaria de Estado da Educação, Ciência e Tecnologia. Diretrizes Operacionais para o Funcionamento das
Escolas Estaduais. João Pessoa: Secretaria de Estado da Educação, Ciência e Tecnologia, 2019. Disponível em:
https://paraiba.pb.gov.br/diretas/secretaria-da-educacao/arquivos/diretrizes-operacionais/diretrizes_operacionais_2019.pdf. Acesso em: 21 de novembro de 2023. 283 p.
LEFF, Enrique. Complejidad, racionalidad ambiental y diálogo de saberes: hacia una pedagogía ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, [S.I.], n. 16, p. 11-19, jul./dez, 2007.
LELIS, Diego Andrade de Jesus; PEDROSO, Daniele Saheb; RODRIGUES, Daniela Gureski. Geography and Environmental Education in High School: a review study. Geosaberes, Fortaleza, v. 13, p. 19-39, feb. 2022. ISSN 2178-0463.
LOUREIRO, Carlos Frederico B. L. Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.
MENDES, João Roberto. Geografia e educação ambiental: uma abordagem a partir da teoria da atividade. 2016. 247 f. Tese (Doutorado)
– Setor de Ciências da Terra, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
MENDONÇA, Francisco. Geografia Socioambiental. In: MENDONÇA, Francisco A.; KOZEL, S. Elementos de epistemologia da geografia contemporânea, 1. ed. Curitiba, PR: UFPR, 2009. p. 121-144.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das Correntes em educação ambiental. In: M. SATO; I. C. M. CARVALHO (org.). Educação Ambiental, Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 17-45.
SILVA, Rosinaldo Barbosa da; SOBRINHO, Hugo de Carvalho. Abordagens e perspectivas interdisciplinares: ensino de Geografia e Educação Ambiental. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 26, p. e2, 2022. DOI: 10.5902/2236499472222.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.