The state of knowledge about the environmental issues in the Boletim Paulista de Geografia publications - 2001 to 2021
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499475425Keywords:
Environmental issues, Boletim Paulista de Geografia, State of knowledgeAbstract
This article presents the state of knowledge on environmental issues of a geography magazine, the Boletim Paulista de Geografia (BPG). The aim is to investigate the approach of environmental themes for geographic analysis in the BPG articles between 2001 and 2021. A brief history of the BPG importance in relation to the encouragement of teaching and research in geography is carried out. It is a qualitative approach research: the state of knowledge. The corpus of analysis is constituted from one of its lines of the BPG publication: “Physical and Biological Geography”. Bardin's (1977) content analysis procedures are adopted. In this survey, 35 selected articles make up the corpus of analysis. Initially, these publications are correlated to the institutions, authors and analysis scale of these publications. From the framework of these studies, six thematic axes are observed: a) environment dynamics; b) environmental planning and preservation; c) environmental impacts; d) physical components of space and their relationships; e) environmental concepts; and f) environmental resources. Based on the results of this survey, the contributions of environmental themes to the training of geography teachers and bachelors are conceived. In this regard, the composition of a geographic thought is verified so as to consider geographic concepts (space, scale and time), the geographic axiom of the relationship between society and nature and the mobilization of methodologies and cartographic language.
Downloads
References
ALMEIDA, A. C. de; SANTOS, F. A. dos. Corredores ecológicos e passagens de fauna: estratégias de manutenção da biodiversidade no Parque Estadual do Juquery-SP a partir da Biogeografia da conservação. Boletim Paulista de Geografia, v. 103, p. 123–147, 2020. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
ANDRADE, F. M.; QUEIROZ FILHO, A. P. Boletim Paulista de Geografia (1949-2018): uma abordagem bibliométrica. Geousp – Espaço e Tempo, v. 23, n. 2, p. 375-393, ago. 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/157649. Acesso em: 12 jan. 2022.
ARANA, A. R. A.; LIMA, A. M. de. Planejamento ambiental e agricultura familiar no assentamento São Bento III – Mirante do Paranapanema – SP. Boletim Paulista de Geografia, v. 96, p. 111–137, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
AZEVEDO, A. D. Palavras de apresentação. Boletim Paulista De Geografia, v. 1, n. p., mar. 1949. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/1418. Acesso em: 12 jan. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. França, Presses Universitaires de France, 1977.
BRITO, D. G. A Geografia Física (?) na formação inicial de professores: um estudo de caso no curso de licenciatura em Geografia da UEPB, Campina Grande-PB. 2021. 224 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.
BUENO, M. F. A construção da noção de região amazônica. Boletim Paulista de Geografia, v. 80, p. 51–88, 2003. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
CAMARGO, P. L. T. de. et al. Análise e mapeamento geológico, geomorfológico, pedológico e hidrográfico do município de São Francisco (bacia hidrográfica do Rio São Francisco), norte de Minas Gerais, Brasil. Boletim Paulista de Geografia, v. 101, p. 81–97, 2019. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
CASTRO, S. S. de. et al. Morfogênese e pedogênese em São Pedro (SP). Boletim Paulista de Geografia, v. 100, p. 130–155, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
CAVALCANTI, L. de S. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de Geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia, v. 36, n. 3, p. 399-419, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/44546. Acesso em: 12 jan. 2022.
COSTA, D. F. da S.; GUEDES, D. R. da C.; SILVA, D. E. M. (2016). Identificação dos padrões morfométricos dos sistemas lacustres e flúvio-lagunares no litoral setentrional do Rio Grande do Norte. Boletim Paulista de Geografia, v. 94, p. 65–83, 2016. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, Agosto/2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2022.
FOURNIER, J. A natureza da Geografia e a Geografia da natureza. Boletim Paulista de Geografia, v. 78, 97–120, 2001 Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/831 Acesso em: 12 jan. 2022.
GALVÃO, I. de C. C. O ensino de Geografia nas pesquisas: um estado do conhecimento das produções acadêmicas. Signos Geográficos, Goiânia-GO, v.3, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69785. Acesso em: 12 jan. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo, Atlas, 2002.
GOBO, J. P. A. et al. Avaliação da percepção climática de homens e mulheres e do conforto térmico em Santa Maria – RS. Boletim Paulista de Geografia, v. 96, p. 31–50, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
GOMES, M. C. V.; DIAS, V. C.; VIEIRA, B. C. Magnitude de corridas de detritos na Serra do Mar (SP): avaliação de diferentes métodos de classificação. Boletim Paulista de Geografia, v. 96, p. 51–65, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
KANT, I. Introdução a Geografia Física. GEOgraphia, a. IX , n. 17, 2007.
LOPES, M. R. de C. Boletim Paulista de Geografia (1949-1979): leitura sobre o saber geográfico escolar. ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICAS DE ENSINO DE GEOGRAFIA, edição 14ª, Anais [...] Campinas-SP: Unicamp, 2019. p. 907-922.
MATAVELI, G. A. V. et al. Análise das queimadas e da precipitação em áreas de Cerrado do Maranhão a partir de dados do sensor MODIS e do satélite TRMM para o período 2002-2015. Boletim Paulista de Geografia, v. 96, p. 11–30, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09. Acesso em: 12 jan. 2022.
MATOS, L. de J.; VIEIRA, B. C.; FERREIRA, C. J. Avaliação da Vulnerabilidade das Construções às Corridas de Detritos por meio do método PTVA (Papathoma Tsunami Vulnerability Assessment). Boletim Paulista de Geografia, v. 97, p. 42–65, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
PATUCCI, N. N. et al. Inventário de fauna edáfica como instrumento na avaliação de qualidade e biodiversidade de solos. Boletim Paulista de Geografia, v. 96, p. 66–90, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
PINHEIRO, A. C. O ensino de Geografia no Brasil: catálogo de dissertações e teses (1967-2003). Goiânia: Ed. Vieira, 2005.
PINHEIRO, A. C. Dez anos de Pesquisa Acadêmica em Educação Geográfica no Programa de Pós-graduação da Universidade Federal da Paraíba – 2007-2017. Revista Interface, n. 14, p. 6-18, dez. 2017. Disponível em: https://interface.org.br/. Acesso em: 12 jan. 2022.
RAMOS, D. de F.; LIMA, K. N. A.; BORSATO. V. da A. Vulnerabilidade de Campo Mourão - PR aos Eventos Climáticos Extremos em anos de El Niño e La Niña Oscilação Sul. Boletim Paulista de Geografia, v. 97, p. 112–121, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
ROQUE ASCENÇÃO, V. de O.; VALADÃO, R. C. As abordagens do relevo e suas dinâmicas por professores do ensino fundamental: o conhecimento do conteúdo. Boletim Paulista de Geografia, v. 90, p. 167–178, 2010. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
ROSA, M. R. Comparação e análise de diferentes metodologias de mapeamento da cobertura florestal da Mata Atlântica. Boletim Paulista de Geografia, v. 95, p. 25–34, 2016. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/1497 Acesso em: 12 jan. 2022.
ROSS, J. L. S.; FIERZ, M. de S. M. A Serra do Mar e a Planície Costeira em São Paulo: morfogênese, morfodinâmica e as suas fragilidades. Boletim Paulista de Geografia, v. 100, p. 17–38, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/1497 Acesso em: 12 jan. 2022.
ROSS, J. L. S.; FIERZ, M. de S. M. A Serra do Mar e a Planície Costeira em São Paulo: morfogênese, morfodinâmica e as suas fragilidades. Boletim Paulista de Geografia, v. 100, p. 17–38, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/519 Acesso em: 12 jan. 2022.
SEABRA, O. C. de L. Bacia do Alto Tietê: a montagem do sistema hidrelétrico de São Paulo e sua problemática. Boletim Paulista de Geografia, v. 100, p. 56–84, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
SILVA, G. M. da. et al. Risco ambiental em um trecho da microbacia do igarapé do quarenta, Manaus-AM: uma análise sobre as inundações. Boletim Paulista de Geografia, v. 102, p. 100–115, 2019. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
SILVA, V. S. Desflorestamento, urbanização e etnocídio indígena: o caso Guarani Mbya em São Paulo-SP. Boletim Paulista de Geografia, v. 105, p. 126–146, 2021. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
SIMAS, I. T. H.; RODRIGUES, C.; SANT’ANNA NETO, J. L. Análise retrospectiva de inundação na bacia do Rio Aricanduva, São Paulo. Boletim Paulista de Geografia, v. 97, p. 1–19, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
SOARES, F. M. O caminho das águas: análise das condições hídricas da bacia do Rio Curu/CE. Boletim Paulista de Geografia, v. 78, p. 121–137, 2001. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
SUERTEGARAY, D. M. A.; NUNES, J. O. R. A natureza da Geografia Física na Geografia. Terra Livre, n. 17, p. 11-24, 2º semestre/2001. Disponível em: https://web.ua.es/va/giecryal/documentos/documentos839/docs/a-natureza-da-g-f-na-geografia.pdf Acesso em: 12 jan. 2022.
VITTE, A. C. Metafísica, natureza e Geografia: apontamentos para o debate sobre a Geografia física moderna. Boletim Paulista de Geografia, v. 85, p. 07–28, 2006. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/51,09 Acesso em: 12 jan. 2022.
WALDMAN, M. Mais água, menos lixo: reciclar ou repensar? Boletim Paulista de Geografia, v. 79, p. 91–106, 2003. Disponível: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/boletim-paulista/article/view/822 Acesso em: 12 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.