Pedagogical letter: an invitation to a dialogue of knowledge experienced and built in emergency remote education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499473668Keywords:
Pedagogical Letters, Environmental education, Emergency Remote TeachingAbstract
The present study starts from the discussion and analysis of the teaching experiences developed in the period of social isolation, where Emergency Remote Teaching (ERE) took place due to the COVID-19 pandemic. The high speed of dissemination and capacity to cause deaths in vulnerable populations, caused uncertainties regarding the definition of strategies to be used to face the epidemic in different parts of the world. Due to the lack of knowledge about the new coronavirus, the strategy established in 2020 was the implementation of social isolation measures, with the aim of reducing the risks of transmission of the virus, including for people with comorbidities, who are at greater risk of presenting serious clinical conditions. Given this perspective, the study intends to contribute to the production of knowledge for Basic Education teachers, who, by engaging in research, through the dialogue built through the exchange of Pedagogical Letters, were able to reflect in practice the dimension environmental aspects of education and establish new foundations for a transforming education.
Downloads
References
BICUDO, M. A. V. Prefácio. In: MARTINS, Joel; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (orgs.). Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Moraes, 1983.
BICUDO, M. A. V.. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
BRANDÃO, A. C. P. Leitura e produção de textos na alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
CAMINI, I. Cartas Pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. São Paulo: Outras Expressões, 2012.
DICKMANN, I. As dez características de uma carta pedagógica. Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. Chapecó, SC: Leprologia, 2020.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. edição revisada e atualizada. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 27 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v27i3.12376
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Organização e participação Ana Maria de Araújo Freire. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
FIORI. E. M. Prefácio. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREITAS, A. L. S. Andarilhagens de uma educadora pesquisadora: Cartas Pedagógicas e outros registros de participação no Fórum de estudos Leituras de Paulo Freire. 1. d. São Paulo: BT Acadêmica; Porto Alegre: Poisesis & Poiética Casa Publicadora, 2020. 372p
GADOTTI, M. Carta-prefácio. Pedagogia da Gratidão: cartas a Paulo Freire. São Paulo: Dialogar, 2017.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5ª ed. São Paulo: Atlas,1999.
GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação– Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
HABERMAS, J.; ENCARNAÇÃO, G. L. Comentários à ética do discurso. 1999.
HARVEY, D. David Harvey: política anticapitalista em tempos de coronavírus. Blog da Boitempo, 2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/03/24/david-harvey-politica-anticapitalista-em-tempos-de-coronavirus. Acesso em 14/12/2022.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN. F. Formação permanente do professorado: novas tendências. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2022.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, p. 23-40, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500
MÉZAROS, I. A educação para além do capital. Boitempo editorial, 2015.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3ª ed. Ijuí: Ed.
Unijuí, 2016.
NÓVOA, A. O professor se forma na escola. Revista Nova Escola, [s.l.], v. 142, p. 13-15, 2001. Disponível em: http://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonionovoa. Acesso em: 22 out. 2021.
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 32ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


