Decoloniality and body-territory as epistemic basis for understanding environmental racism in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499472396Keywords:
Environmental Education, Environmental racism, Body-territoryAbstract
This article aims at a theoretical approach to decoloniality as an effective epistemic basis for understanding and advancing the debate on environmental racism in Brazil, since the concept emerged in the American context of the struggle for civil rights for black populations, where impacts were identified. ecological differences between different racial groups. Since, in what they call Latin America, in addition to the internal differences between the groups, there is an external mark centered on the relationship with imperialism, therefore having racism as a structuring element of political, social, cultural and territorial relations. In this way, taking decoloniality to achieve the relevance of the theme, in its current political dimension, having the body-territory as the starting place.
Downloads
References
ALMEIDA, S. L. DE. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020.
CESAIRE, A. Discurso sobre o colonialismo. Tradução: Noêmia de Souza. Livraria Sá da Costa Editora Ltda, 1978.
FERDINAND, M. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. Tradução: Letícia Mei. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
GONZALES, L. A categoria político-cultural da Amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-82, (jan./jun.), 1988. Acesso em: 07 de set. 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/40454.
MARTINS, P. H.; BENZAQUEN, J. F. Uma proposta de matriz metodológica para os estudos decoloniais. Cadernos de Ciências Sociais da UFRPE, Recife, Vol. II, N. 11, Ago/Dez, 2017. Acesso em 07 de set de 2022. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/cadernosdecienciassociais/.
MIRANDA, E. O. Corpo-território Decolonial. In: Doris Cristina Vicente da Silva Matos, Cristiane Maria Campelo Lopes Landulfo de Sousa;. (org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2022, v. 1, p. 91-94.
MIRANDA, E. O. Corpo-território & educação decolonial: proposições afro-brasileiras na invenção da docência. Salvador: EDUFBA, 2020. Disponível em: http://proex.uefs.br/arquivos/File/EBOOKcorpoterritorioeducacaodecolonialrepositorio.pdf. Acesso em 07 de set. 2022.
OLIVEIRA, D. DE. Racismo Estrutural: uma perspectiva histórico-crítica. São Paulo: Editora Dandara, 2021.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, 2005.
RUFINO, L. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTANA, E. DOS S. Potencialidades da Mídia Independente como referencial didático no Ensino Médio para o combate ao Racismo Ambiental. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 201-2006, jun. 2018.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2020.
SILVA, L. H. P. E. Ambiente e justiça: sobre a utilidade do conceito de racismo ambiental no contexto brasileiro. E-Cadernos Ces, Coimbra, p. 84-111, 01 set. 2012. Disponível em: http://journals.openedition.org/eces/1123. Acesso em: 05 jun. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.