Dialogue between geography and music: rap and reggae genres in the construction of geographic knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499471938Keywords:
Geography, Music, Teaching practice, Basic educationAbstract
Geography is the knowledge that makes it possible to understand and analyze the world in which one lives, therefore, to abstract and consolidate knowledge, it must be associated with everyday life in society, incorporating the concepts with the students' experience. Therefore, this article aims to analyze the use of music for the development of Geography themes and competences for students of basic education of a state school, located in the city of Belo Horizonte, understanding how they build a critical view about the contemporary society. The methodology was based on the analysis of activities applied to high school, regular and EJA students, which are based on the skills of reading, writing and interpretation of music lyrics of the Rap and Reggae genres which address themes of capitalism and globalization. After the application of the activities, the analyzed results show that the students were able to develop analytical skills, critical thinking and the dialogue between musical art and geography, through essays that addressed the ills and benefits of capitalism, and, in addition, the different impacts of globalization on central and peripheral countries.
Downloads
References
BRADLEY, L. Bass Culture: la historia del reggae. Madrid: Antonio Machado Ediciones, 2015.
BRASIL. Lei 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...]. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 03 ago. 2022.
BRASIL. Resolução n° 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2018a. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN32018.pdf. Acesso em: 04 ago. 2022.
BRASIL. Resolução n° 4, de 17 de novembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM). Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2018b. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN42018.pdf. Acesso em: 06 ago. 2022.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 1991.
CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Zeny. Literatura, música e espaço: uma introdução. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Zeny (Orgs.). Literatura, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2007. p. 07-16.
FUINI, L. L. O ensino da geografia e de seus conceitos através da música. GEOGRAFIA, Rio Claro, v.38, n.1, p. 93-106, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/7522. Acesso em: 09 ago. 2022.
GODOY, M. L. P. de. A música, o ensino e a geografia. 2009. 44 f. Monografia (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.
KAERCHER, N. A. A Geografia escolar: gigante de pés de barro comendo pastel de vento num fast-food. Terra Livre, Presidente Prudente, v. 1, n. 28, p. 27-44, jan./jun. 2007a. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/terralivre/article/view/220. Acesso em: 13 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2007.220
KAERCHER, N. A. Práticas geográficas para lerpensar o mundo, converentendersar
com o outro e entenderscobrir a si mesmo. In: REGO, Nelson, CASTROGIOVANNI,
Antonio Carlos e KAERCHER, Nestor André. (orgs.). Geografia: Práticas pedagógicas
para o ensino médio. Porto Alegre: Editora Artmed, 2007b. P. 35-48.
MINAS GERAIS. Resolução nº 470, de 27 de junho de 2019. Institui e orienta a implementação do Currículo Referência de Minas Gerais (CRMG). Belo Horizonte: Conselho Estadual de Educação de Minas Gerais, 2019. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/Resolu%C3%A7%C3%A3o%20n%C2%BA%20470%20de%2027.6.2019%20Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20de%20MG.pdf. Acesso em: 02 ago. 2022.
MUNIZ, A. A música nas aulas de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p. 80-94, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N.4/Art6v3n4.pdf. Acesso em: 07 ago. de 2022.
OLIVEIRA, V. H. N.; HOLGADO, Flávio Lopes. Conhecendo novos sons, novos espaços: a música como elemento didático para as aulas de geografia. In: Geografia e Música: diálogos. Natal: UDUFRN, 2016. p. 84-103.
PAGLIOCHI, J. et al. Investigação dos processos de transposição didática interna e externa do conteúdo “Misturas” para o ensino médio. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 1, n. 1, p.1-12, 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/10859/6992. Acesso em: 08 ago. de 2022.
SILVA, G. S. A. Sons da rua: os territórios e territorialidades dos rappers da cena Hip-Hop belo horizontina na última década (2010-2019s). 2021. 188 f. Dissertação (Mestrado em Geografia - Tratamento da Informação Espacial) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
SILVA, R. S. A importância da música nas aulas de geografia: Práticas e métodos diferenciados no uso da música como metodologia de ensino nas aulas de geografia. 2015. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2015.
SOARES, J.; BATISTA, E.; BRAGA, C. A música no ensino de geografia: propostas de aplicação na educação básica. In: Congresso Internacional das Licenciaturas - COINTER, 3, Vitória de Santo Antão. Anais [...] Pernambuco: IFPE, 2016. p. 1-12.
TEPERMAN, R. I. Se liga no som: As transformações do rap no Brasil. São Paulo: Ed. Claro Enigma – Grupo Companhia das Letras, 2015.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: A perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de
Oliveira. Londrina: EDUEL, 2013.
VELLOSO, T. A música no ensino de Geografia: uma ferramenta de ensino e aprendizagem. Revista Ponto de Vista, v.9, n.3, p.57-74, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/10458. Acesso em: 07 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.