Geography teaching, field education and teaching pratices at Francisco Araújo Barros High School, Itarem-Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499471125

Keywords:

Field Education, teaching of Geography, Francisco Araújo Barros Secondary School, Lagoa do Mineiro Agrarian Reform Settlement

Abstract

Field Education, linked to the Landless Rural Workers Movement (MST), constitutes an instrument for affirming and developing the peasant way of life, as well as being an expression of the fight against inequality in access to land. One of its greatest characteristics is based on the idea of an Education that has its practices linked to the reality in which students live daily and Geography has an important character in this construction. Thus, the objective of this text is to understand the relationship between Rural Education and the teaching of Geography at the Francisco Araújo Barros High School, which is located in the Lagoa do Mineiro Land Reform Settlement, in Itarema, in the state of Ceará, along with educational practices. The methodology was based on bibliographical research, as well as on carrying out fieldwork for the territory involved, on the construction and implementation of a Focus Group (GOMES; BARBOSA, 1999) with the school’s teachers and on an institutional visit at the Department of Education of the state of Ceará (SEDUC-CE). The article is the result of a larger research that was developed during the period of the Covid-19 pandemic. As final considerations, we understand that there is a relationship of great importance between Rural Education and Geography, insofar as geographic science contributes to the critical analysis of space and to the educational and human formation of the field students

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Author Biographies

Brendon Bessa Lima, State University of Ceará

Mestrando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PropGeo) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) durante os anos de 2018 e 2019 sendo bolsista CAPES. Foi bolsista de Iniciação Científica e Tecnológica através do projeto "Educação do Campo é direito e não esmola: educação geográfica, poder e território nos percursos das tensionalidades e tensões no Ceará" onde foi orientado pela professora Dra. Tereza Sandra Loiola Vasconcelos do curso de Geografia da UECE. Compõe o quadro de participantes do Grupo de Pesquisa "Sistemas Técnicos e Espaço" - certificado pela CNPq. Faz parte e colabora com o Grupo de Estudos e Articulação Ensino de Geografia e Territórios. Dedica-se aos estudos e pesquisas acerca da Educação Geográfica, Ensino de Geografia e Educação do Campo.

Tereza Sandra Loiola Vasconcelos, State University of Ceará

Educadora, pesquisadora e mamãe do Raoni. Possui Licenciatura (2007), Mestrado (2010) e Doutorado (2015) em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). É professora adjunta I, Dedicação Exclusiva (DE), dos Cursos de Geografia da UECE (Licenciatura e Bacharelado), Campus do Itaperi e Coordenadora do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO). Enquanto parte das atividades acadêmicas, integra o Grupo de Pesquisa "Sistemas técnicos e espaço" e coordena o Grupo de Estudos e Articulação "Ensino de Geografia e Territórios", em que busca articular ensino, pesquisa e extensão. Tem experiência e publicações em DINÂMICAS TERRITORIAIS e ENSINO DE GEOGRAFIA, no CAMPO e na CIDADE. Ao longo dos últimos anos vem dedicando-se aos estudos que enfocam a Formação e Reestruturação Socioespacial do Ceará; Formação de Professores e Professoras de Geografia; Estágio Supervisionado; Educação Geográfica; Geografia Escolar; Educação do Campo; Educação Escolar Indígena; Território; Conflitualidades e Conflitos; Tensionalidades e tensões territoriais. Também possui experiência e publicações acerca das dinâmicas territoriais que envolvem os perímetros irrigados do Ceará.

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Published

2023-10-06

How to Cite

Lima, B. B., & Vasconcelos, T. S. L. (2023). Geography teaching, field education and teaching pratices at Francisco Araújo Barros High School, Itarem-Ceará. Geografia Ensino & Pesquisa, 27, e71125. https://doi.org/10.5902/2236499471125