Geography teaching, field education and teaching pratices at Francisco Araújo Barros High School, Itarem-Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499471125Keywords:
Field Education, teaching of Geography, Francisco Araújo Barros Secondary School, Lagoa do Mineiro Agrarian Reform SettlementAbstract
Field Education, linked to the Landless Rural Workers Movement (MST), constitutes an instrument for affirming and developing the peasant way of life, as well as being an expression of the fight against inequality in access to land. One of its greatest characteristics is based on the idea of an Education that has its practices linked to the reality in which students live daily and Geography has an important character in this construction. Thus, the objective of this text is to understand the relationship between Rural Education and the teaching of Geography at the Francisco Araújo Barros High School, which is located in the Lagoa do Mineiro Land Reform Settlement, in Itarema, in the state of Ceará, along with educational practices. The methodology was based on bibliographical research, as well as on carrying out fieldwork for the territory involved, on the construction and implementation of a Focus Group (GOMES; BARBOSA, 1999) with the school’s teachers and on an institutional visit at the Department of Education of the state of Ceará (SEDUC-CE). The article is the result of a larger research that was developed during the period of the Covid-19 pandemic. As final considerations, we understand that there is a relationship of great importance between Rural Education and Geography, insofar as geographic science contributes to the critical analysis of space and to the educational and human formation of the field students
Downloads
References
BOGO, A. Mística. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 473-477.
BONILLA, V. D.; CASTILLO, G.; BORDA, O. F.; LIBREROS, A. Causa popular, ciência popular: uma metodologia do conhecimento científico através da ação. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2001, p. 131-157.
BRANDÃO, C. H. B. A participação da pesquisa no trabalho popular. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2001, p. 223-252.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia: o professor. Rio Grande do Sul: Unijui, 2013.
CAMACHO, R. S. O território como categoria da Educação do Campo: no campo da construção/destruição e disputas/conflitos de territórios/territorialidades. Revista NERA, Presidente Prudente, v. 22, n. 48, p. 38-57, 09 mar. 2019. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/6364. Acesso em: 20 jan. 2021.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia Escolar e a Cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 18. ed. São Paulo: Papirus, 2013.
CEARÁ. Escola Estadual de Ensino Médio Francisco Araújo Barros. Projeto Político Pedagógico. Itarema, 2014.
COSTA, E. M. R. Linguagem didática - uma nova conceituação. Curriculum, Rio de Janeiro, v. 10, n. 4, p. 13-23, dez. 1971. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/curriculum/article/viewFile/62097/60248. Acesso em: 05 fev. 2021.
COSTA, F. R. da. O ensino da geografia através do cancioneiro potiguar. In: ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 13., 2002, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa, 2002, p. 1-6.
CRUZ NETO, O.; MOREIRA, M. R.; SUCENA, L. F. M. Grupos focais e pesquisa social qualitativa: o debate orientado como técnica de investigação. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS POPULACIONAIS, 13, 2002, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto, 2002.
FERNANDES, B. M. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, M. C. (Org.). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006, p. 27-40.
FERNANDES, B. M. Contribuição ao estudo do campesinato brasileiro formação e territorialização do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST (1979 –1999). 1999. 318 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/bernardo/BIBLIOGRAFIA%20DISCIPLINAS%20POS-GRADUACAO/BERNARDO%20MANCANO%20FERNANDES/tese_bmfernandes.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021.
FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
FREISLEBEN, A. P.; KAERCHER, N. A. A linguagem fotográfica como recurso metodológico no ensino de geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 114-130, jun. 2016. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N12/Art-8-Revista-Ensino-Geografia-v7-n12-Freisleben-Kaercher.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.
FUINI, L. L. Território e música: um diálogo com a obra de Milton Santos. In: DOZENA, A. (Org.). Geografia e música: diálogos. Natal: EDUFRN, 2016, p. 304-323.
GAJARDO, M. Pesquisa Participante na América Latina. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.
GOMES, M. de J. dos S. Experiências das Escolas de Ensino Médio do Campo do MST Ceará: dois projetos de campo e de educação em confronto. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Profissional em Saúde) – Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz – FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 2013.
GOMES, M. E. S. G.; BARBOSA, E. F. B. A técnica educativa de grupos focais para obtenção de dados qualitativos. Educativa, 1999. Disponível em: www.dppg.cefetmg.br/mtp/TecnicadeGruposFocaisdoc. Acesso em: 18 mar. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE COLONIZAÇÃO E REFORMA AGRÁRIA – INCRA. Assentamentos do estado do Ceará, 2017.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo Demográfico, 2010.
KAERCHER, N. A. O gato comeu a geografia crítica? alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de Geografia. In:
PONTUSCHKA, N. N. OLIVEIRA, A. U. de. (Org.). Geografia em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 2013, p. 221-231.
LACOSTE, Y. A geografia isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. São Paulo: Papirus, 1988.
LIMA, B. B.; VASCONCELOS, T. S. L. A música e a construção de raciocínios geográficos: reflexões iniciais. In: SIGEOLITERART, 4., 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2020, p. 134-144. Disponível em: https://redeentremeio.com.br/assets/system-data/artigos-publicos/2ccf478e400d40378f914ab8f14c1248.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
MAIA, L. A. Mística, educação e resistência no Movimento dos Sem-Terra MST. Fortaleza: Banco do Nordeste, 2008.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MORAIS, E. H. M. de; MORAIS, J. L. L. de. A relação entre a Educação do Campo e Ensino de Geografia e suas contribuições para o fortalecimento do território camponês. In: ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 18., 2016, São Luís. Anais [...]. São Luís: 2016, p. 1-11. Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1467643545_ARQUIVO_TrabalhoCompleto-EduardoHMdeMorais.pdf. Acesso em: 05 fev. 2021.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 3ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.
SANTOS, G. Não vou sair do campo (música). Composição em 2001. Disponível em: https://www.letras.com.br/gilvan-santos/nao-vou-sair-do-campo. Acesso em: 15 jul. 2021.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.
SAQUET, M. A. Território e Identidade. In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA, 10., 2005, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: EdUSP, 2005, p. 13869-13881. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal10/Teoriaymetodo/Conceptuales/36.pdf. Acesso em: 30 jan. 2021.
SILVA, A. M. G. da. Geozine: linguagem para o ensino do conteúdo de região na geografia escolar. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) – Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/26180. Acesso em: 15 mar. 2021.
VASCONCELOS, T. S. L. Por onde andam os coqueirais? Os territórios tensionados e as tensões territoriais no estado do Ceará. 2015. 312 f. Tese (Doutorado em Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.