The (self)biographical method in the initial training of geography teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499444027

Keywords:

Formação docente, Geografia, Método (auto)biográfico.

Abstract

The present work is linked to a doctoral thesis under construction and aims at proposing the discussion concerning the (self)biographical method as a possibility to assign a new meaning to teacher initial training in Geography. Thus, it is based on a bibliographical review referring to the following basic axes: teacher training in Geography and (self)biographical research. The (self)biographical method represents auseful way to think about teacher formation in its complexity, understanding it as a long, permanent and continuous process. In this sense, the formation of the Geography teacher is conceived not only as the exclusive result of the academic formation and the professional career of the subject, but it is also associated with the trajectory of personal, academic and professional life, since it is constituted by the diversity of knowledge from different sources. Thus, the (self)biographical narratives, which are understood as a formative device and linked to the present method, make it possible to rethink the constitution of being a Geography teacher, once they reveal the formative paths of the subjects. Therefore, the (self)biographical method, prepared through the (self)biographical narratives, may collaborate with a different look on the teacher training process and, perhaps, trigger some positive and questioning reflection regarding the principles that mark the degrees in Geography in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victória Sabbado Menezes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

Doutoranda em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Roselane Zordan Costella, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

Professora Doutora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

ABRAHÃO, M. H. M. B.; FRISON, L. M. B. Narrativas (auto)biográficas de formação e o entrelaçamento com a autorregulação da aprendizagem. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). (Auto)biografia e formação humana. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 191-216.

ABRAHÃO, M. H. M. B. Intencionalidade, reflexividade, experiência e identidade em pesquisa (auto)biográfica: dimensões epistemo-empíricas em narrativas de formação. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ABRAHÃO, M. H. M. B.; FERREIRA, M. S. Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016. P. 29-50.

ABRAHÃO, M. H. M. B.; DAL RI, M. L. Dimensões epistemológicas e metodológicas em pesquisa (auto)biográfica: eixo de estudo do Congresso Internacional de Pesquisa (auto)biográfica – CIPA. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; FRISON, L. M. B.; BARREIRO, C. B. (Orgs.). A nova aventura (auto)biográfica: tomo I. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. P. 300-320.

BENJAMIN, W. O narrador. In: [Benjamin, W.]. [Horkheimer, M.]. [Adorno, T. W.]. [Habermas, J.] :Textos escolhidos /seleção de Zeljko Loparic e Otilia B. Fiori Arantes. São Paulo: Abril Cultural,1980. P. 57-74.

BRITO, A. E. Narrativa escrita na interface com a pesquisa e a formação de professores. In: MORAES, D. Z.i; LUGLI, R. S. G. (Orgs.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto)biografias como espaços de formação/investigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. P. 53-67.

CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução Maria Letícia Ferreira. 1. Ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016.

COSTELLA, R. Z. As práticas de ensino nas universidades: um espaço de ensaio para a vida profissional. In: TONINI, I. M.; GOULART, L. B.; MARTINS, R. E. M. W. [et al.] (Orgs.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011. P. 177-190.

COSTELLA, R. Z. Ensinar o que...para que...quando: desafios da Geografia na contemporaneidade. In: MARTINS, R. E. M. W.; TONINI, I. M.; GOULART, L. B. Ensino de geografia no contemporâneo: experiências e desafios. Santa Cruz, do Sul: EDUNISC, 2014. P. 188-205.

DELORY-MOMBERGER, C. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Brasília: EDUNEB, 2014.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Trad. Maria Nóvoa. 2 ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014. P. 29-55.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1998.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.

HOLLY, M. L.. Investigando a vida profissional dos professores: diários biográficos. In: NÓVOA, A. et al Vidas de professores. 2. Ed. Porto: Porto Editora, 1995. P. 81-110.

JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

KAERCHER, N. A. A Geografia escolar na prática docente: a utopia e os obstáculos epistemológicos da Geografia Crítica. 363 f. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Programa de Pós-Graduação em geografia Humana - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

KAERCHER, N. A. Se a geografia escolar é um pastel de vento o gato come a geografia crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

MENEZES, V. S. Geografia escolar: as concepções teóricas e a epistemologia da prática do professor de Geografia. 204 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia - Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. et al (orgs.) Vidas de professores. 2. Ed. Porto: Porto Editora, 1995. P. 11-30.

NÓVOA, A. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no projeto Prosalus. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Trad. Maria Nóvoa. 2 ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014. P. 143-175.

PASSEGGI, M. C. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, M. C.; SILVA, V. B. (Orgs.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. P. 103-130.

PASSEGGI, M. da C.; ABRAHÃO, M. H. M.; DELORY-MOMBERGER, C. Reabrir o passado, inventar o devir: a inenarrável condição biográfica do ser. In: PASSEGGI, M. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Tomo II Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012. P. 29-57.

PEREIRA, M. V. Sobre histórias de vida e autoformação: um enfoque ético e estético. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). (Auto)biografia e formação humana. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. P. 123-138.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.

PORTUGAL, J. F. “Quem é da roça é formiga!”: Histórias de vida, itinerâncias formativas e profissionais de professores de Geografia de escolas rurais. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) UNEB, Salvador, 2013.

PORTUGAL, J. F. Memoriais, diários e portfólios: narrativas autobiográficas e formação docente. In: PORTUGAL, J. F.; CHAIGAR, V. A. M. (Orgs.). Ensino e pesquisa em educação geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. Salvador: EDUFBA, 2015. P. 43-72.

SEGOVIA, J. D. La teoría fundamentada del profesorado desde un enfoque biográfico-narrativo. Fundamentación, procesos y herramientas. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; BOLÍVAR, A. (Orgs.). La investigación (auto)biográfica en educación: miradas cruzadas entre Brasil y España. Granada: EUG; Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. P. 110-141.

SOUZA, E. C. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: UNEB, 2006.

SOUZA, E. C. de; ALMEIDA, J. B. de. Memórias de educadores baianos: semelhanças e diferenças na constituição da vida na/da escola. In: SOUZA, E. C.; PASSEGGI, M. C.; VICENTINI, P. P. (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: trajetórias de formação e profissionalização. Curitiba, PR: CRV, 2013. P. 41-57.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2021-07-06

How to Cite

Menezes, V. S., & Costella, R. Z. (2021). The (self)biographical method in the initial training of geography teachers. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e12. https://doi.org/10.5902/2236499444027

Most read articles by the same author(s)