Evasion in the Geography Course in Geography of the State University of the West of Paraná (UNIOESTE): inquiries and complexities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499437672

Keywords:

Higher education, School dropout, Degree in Geography

Abstract

School dropout in higher education is a topic that presents several questions and complexities. The need to expand and deepen the study on university school dropout referred this research in order to understand the issue of evasion in the Degree Course in Geography of the State University of the West of Paraná (UNIOESTE), Campus Marechal Cândido Rondon. The temporal focus was limited to the years 2012 to 2015, data surveys and possible circumvention hypotheses were developed in order to characterize the difficulties encountered by the students at the conclusion of the course. For the development of the study, we chose a qualitative research, through the case study technique, with the participation of students evaded from the Geography Degree Course, through a semi structured interview / questionnair. In this context, the number of enrollments in the above mentioned course totaled 146 students. Of these, 53% evaded the course. Of the 73 evaded students related to the temporal approach, 53 students agreed to contribute to the research. One of the strongest reasons for dropping out of the course, according to the returns, is the difficulty of reconciling work and university, since 85% of evacuees developed paid activities when they dropped out of the course. Another factor is that there is reduced participation of former students in the university’s internal life, whether due to lack of time, or lack of information about its functioning and spaces of action of students in the institution.

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Author Biographies

Marileni Francieli Wilhelm, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR

Pedagoga/Professora de Geografia da rede estadual de ensino, Pós graduada em Neuroaprendizagem e Tecnologia da Informação na educação, Mestre/ Doutoranda em Geografia/ Linha Educação e Ensino pela UNIOESTE/ Francisco Beltrão/PR.

Marli Terezinha Szumilo Schlosser, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR

Graduação em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1996), Graduação em Geografia pela Universidade do Oeste Paulista (2000), Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (2001), Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Pós-doutorado no Programa de pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco UFP (2009-2010). Atualmente é professora Associada C da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de História e Geografia, atuando principalmente nos temas: discurso, esquete, colonização, rádio, modernização, agroecologia e Educação do campo.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Wilhelm, M. F., & Szumilo Schlosser, M. T. (2019). Evasion in the Geography Course in Geography of the State University of the West of Paraná (UNIOESTE): inquiries and complexities. Geografia Ensino & Pesquisa, 23, e41. https://doi.org/10.5902/2236499437672

Issue

Section

Produção do Espaço e Dinâmica Regional