Geography in the field: a proposal for the Route of the Rosary in the North Pioneer and General Fields paranaense
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499435989Keywords:
Fieldwork, Geography, Route of the RosaryAbstract
Fieldwork is of fundamental importance for the teaching and learning of students, providing in practice what is seen in the classroom. The objective of this study is to present a fieldwork proposal using the Rosary Route, in order to demonstrate its main attractions, and the various segments and characteristics of each tourist spot. Therefore, we intend to develop a fieldwork proposal to be carried out taking into consideration the approach of each attraction. Methodologically, this work is based on authors such as Santos (1979), Rosendahl (1996, 1997 and 2012) and Vacario (2015), as well as a semi-structured interview with the route coordinator and related sites. The results allow discussing the spaces of the Rosary Route and how they are used in the follow - up of religious tourism, which enabled the construction of the pedagogical proposal of fieldwork.Downloads
References
ANDRADE, José Vicente de. Turismo: fundamentos e dimensões. 8. ed. São Paulo: Editora Ática, 2001.
CONCEIÇÃO, B. Geografia do Sagrado: Um Estudo da Gruta do Monge João Maria na cidade de Ventania – PR. 2016, p. 10–24. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio – PR.
DEL NEGRO, E. S; CONCEIÇÃO NETO, B; LUDKA, V. M. Rota do Rosário: uma potencialidade para o turismo religioso. In: IV Simpósio de Geografia. XII Semana de Geografia da
UENP - 'Megaeventos e produção do espaço: Geografia e turismo nas grandes movimentações mundiais'. III Mostra do PIBIC Geografia, 2016. GT8 - Espaço, Religião, Cultura, Turismo e Diversidade: A Geografia pelas novas perspectivas. Cornélio Procópio - PR: UENP, 2016. v. 1. p. 181-193.
DEL NEGRO, E. S; LUIZ, M. F; SILVA, A. K. P; PEREIRA, S. A; LUDKA, V. M. De um sonho à sacralização do espaço: uma breve análise do crescente turismo religioso no Santuário de São Miguel Arcanjo de Bandeirantes - PR. In: V Simpósio de Geografia. XIII Semana de Geografia da UENP – ‘Reformas sociais ou retrocessos: um olhar geográfico’. IV Mostra do PIBIC Geografia, 2017. GT8 - Espaço, Religião, Cultura, Turismo e Diversidade: A Geografia pelas novas perspectivas. Cornélio Procópio - PR: UENP, 2017.
ELIADE, Mircea. O Espaço Sagrado e o Profano. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
KNAFOU, R. Turismo e território. Para um enfoque científico do turismo. In: RODRIGUES, A. A. B. R. Turismo e Geografia: reflexões teóricas e enfoques regionais. 2. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 1999, p. 62-74.
LACOSTE, Yves. "A Pesquisa e o trabalho de Campo" Seleção de textos 11. Coedição AGBSP/AGB nacional. São Paulo, 1985. p. 01-23.
MIQUELI, Padre C. Entrevista sobre a Rota do Rosário. Arapoti – PR: 08 mai. 2018. Entrevista concedida por meio de um questionário semiestruturado.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Geografia da Rede Pública de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba, 2006. p. 46.
PIMENTA, Selma G. Professor – pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos, Itajaí, v. 5, n. 1, p. 9-22, jan. /abr. 2005.
RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993. p. 186.
RODRIGUES, Adyr A. Balastreri. Desafios para os estudiosos do turismo. In: A. A. B. R. Turismo e Geografia: reflexões teóricas e enfoques regionais. 2. ed. Editora Hucitec, São Paulo, 1999, p. 17-32.
ROSENDAHL, Z. Espaço e Religião: Uma Abordagem Geográfica. Rio de Janeiro: UERJ, NEPEC, 1996.
ROSENDAHL, Z. O Sagrado e o Espaço. In: CASTRO, I. E de; GOMES, P. C. da C; CORRÊA, R. L. (Org.) Explorações geográficas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p. 119–153, 1997.
ROTA DO ROSÁRIO. Capela São Benedito. Disponível em: <http://rotadorosario.org/site/destination/capela-sao-benedito/> Acesso em: 30 de abr. 2018
SANTOS, M. Espaço e Sociedade. Petrópolis: Vozes, 1979.
SILVA, A. K. P. da. O Turismo Pedagógico como Ferramenta para o Ensino de Geografia: Uma Proposta no Santuário de São Miguel Arcanjo. 2017, 60 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) pela Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, PR.
SPOSITO, E. S. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora UNESP, 2004. p. 218.
SOUZA, M. A. Contextualizando os conteúdos na perspectiva global-local: uma proposta pedagógica para a disciplina de Geografia. Geografia Ensino & Pesquisa, Londrina, v. 16, n. 2, p. 8-100, mai. /ago. 2012.
TOMITA, L. M. S. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. In: Geografia: Revista do Departamento de Geociência. Universidade Estadual de Londrina. Vol. 08 nº. 01 p. 13 – 15, 1999.
TUAN, YI – Fu. Espaço e lugar. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.
VACARIO. E. P. L. Trabalho de campo para educação geográfica. In: CAMPOS. M. C. Saberes e fazeres do Projeto novos talentos Ciências Humanas da UEL. Londrina: UEL, 2015, p. 68-77.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.