The aesthetic dimension in geography teaching: a contribution to the renewal of school geography
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499434160Keywords:
Art, Aesthetics, Geography, Geography TeachingAbstract
The use and mention of visual, literary and poetic works of art in school geography teaching materials have increasingly grown, but in a way that restricts them to illustrative instruments or mere thematic references. The question is, how can this interface in geography lessons be explored further than this pictorial and/or topic approach? A twist that can overcome such reductions is to pursue the appreciation of the aesthetic dimension in teaching geography, precisely that which allows art and geography to align. In fact, the aesthetic dimension is often forgotten or neglected within geography itself as both a science and an educational field. However, art is part of social subjects’ everyday life and sensitive and imaginative universe. This study seeks to make its importance evident in the teaching of geography and, at the same time, explore a broader sense for the use of its various languages as resources to be mediated by the teachers so that students can exercise their geographical imagination.Downloads
References
ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 1993.
ALVES JÚNIOR, D. G. Como a literatura pode ser formativa? Sobre os modos de uma diferenciação mimética da razão. Impulso, p. 45–54, 2015.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BROSSEAU, M. Geografia e literatura. In: CORRÊA, R.L; ROZENDAHL, R. (orgs). Literatura, música e espaço. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2007, p. 7-17.
CAPEL, H. Geografía humana y ciencias sociales: una perspectiva histórica. Montesinos editor. Barcelona, 1987.
CASTROGIOVANNI, A.C. Apreensão e compreensão do espaço geográfico. In: CASTROGIOVANNI, A.C. (org). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.
COLI, J. O que é Arte. São Paulo: Brasiliense, 1981.
CORAGGIO, J. L. Territorios en transición: crítica de la planificación regional en América Latina. Universidad Autónoma del Estado de México. Toluca, México, 1987.
CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. Geografia Cultural: introduzindo a temática, os textos e uma agenda. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z.(Org.). Introdução à Geografia Cultural. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. p. 9-18.
EAGLETON, T. A ideologia da estética. Rio de Janeiro, Jorge Zahar editores,1990.
HARTSHORE, R. Propósitos e natureza da geografia. Trad. Thomaz Newlands Neto, 2ª ed. São Paulo: HUCITEC: Editora da Universidade de São Paulo, 1978.
HAWKINS, H. Creative geographies: geography, visual arts and the making of worlds. New York: Routledge, 2013.
KAUFMANN, T. Toward a Geography of Art. Chicago. University of Chicago Press, 2004.
JELLIS, T. Spatial experiments: art, geography, pedagogy. Cultural Geographies, v. 22, n. 2, p. 369–374, 2015.
MACHADO, M. S. Implicações do realismo na geografia e no seu objeto de estudo, a geografia como materialidade, categoria da determinação do real. Geo UERJ, ano 09, número 17, v.1, 2007.
MARCUSE, H. A dimensão estética. Trad. Maria Elisabete Costa. Lisboa: Edições 70, 2007.
MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MASSEY, D. A mente geográfica. Geographia, v. 19, n. 2006, p. 36–40, 2017.
MORAES, A.C.R. Território e História do Brasil. São Paulo: Hucitec, 2002. 198 p.
PAREYSON. L. Os problemas da estética. Trad. Maria Helena Nery Garcez. Martins Fontes, São Paulo, 2001.
PONTES, G. M. D. Aspectos históricos das propostas pedagógicas de Ensino de Arte. In: PONTES, G. M. D et al. (Orgs.). Livro Didático 1: o ensino de artes e educação física na infância. Natal: Paidéia, 2005. v. 1.
RAMOS, E.C.M. A confluência de uma ontologia geográfica e a dimensão estética. In: SUZUKI, J.C; COSTA, E.B; STEFANI, E.B. (Org). Espaço, Sujeito e Existência: diálogos geográficos das artes. Porta Alegre: Imprensa Livre, 2016, p.36-58.
REES, R. J. Constable and the Art of Geography. Geographical. Review. v.66, n.1, p. 59-72, 1976.
SCRUTON, R. Kant. Trad. Denise Bottmann. Porto Alegre, RS. L&PM, 2011.
SAHR, W-D. Linguagem, imagem e o performativo: Um tour d`horizon na Nova Geografia Cultural. Artigo disponível em:www.geog.ufpr.br/neer/anais_1_coloquio/mesas/wolf-d-saar.pdf
SEARLE, J. R. Mente, linguagem e sociedade: filosofia no mundo real. Trad. F. Rangel. Rio de Janeiro: Rocco, editora 2000.
SANTOS, M. A metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: HUCITEC, 1996
SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico internacional. São Paulo : Hucitec, 1994.
SOUZA, M.L. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
VALE, J. M. F. Geografia e poesia. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, v. 88, n. 219, p. 274–290, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.