Mapping platform online applied to cartography instruction to environmental study: an example of mapping my river

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499425372

Keywords:

mapping platform online, cartography instruction, tropical savanna enclave, environmental

Abstract

This works aims to analyse the use of mappping platform ArcGIS Online as instructional material to Cartography Instruction to enviromental study. Theoretical-methodological questions about the use of maps on the internet and the use of mapping platform in class were discussed. After action research methodology was defined, a digital material has also been developed named “Mapping My River (MMR)” that was applied at two classes on 7th grade at Municipal School Raul Veiga, located at São Gonçalo/RJ. The results showed that students had been interested and they getting involved during the activities; however, based on the MMR evaluation, 7th grade students have fallen short in their cartographic literacy at the end of their school year.

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Author Biography

Iomara Barros de Sousa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, SP

Possui licenciatura (2007) e bacharel (2010) em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em Educação Básica modalidade no ensino de Geografia pela Faculdade de Formação de Professores (FFP)/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Mestre em Geografia (2014) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é doutoranda em Geografia na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) no Campus Rio Claro/SP cuja linha de pesquisa é Formação Continuada de Professores de Geografia em exercício na área de Geotecnologias. Têm experiência no ensino de Geografia na Educação Básica (Ensino Fundamental II, Educação de Jovens e Adultos e Ensino Médio). 

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Published

2019-04-08

How to Cite

Sousa, I. B. de. (2019). Mapping platform online applied to cartography instruction to environmental study: an example of mapping my river. Geografia Ensino & Pesquisa, 22, e21. https://doi.org/10.5902/2236499425372

Issue

Section

Geoinformação e Sensoriamento Remoto em Geografia