TEACHING OF GEOGRAPHY: USE AND APPLICATION OF MAPPING WORKSHOP EMPHASIZING FORMS OF GUIDANCE
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499410778Abstract
ABSTRACT The workshops has consistently contributed much in building the student's knowledge as to the maturity of the teacher. Thus, this paper is the result of Pedagogical Intervention Project (PPI) developed by academics from the School of Geography Unimontes - Universidade Estadual de Montes Claros aiming, among others, to strengthen teaching practice provided future teachers. The main objectives were: to introduce students to know the cardinal and collateral; Cartography while demystifying the science related to Geography; teach students better understand what a map and orient themselves with reference to water sun participated in the workshop students the average level of education of public schools following State Pirapora / Buritizeiro and MG / MG: E. E. José Maria Pereira, E. E. Fernão Dias, E. E. Colonel Ramos and E. E. Argelci Motta. Accordingly, the proposed methodological way left of bibliographic and documentary, application mapping workshop adapted Labour Completion Course Andreia Rodrigues Pandin developed in 2006 by the State University of Londrina. We used scissors, pens and four hidrocolor cardboards. The workshop that took place in the space of the building UNIMONTES campus Pirapora / MG, where some were available teaching resources, including data show, blackboard and chalk. The main outcome was observed intense involvement and participation of students in learning Cartography, unlike the little stories and experiences animators classroom study mentioned in the literature on the teaching of geographical science in elementary and middle school. The activities worked that allowed the observations were: the production of a manuscript map; construction of a wind rose in the workshop room and conducting mentoring experience by the Sun. Keywords: Cartography Workshop, Educational Project Intervention and guidanceDownloads
References
AFONSO, Maria Lúcia M. Oficinas em dinâmica de grupo: um método de intervenção psicossocial. São Paulo. Casa do Psicólogo, 2006.
CALLAI, Helena Copette. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2003.
FIALHO, Daniela Marzola. 2010. Cidades Visíveis: para uma história da cartografia como documento da identidade urbana. Universidade Federal do Rio Grande do sul. (Doutorado em História) Porto Alegre.
FITZ, Paulo Roberto. Geoprocessamento sem complicação. Oficina de Textos. São Paulo, 2010.
FONSECA, S. F.; SANTOS, S. M.; MARINS NETO, W. 2011. A Geografia Como Instrumento de Análise das áreas de Potencial Turístico em Buritizeiro – MG. I Seminário de Ciência, Tecnologia e Gestão. Faculdade de Ciência e Tecnologia Alto Médio São Francisco FAC-FUNAM. p. 02-10. Pirapora/MG. Anais...
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. Papirus. São Paulo. 1996
GUIMARÃES, Iara Vieira. Ensinar e aprender geografia: contexto e perspectivas de professores e alunos como sujeitos sócio-culturais. IN: Revista Olhares e Trilhas. Universidade Federal de Uberlândia – UFU, Uberlândia/MG. Vol. 1, n. 1, 2000, p. 08 – 39.
JOLY, Fernand. A Cartografia. Tradução de Tânia Pelegrini. Campinas-SP: Papirus, 1990.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. Cortez, 1994. (Coleção Magistério. 2º Grau. Série: Formação do professor).
JOLY, Fernand. A Cartografia. Tradução de Tânia Pelegrini. Campinas-SP: Papirus, 1990.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. Cortez, 1994. (Coleção Magistério. 2º Grau. Série: Formação do professor).
MACIEL, Flávia Elaine Alves; GUIMARÃES, Jussara Maria de Carvalho; BRITO, Monica Pereira Rocha. As Práticas docentes inovadoras como impulso para aprendizagens significativas. IN_REVISTA Educação, Escola e Sociedade. Montes Claros. ANO I, V. I, 2008. p.121-128.
MONTEIRO, Fausto de Oliveira. Diagnóstico das dificuldades encontradas pelos estudantes do Ensino Médio em aprenderem os conteúdos de Geografia na Escola Estadual Luiz Balbino - Pirapora/MG. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) Universidade Estadual de
Montes Claros. Pirapora/MG. Departamento de Geociencias, 2007, 81p.
PANDIN, Andréia Rodrigues. 2006. Oficina pedagógica de cartografia: uma proposta metodológica para o ensino de geografia. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em
Geografia) Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Geociencias. 78p.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib, et al. A disciplina escolar e os currículos de Geografia. IN: PONTUSCHKA, Nídia Nacib.; PAGNELLI, Tomoko Ihyda.; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo, Cortez, 2007. P. 59 – 86.
RAMOS, C. S. Visualização Cartográfica multimídia: conceitos e tecnologias. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
ROSS, Jurandyr Luciano Sanches. Ecogeografia do Brasil: subsídios para planejamento ambiental. São Paulo: Oficina de Textos, 2009. 1ª reimpressão.
SANTOS, Cátia dos.; PEDROTTI, Alceu.; MATOS, Alda Lisboa de.; SANTANA, Ana Paula Silva de. A Cartografia e o ensino da Geografia. In: Revista Geográfica da América Central. Número especial EGAL, 2011. Costa Rica. II Semestre. p. 1 – 15.
SILVA, Érika Oliveira; FERNANDES, Luciana Aquino; MENDES, Tatiane Aparecida; FONSECA, Verônica Alkimim; GUIMARÃES, Jussara Maria de Carvalho. As propostas inovadoras e sua
interferência no cotidiano escolar. IN_REVISTA Educação, Escola e Sociedade. Montes Claros. ANO I, V. I, 2008. p.129-136.
SOUZA, Jeanne Consuely Soares. 2007. O Ensino da Cartografia na 5ª série da Escola Estadual Luiz Balbino-Pirapora/MG. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) Universidade Estadual de Montes Claros. Pirapora/MG. Departamento de Geociencias. 69p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.