What do we want, what can we do with our language
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179219487493Keywords:
Brazilian Portuguese, Nationality, Linguistic PrejudiceAbstract
The essay presents a historical, demographic and political discussion of the uses of portuguese as a means to define the criteria that establish a Brasilian nationality, it also defends an active posture in research and democratization of knowledge as part of a movement to sophisticate and deepen these discussions.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. São Paulo: Parábola, 2015 (56 ed.).
BAXTER, Alan; LUCCHESI, Dante; RIBEIRO, Ilza. (orgs.). O português afro-brasileiro. Salvador: EdUFBA, 2009.
CASTRO, Yeda Pessoa de. Camões com dendê: o português do Brasil e os falares afro-brasileiros. Rio de Janeiro: Topbooks, 2022.
FARACO, Carlos Alberto. História sociopolítica da língua portuguesa. São Paulo: Parábola, 2016.
FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.
GALINDO, Caetano W; NUNES, Alceu Chiesorin Nunes. Latim em Pó: um passeio pela história da nossa língua. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
GONÇALVES, R. T. História concisa da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 2017.
LUCHESI, Dante. Língua e sociedade partidas: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.
MARTINS, Wilson. Um Brasil diferente: ensaios sobre fenômenos de aculturação no Paraná. São Paulo: T. A. Queiroz, 1989 (2 ed.).
QUADROS. Ronice Muller de. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.
SCHWARCZ, Lilia; STARLING, Heloina Murgel. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ficam concedidos a Fragmentum todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.