The margins of fiction in António Lobo Antunes
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179219486231Keywords:
Until the stones become lighter than water, António Lobo Antunes, Colonial War, Poetics of detachment and flight, Frase-imageAbstract
In Até que as pedras se tornem mais leves que a água (2017, 1st ed.), António Lobo Antunes returns to the surviving and traumatic image of the colonial war. The contemporary and fragmentary fiction presents the montage, or collage, of two delirious voices, which float between simultaneous and superimposed times and spaces: that of the "white father" (an ensign mobilized to Angola) and that of the "black son" (the African "kid" taken by him to Portugal). From the beginning, it is known that both will die, on the occasion of the ritual slaughter of the pig in the village, and it will be up to the reader to follow the identity crises of the excentric and deterritorialized subjects in order to decipher the causes of the conflict. Once again, Antune's fiction inscribes narrator-personages, who subtract themselves to the "time of the victors", in a clear Benjamian bias, coating them with a singular human dimension. Through the poetics of detachment and flight, inherent in the title of a chronicle and the novel, we observe the ascending gesture of liberation of the subjects holding the voices that float between the past and the present. There is an "image-phrase" to be deciphered, based on Jacques Rancière's critical and philosophical reflections. By rethinking, through the image, the relations of the Once with the Now, the fiction of the contemporary Portuguese author not only proposes the interweaving of the fantasy-image, the image-pathos, and the image-symptom - theorized by Aby Warburg - but also teaches us to see the invisible: what was on the fringes of official history during the period of the attempt to maintain the Portuguese Empire.
Downloads
References
ANTUNES, A. L. Até que as pedras se tornem mais leves que a água. Romance. 4ª. ed. Edição ne varietur de acordo com a vontade do autor. Fixação de texto Norberto do Vale Cardoso, 2018.
ARNAUT, A. P. Até que as pedras se tornem mais leves que a água. Crónica. Visão, 18 de junho de 2016.
ARNAUT, A. P. António Lobo Antunes. Coordenador Carlos Reis. Lisboa: Edições 70, Lda., 2009.
ARNAUT, A. P. Entrevistas com António Lobo Antunes 1979-2007:confissões do trapeiro. Coimbra: Almedina, 2008.
CARDOSO, N. V. António Lobo Antunes: as formas mudadas. Lisboa: Texto Editores, Lda., 2016.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
GABNEBIN, J. M. Walter Benjamin: os cacos da história. São Paulo: Brasiliense, 1982.
KEHL, M. R. A melancolia em Freud e Walter Benjamin. In: SOUZA, R. T. de et al. Walter Benjamin: barbárie e memória ética. Porto Alegre, RS: Zouk, 2020. p. 85-96.
PEIXOTO, N. B. Ver o invisível: a ética das imagens. In: NOVAES, A. (Org.). Ética. 2ª. reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. p. 301- 320.
RANCIÈRE, J. O destino das imagens. Trad. Mônica Costa Netto. Org. Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RANCIÈRE, J. As margens da ficção. Trad. Fernando Scheibe. 1ª.ed. São Paulo: Editora 34, 2021.
SEIXO, M. A. (Direção). Dicionário da obra de António Lobo Antunes. Volumes I e II. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2008.
SEIXO, M. A. As flores do inferno e jardins suspensos. Volume II de OS romances de António Lobo Antunes. Lisboa: Dom Quixote, 2010.
SELIGMANN-SILVA, M. O local da diferença: Ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. 1ª.ed. São Paulo: Editora 34, 2005.
SELIGMANN-SILVA, M. (Org.). Palavra e imagem: memória e escritura. Chapecó: Argos, 2006.
WARBURG, A. Histórias de fantasmas para gente grande: Escritos, esboços, conferências. Trad. Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ficam concedidos a Fragmentum todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.