Narratives of the reception? effects of meaning, silencing and the migrant subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179219474336

Keywords:

Migration, Reception, Language Teaching, Venezuelans

Abstract

This paper aims to analyze the possible effects of meaning of the word reception in the context of language teaching in a situation of migration and Venezuelan refuge in Brazil. Considering the discourses about school reception, I selected education professionals and migrant/venezuelan students to analyze how each group talks about this process. Among these discourses occur the interdiscursive resonances (SERRANI, 1997) that are understood as paraphrastic workings of signification that occur in the discourses. Through the discourse about we have the crossing of subjectivity of the migrant/refugee subject through the signifying materiality of the other, the national, who understands the welcome as charity.

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Author Biography

Camila Lucena, Federal University of Pernambuco

Doutora e mestra em Letras, área de concentração: Linguística, pelo programa de Pós-graduação em Letras da UFPE e graduada em Letras - Espanhol pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Desenvolve pesquisas no âmbito teórico da Análise do Discurso Materialista, com ênfase em questões latino-americanas, migração, ensino de língua e educação.Integrante do MIGRA/UFPE (Núcleo de Estudos sobre Migrações, Mobilidades e Gestão Contemporânea de Populações) e do NEPLEV/UFPE (Núcleo de Estudos em Práticas de Linguagem e Espaço Virtual).Experiência na educação a distância, como tutora e professora, no Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) /UFPE; na educação superior modalidade presencial, como professora substituta, no curso de Letras-espanhol da UFPE; e na pós-graduação (FAFIRE), como professora de recursos didáticos para o ensino de línguas. Área de atuação docência: Língua Portuguesa, Redação, Linguística, Língua Espanhola e Metodologia do Ensino.

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Published

2024-04-04

How to Cite

Lucena, C. (2024). Narratives of the reception? effects of meaning, silencing and the migrant subject. Fragmentum, (61), 126–140. https://doi.org/10.5902/2179219474336