The antunian angel: the mnemonic matrix as the driving force of António Lobo Antunes' work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179219470705

Keywords:

Angelus Novus, Past, Time, Memory, Matrix

Abstract

Using Walter Benjamin’s theory about the Angel of History, we think that it is possible to establish a connection between Paul Klee’s painting, Angelus Novus, and the ways in which António Lobo Antunes conceives time in his work. Starting from the African way of living, where the author found a completely different vision of time, Antune’s memories are in-between past and present, trying to overcome the dilemma: repairing the dead ones before the progress comes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norberto do Vale Cardoso, Instituto Politécnico de Bragança

Norberto do Vale Cardoso licenciou-se em 1999 em Ensino de Português e Inglês pela Universidade do Minho, após estágio profissional integrado realizado numa escola secundária. De 2001 a 2004 cursou e concluiu, mediante provas públicas, o Mestrado em Teoria da Literatura e Literatura Portuguesa pela Universidade do Minho, com a dissertação Autognose e (Des)Memória: Guerra Colonial e Identidade Nacional em Lobo Antunes, Assis Pacheco e Manuel Alegre. Em 2005 iniciou o Doutoramento em Ciências da Literatura – Ramo Literatura Portuguesa, também na Universidade do Minho, para o qual lhe foi concedida uma bolsa pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia do Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Em 2010 apresentou publicamente a dissertação de doutoramento A Mão-de-Judas: Representações da Guerra Colonial em António Lobo Antunes, ensaio que viria a ser publicado em 2011 pela Texto, incluído na Colecção de Ensaio António Lobo Antunes (dirigida por Maria Alzira Seixo).

References

ANTUNES, A. L. O Esplendor de Portugal. Lisboa: D. Quixote, 2007.

ANTUNES, A. L. Memória de Elefante. Lisboa: D. Quixote, 2009a.

ANTUNES, A. L. Os Cus de Judas. Lisboa: D. Quixote, 2009b.

ANTUNES, A. L. Sôbolos Rios Que Vão. Lisboa: D. Quixote, 2010.

ANTUNES, A. L. Para Aquela Que Está Sentada No Escuro À Minha Espera. Lisboa: D. Quixote, 2016.

ANTUNES, A. L. A Outra Margem do Mar. Lisboa: D. Quixote, 2019.

BENJAMIN, W. O Anjo da História. Porto: Porto Editora, 2017.

BLANCO, M. L. Conversas Com António Lobo Antunes. Lisboa: D. Quixote, 2002.

CAMMAERT, F. L’Écriture de la Mémoire dans L’Oeuvre d’António Lobo Antunes et de Claude Simmon, Paris: L’Hartmattan, 2009.

DIOGO, A. A. L.; SOUSA, S. P. G. de. O Último Eça, Romance e Mito. Braga: Cadernos do Povo, 2001.

LUÍS, S. B. Entrevista a António Lobo Antunes. Visão, 27 de novembro de 2003, p. 196.

SAID, E. Orientalismo. Lisboa: Cotovia, 2004.

SANTOS, B. S. A Gramática do Tempo: Para Uma Nova Cultura Política. Porto: Afrontamento, 2006.

SEIXO, M. A. Os Romances de António Lobo Antunes. Lisboa: D. Quixote, 2002.

SILVA, J. C. Uma Longa Viagem Com António Lobo Antunes. Porto: Porto Editora, 2009.

Published

2024-03-08

How to Cite

Cardoso, N. do V. (2024). The antunian angel: the mnemonic matrix as the driving force of António Lobo Antunes’ work. Fragmentum, (60). https://doi.org/10.5902/2179219470705