The antunian angel: the mnemonic matrix as the driving force of António Lobo Antunes' work
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179219470705Keywords:
Angelus Novus, Past, Time, Memory, MatrixAbstract
Using Walter Benjamin’s theory about the Angel of History, we think that it is possible to establish a connection between Paul Klee’s painting, Angelus Novus, and the ways in which António Lobo Antunes conceives time in his work. Starting from the African way of living, where the author found a completely different vision of time, Antune’s memories are in-between past and present, trying to overcome the dilemma: repairing the dead ones before the progress comes.
Downloads
References
ANTUNES, A. L. O Esplendor de Portugal. Lisboa: D. Quixote, 2007.
ANTUNES, A. L. Memória de Elefante. Lisboa: D. Quixote, 2009a.
ANTUNES, A. L. Os Cus de Judas. Lisboa: D. Quixote, 2009b.
ANTUNES, A. L. Sôbolos Rios Que Vão. Lisboa: D. Quixote, 2010.
ANTUNES, A. L. Para Aquela Que Está Sentada No Escuro À Minha Espera. Lisboa: D. Quixote, 2016.
ANTUNES, A. L. A Outra Margem do Mar. Lisboa: D. Quixote, 2019.
BENJAMIN, W. O Anjo da História. Porto: Porto Editora, 2017.
BLANCO, M. L. Conversas Com António Lobo Antunes. Lisboa: D. Quixote, 2002.
CAMMAERT, F. L’Écriture de la Mémoire dans L’Oeuvre d’António Lobo Antunes et de Claude Simmon, Paris: L’Hartmattan, 2009.
DIOGO, A. A. L.; SOUSA, S. P. G. de. O Último Eça, Romance e Mito. Braga: Cadernos do Povo, 2001.
LUÍS, S. B. Entrevista a António Lobo Antunes. Visão, 27 de novembro de 2003, p. 196.
SAID, E. Orientalismo. Lisboa: Cotovia, 2004.
SANTOS, B. S. A Gramática do Tempo: Para Uma Nova Cultura Política. Porto: Afrontamento, 2006.
SEIXO, M. A. Os Romances de António Lobo Antunes. Lisboa: D. Quixote, 2002.
SILVA, J. C. Uma Longa Viagem Com António Lobo Antunes. Porto: Porto Editora, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ficam concedidos a Fragmentum todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.