Brazilian fashion and bodies in (re)view: a gesture of reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179219469016

Abstract

The place of affiliation of this work is Discourse Analysis (DA) of materialist orientation, considering the work of Michel Pêcheux (France, in the 1960s), which sought to answer some questions about extralinguistic factors articulating Historical Materialism, Linguistics and Psychoanalysis; and the work of Eni Orlandi (Brazil, from the 1980s), which seek to investigate the relations language-society-ideology and the production of meanings and subjects in different ways of meaning. It is from this place that we intend to weave our reading gesture about Brasis, analyzing a set of Vogue covers we question: How is the black-female body discursivized?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Pavei Souza, Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (UNIDAVI)

Mestre (2017) e Doutora (2021) em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina- UNISUL- pertencente a linha de pesquisa Texto e Discurso. Veiculada ao grupo de pesquisa Discurso, Cultura e Mídia no projeto de pesquisa: Corpo- Imagem e(m) Discurso. Desenvolve pesquisas na área de Moda e de Análise de Discurso, tendo o corpo como objeto principal de estudo. Graduada em Moda com Habilitação em Design de Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2014) e Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Pitágoras- UNOPAR (2019). Professora e Coordenadora do Curso de Tecnologia em Design de Moda do Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí: UNIDAVI e professora dos cursos de Qualificação em Modelagem no Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial: SENAI. Atua como docente das disciplinas de Modelagem (Manual, Informatizada e Moulage), nas disciplinas de Costura, e Processo Criativo.

Nadia , University of Southern Santa Catarina - UNISUL

Mother of Lucas Rodrigo and Bruna Valentina. She has a degree in Artistic Education (Licentiate in Scenic Arts) from the Federal University of Santa Maria (1998); Specialization in Early Childhood Education and Early Years, from the Contestado University; Master in Language Sciences from the University of Southern Santa Catarina (UNISUL, 2004) and PhD in Linguistics from the State University of Campinas (UNICAMP, 2010), having done a sandwich course at the University of Buenos Aires, Argentina in 2008. She is currently a permanent faculty member at the Universidade do Sul de Santa Catarina in the Postgraduate Program in Language Sciences. She has experience in the Arts (Visual and Scenic), in the area of Education, Aesthetics and Linguistics, with emphasis on Discourse Analysis, which makes her act mainly on the themes: Performing Arts and Video Arts, Culture and Corporeities. She coordinated the GT of Discourse Analysis at the National Association of Graduate Studies and Research in Literature and Linguistics (ANPOLL- 2018-2020). Currently, she is the assistant coordinator of the Graduate Program in Language Sciences at Unisul. Professor of the Cinema and Audiovisual Course at the same institution in the areas of Art Direction and Casting Preparation. Post-doctorate in progress - IEL/Unicamp with the research theme: "Constitution of the female body-image: sensitive projections and vulnerability in contemporary art".

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020.

BORGES, Rosane da Silva. Mídia, racismos e representações do outro: ligeiras reflexões em torno da imagem da mulher negra. In: BORGES, Roberto Carlos da Silva; BORGES, Roseane. (Orgs.) Mídia e Racismo. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Brasília, DF: ABPN, 2012. p. 180-205.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. 2. ed. São Paulo: Editora Senac, 2009.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

FERRARI, Ana Josefina; NECKEL, Nádia Regia Maffi. Corpos atravessados: opacidades histórico-midiáticas. In: FLORES, Giovanna Benedetto, et al. (Orgs.). Análise de Discurso em Rede: Cultura e Mídia. v. 3. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 219- 232.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HOFBAUER, Andreas. Uma história de branqueamento ou o negro em questão. São Paulo: UNESP, 1999.

HOOKS, Bell. Intelectuais Negras. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v.3, ano 3, n. 2, 1995. p. 464- 478. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465. Acesso em: 11 fev. 2021.

HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

HOOKS, Bell. E eu não sou uma mulher?: mulheres negras e feminismo. 5. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.

INDURSKY, Freda. Da interpelação à falha do ritual: a trajetória teórica da noção de Formação Discursiva. In: BARONAS, Roberto. Análise do Discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos: Pedro & João Editores, 2007. p. 75-87.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LAGAZZI, Suzy. O Recorte Significante na Memória. In: ANAIS DO III SEAD - SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DO DISCURSO [recurso eletrônico]. O Discurso na Contemporaneidade: materialidades e fronteiras... Porto Alegre: UFRGS. 2007. p. 1- 6. Disponível em: http://www.ufrgs.br/analisedodiscurso/anaisdosead/3SEAD/Simposios/SuzyLagazzi.pdf. Acesso em: 27 de set. 2021.

LAGAZZI, Suzy. Trajetos do sujeito na composição fílmica. In: In: FLORES, Giovanna Benedetto, et al. (Orgs.). Análise de Discurso em Rede: Cultura e Mídia. v. 3. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 23-39.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MOUTINHO, Laura. Raça, cor e desejo. São Paulo: UNESP, 2003

NECKEL, Nádia Régia Maffi. Com- textura de corpos na vídeo-perfomance contemporânea. In: VI SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DO DISCURSO. Anais... Porto Alegre, 2013. p. 1- 7. Disponível em: http://anaisdosead.com.br/6SEAD/SIMPOSIOS/ComTexturaDeCorpos.pdf. Acesso em: 09 fev. 2019.

NECKEL, Nádia Régia Maffi. (Com) Textura de corpo na vídeo-performance contemporânea. In: INDURSKY, Freda, FERREIRA, Maria Cristina Leandro e MITTMANN, Solange. (orgs.) Análise do Discurso: dos fundamentos aos desdobramentos (30 anos de Michel Pêcheux). Campinas: Mercado das Letras, 2015. p. 275-288.

NOVELLI, Daniela. A Branquidade em Vogue (Paris e Brasil): Imagens da violência simbólica no século XXI. 2014. 345 p. Tese (Doutorado em Ciências Humanas). Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/123183. Acesso em: 11 fev. 2021.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso fundador: A formação do país e a construção da identidade nacional. 2. ed. Campinas: Pontes, 2001.

ORLANDI, Eni Pucinelli. Terra à vista: discurso do confronto: velho e novo mundo. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, [1990] 2008.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso em Análise: Sujeito, Sentido e Ideologia. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2012.

PÊCHEUX, Michel. Delimitações, inversões, deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 19, p. 7- 24. [1982] 1990. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636823. Acesso em: 21 dez. 2021.

PÊCHEUX, Michel. Discurso: Estrutura ou Acontecimento. 6. ed. Campinas: Pontes Editores, [1981] 2012.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. 5. ed.- Campinas: Editora da Unicamp, [1988] 2014.

PÊCHEUX, Michel. Papel da Memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. 4. ed. Campinas: Pontes Editores, [1983] 2015. p. 43-51.

RUBIN, Caroline Bithencourt. O Discurso e o efeito do corpo in suspenso: A constante (re)construção do corpo das madrinhas e rainhas de bateria. 2015. 145 p. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, SC. 2015. Disponível em: https://riuni.unisul.br/handle/12345/501. Acesso em: 19 de setembro de 2018.

SOUZA, Bárbara Pavei, 1991- O corpo feminino plus size: nomeação e/ ou condição? 2017. 116p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, SC, 2017. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3238. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

Published

2022-12-20

How to Cite

Souza, B. P., & Neckel, N. . (2022). Brazilian fashion and bodies in (re)view: a gesture of reading. Fragmentum, (59). https://doi.org/10.5902/2179219469016

Most read articles by the same author(s)