Integration of active methodologies and the development of anatomical models in the teaching and learning process of students in a public school in Fortaleza, Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115186949

Keywords:

Anatomy, Teaching and learning, Active methodologies

Abstract

Teaching Human Anatomy is crucial, requiring approaches that go beyond memorization, promoting student interest through contextualized methods. This work proposes an active methodology and didactic sequence to approach the cardiovascular system. Given the scarcity of resources, such as a lack of anatomical materials, laboratories and technology, the study aims to examine the dynamics of teaching in a public school in Fortaleza, using a didactic workshop. Based on government curriculum guidelines and the theories of Ausubel and Araújo and Mazur, the study concludes that the active methodology, particularly Peer Learning, combined with the didactic sequence, is effective in teaching cardiac anatomy. The results indicate that this approach allows fundamental concepts to be elucidated, stimulating new ideas and horizons for further research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Albanísia Teixeira da Costa, Universidade Federal do Ceará

Master's student of the Postgraduate Program in Morphofunctional Sciences, Federal University of Ceará, Fortaleza, Ceará, Brazil

Arnilza Torres Amaral Morano, Universidade Federal do Ceará

Master's student of the Postgraduate Program in Morphofunctional Sciences, Federal University of Ceará, Fortaleza, Ceará, Brazil

Domingos Antonio Clemente Maria Silvio Morano, Universidade Federal do Ceará

Professor at the Faculty of Medicine – Department of Morphology, Federal University of Ceará, Fortaleza, Brazil.

Emmanuel Prata de Souza, Universidade Federal do Ceará

Professor of the Postgraduate Program in Morphofunctional Sciences, Federal University of Ceará, Fortaleza, Brazil.

References

AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D., HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2. ed., Rio de Janeiro: Intera-mericana, 1980. 625 p.

AUSUBEL, D. P. The Psychology of meaningful verbal learning. 2. ed. New York: Grune & Stratton, 1968.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRAZ, P. R. P. Método didático aplicado ao ensino de anatomia humana. Anuário da produção acadêmica docente, [S.l.], v. 3, n. 4, p. 303-310, 2009.

COSTA, R. D. A. Tecnologias digitais e metodologias ativas de aprendizagem no ensino de Anatomia humana em cursos superiores. In: TOVAR-GÁLVEZ, J. C. (Ed). Trends and challenges in Higher Education in Latin America. Eindhoven, NL: Adaya Press, 2018. p. 191-199. DOI: https://doi.org/10.58909/ad18438298

FORNAZIERO. C. C; GIL, C. R. R. Novas tecnologias aplicadas ao ensino da anatomia humana.Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 142-146, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v27.2-009

LIMA, Leandro Freitas; MOREIRA, Osvaldo Costa; CASTRO, Eduardo França. Novos olhares sobre o ensino da fisiologia humana e da fisiologia do exercício. Revista Brasileira de Prescrição e Fisio-logia do Exercício, São Paulo, v. 8, n. 47, p. 507-513, 2014.

MONTES, M. A. A.; SOUZA, C. T. V. Estratégia de ensino-aprendizagem da anatomia humana para acadêmicos de medicina. Ciências e Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 2-12, 2010.

MAZUR, E. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Tradução: Anatólio Laschuk. Porto Alegre: Penso, 2015. Título Original: Peer Instruction: A Revolution in Active Learning

MAZUR, E.; SOMERS, M. D. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1997. 253 p.

OLIVEIRA, J. L. Ensinar e aprender com as tecnologias digitais em rede: possibilidades, desafios e tensões. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 161-184, 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2018.33476

PEREIRA, R. Método ativo: técnicas de problematização da realidade aplicada à Educação Básica e ao Ensino Superior. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 6, 2012, São Cristóvão-SE. Anais do VI EDUCON. São Cristóvão, SE: Universidade Federal de Sergipe, 2012. p. 1-15.

PEREIRA, G.; POZZOBON, A.; OLIVEIRA, V. Anatomia na prática: Sistema Musculoesque-lético. Lajeado: Univates, 2015.

SALBEGO, C.; OLIVEIRA, E. M. D.; SILVA, M. A.R.; BUGANÇA, P. R. Percepções Acadêmicas sobre o Ensino e a Aprendizagem em Anatomia Humana. Revista Brasileira de Educa-ção Médica, [S.l.], v. 39, n. 1, p. 23-31, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00732014

TOBASE, L.; TAKAHASHI, R. T. Ensino de enfermagem em nível médio: utilização de estratégia facilitadora com material reciclável. Revista da Escola de Enfermagem USP, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 175-180, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342004000200008

TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educa-ção em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. spl, p. 97-114, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06

Published

2025-05-20

How to Cite

Costa, A. T. da, Morano, A. T. A., Morano, D. A. C. M. S., & Souza, E. P. de. (2025). Integration of active methodologies and the development of anatomical models in the teaching and learning process of students in a public school in Fortaleza, Ceará. Experiência. Revista Científica De Extensão, 11, e86949. https://doi.org/10.5902/2447115186949

Issue

Section

Experience Reports