Approach to case-control and cohort studies in a stricto sensu graduate program: an experiential report
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115186907Keywords:
Pedagogical activity, Observational studies, Epidemiological studies, Cohort studies, Case-control studiesAbstract
Report the planning and implementation of a seminar as a teaching strategy for approaching case-control and cohort studies. This is an experience report that included the participation of five academics from the Postgraduate Program in Nursing at UNILAB from January to March 2023. In the planning stage, for the development During the activity, meetings were proposed for each planning phase, with three phases being carried out: searching for material relevant to the themes of the study, compiling the material and putting together a script, and discussing/exposing the key points of the types of study. In the implementation stage, the seminar presentation lasted 120 minutes and was discussed using the Microsoft PowerPoint® program, was based on a brief description, origin, objectives, classification, advantages, and disadvantages of each type of study. The experience with the planning and implementation of the seminar achieved positive feedback with participation from listeners, which shed light on the need to expand the discussion on these research methods, awakening interest in their application in health research.
Downloads
References
ALTHAUS, M. T. M. O Seminário como Estratégia de Ensino na Pós-Graduação: Concepções e Práticas. In: X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 2, 2011, Curitiba,. Disponível em: http://www.maiza.com.br/adm/producao/37.pdf. P-1-12.
ALVES, J. G. et al. Teatro em cena no processo ensino-aprendizagem para abordagem da violência contra mulheres: relato de experiência. Escola Anna Nery, Rio de janeiro v. 26, n.1, p.1-7, 2022. Disponível: https://www.scielo.br/j/ean/a/dnYtpVsnNLccLqw6Kf5m7Kd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 de abril de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0487pt DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2021-0487pt
CRUZ NETO, J. et al. Relato sobre a assistência de enfermagem à gestante com incompetência istmo cervical. Revista Saúde.Com, Bahia, v. 18, n.1, p.1-6, 2022. Disponivel em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rsc/article/view/8474/6775. Acesso em 10 de abril de 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/rsc.v18i1.8474
FAGUNDES, L.S.; SEPEL, L.M.N. Aplicação de seminário com revisão por pares: uma proposta de metodologia ativa no ensino de ciências em anos finais. Investigação, Sociedade e Desenvolvimento, São Paulo, , v. 11, n. 2, p. e39311225478, janeiro, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/25478. Acesso em: 8 abr. 2023. DOI:: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25478 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25478
LIMA, E.V.A.S. et al. Planejamento estratégico situacional como ferramenta de promoção em saúde na gestão: revisão integrativa. Research, Society and Development., São Paulo, v. 11, n. 2, p. e5911225302-e5911225302, janeiro, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/25302-Article-297718-1-10-20220118.pdf .Acesso em: 8 maio. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25302 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25302
LIMA, F. F. F. et al. Planejamento estratégico situacional em uma instituição psiquiátrica: contribuições e desafios. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas (Edição em Português), São Paulo, v. 15, n. 2, p. 20-28, abr-jun, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/smad/v15n2/04.pdf. Acesso em: 8 maio. 2023. DOI: 10.11606/issn.1806-6976.smad.2019.000377 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2019.000377
MATUS, C. Política, Planejamento e Governo. Brasília: IPEA, 1993. Disponível em: https://portalantigo.ipea.gov.br/agencia/index.php?option=com_content&view=article&id=5308%3Apolitica-planejamento-e-governo-vol-i&catid=289%3A1993&directory=1&Itemid=1. Acesso em: 8 maio. 2023
OLIVEIRA, M. A.; VELLARDE, G. C.; SÁ, R. M. A. Entendendo a pesquisa clínica IV: estudos de caso controle. Femina, Rio de Janeiro, v.43, n.4, p. 175-180, julho/agosto, 2015a. Disponível em: http://files.bvs.br/upload/S/0100-7254/2015/v43n4/a5310.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.
OLIVEIRA, M. A.; VELLARDE, G. C.; SÁ, R. M. A. Entendendo a pesquisa clínica III: estudos de coorte. Femina, Rio de Janeiro, v.43, n.3, p. 105-110, maio/junho, 2015b. Disponível em: http://files.bvs.br/upload/S/0100-7254/2015/v43n3/a5116.pdf.
PARADA, C. G. L.; KANTORSKI, L. P.; NICHIATA, L. Y. I. New paths for the assessment of Brazilian postgraduation and challenges in the Nursing area. Rev Gaúcha Enferm [Internet]., v.41, n.spe, p.e20190359, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190359. Acesso em: 04 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190359
PIRES, D. E. P. et al. Programa de pós-graduação em enfermagem da UFSC: 45 anos de contribuição para a internacionalização da enfermagem brasileira. Texto & Contexto-Enfermagem., v. 30, [S. n.], p.e2021A002, 2021.
REICHENHEIM, M.; BASTOS, J. L. What, what for and how? Developing measurement instruments in epidemiology. Revista de Saúde Pública, v. 55, p. 40, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/189335. Acesso em: 31 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055002813
RIBEIRO, R. J. B.; BLIACHERIENE, A. C. Construindo o planejamento público: buscando a integração entre política, gestão e participação popular. São Paulo: Atlas, 2013.
RODRIGUES, D. B. Ensinar com pesquisa no ensino superior: o uso do seminário como estratégia pedagógica. Anais II CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15937>. Acesso em: 12 abr. 2023.
VIEIRA, M. M. M; APARECIDO, J. V. O uso do seminário na formação inicial de professores da educação profissional. Revista Thema, v. 16, n. 4, p. 969-983, 2019. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.969-983.1625
ZANON, D. P., ALTHAUS, M. T. M. Possibilidades didáticas do trabalho com o seminário na aula universitária. In: VIII Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sul – ANPEDSUL, Londrina, 2010.
ZIANI, J. S. et al. Planejamento estratégico situacional como ferramenta para qualificação dos registros de enfermagem: relato de experiência. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 12, 2022. DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v12i0.4622
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



