Racial and gender discrimination: training black women in rural areas to cope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115185731

Keywords:

Racism, Gender, Discrimination, Confrontation

Abstract

The aim of this article is to report on the experience of running an extension course in municipality Tianguá, which dealt with the issue of tackling racism and discrimination against women in a rural context. This issue is relevant to promoting strategies for confronting it and encouraging women’s social participation in order to transform situations of oppression. The course had 26 participants and took place over 5 meetings. We adopted a participatory and dialogical methodology based on interactions between the participants through culture circles. The results were the articulation between women and men from different segments and local social groups, the participants’ identification with the issues addressed and their self-declaration as black women, and the realization that actions like these are necessary in a social context where rural black women present specific vulnerabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Mendes Lemos, Universidade Federal do Ceará

PhD in Psychology at the Federal University of Ceará, Master in Psychology at the Federal University of Ceará, graduated in Psychology at the University of Fortaleza.

Verônica Morais Ximenes, Universidade Federal do Ceará

Graduated in Psychology from the Federal University of Ceará, PhD in Psychology - Universidad de Barcelona, Spain and Post-Doctorate in Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul. Full Professor at the Federal University of Ceará and the Postgraduate Program in Psychology.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2022.

COLLINS, P. H. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo, v. 5, n.1, 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/559. Acesso em: novembro de 2022.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.

CRENSHAW, K. W. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos feministas. Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/abstract/?lang=pt#:~:text=O%20presente%20documento%2C%20baseado%20no,de%20ra%C3%A7a%20e%20de%20g%C3%AAnero Acesso em: setembro de 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

FREIRE, P. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

KILOMBA, G. Memorias de plantação episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LEITE, J. F., DIMENSTEIN, M., BELARMINO, V. H., MACEDO, J. P., DANTAS, C., & CARVALHO, A. V. Participação política de mulheres quilombolas rurais no nordeste brasileiro. Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, v. 21, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2810

MACIAZEKI, M. R. C. NOGUEIRA, C. E TONELI, M. J. F. Mulheres em contextos rurais: um mapeamento sobre gênero e ruralidade. Psicologia & Sociedade [online]., v. 28, n. 1, p. 115-124, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-03102015v28n1p115

MEDRADO, B., SPINK, M. J., MÉLLO, R. P. Diários como atuantes em nossas pesquisas: narrativas ficcionais implicadas. In: Spink, M. J. P.; Brigagão, J. I.; Nascimento, V. L. V.; Cordeiro, M. P. A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014, p. 273-294.

MUNANGA, K. Negritude usos e sentidos. Coleção Cultura Negra e Identidades. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2019.

SANTOS, A. C. T. O feminismo negro no brasil e o enfrentamento das opressões de classe, raça e gênero. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 24, n. 1, jan./abr., 2019, p. 405-420. DOI: https://doi.org/10.34019/2447-5246.2019.v23.26043

SANTOS, Y. L. Racismo brasileiro: uma história da formação do país. São Paulo: Todavia, 2022.

SILVA, S. G. Preconceito e Discriminação: As bases da violência Contra a Mulher. Psicologia Ciência e Profissão, v. 30, n. 3, p. 556-571, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000300009

XIMENES, V. M., SILVA, A. M. S., FILHO, C. E. E., CÂMARA, A. E., CLARINDO, J. M. Sentimento de comunidade e pobreza rural no nordeste, norte e sul do Brasil. Revista Subjetividades, v. 1, n. 10, p. 1-13, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2359-07692019000100004. Acesso em: outubro de 2022. DOI: https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v19i1.e7923

Published

2024-11-08

How to Cite

Lemos, P. M., & Ximenes, V. M. (2024). Racial and gender discrimination: training black women in rural areas to cope. Experiência. Revista Científica De Extensão, 10(1), e85731. https://doi.org/10.5902/2447115185731