Dialoguing about Biotechnology in High School: report of an extension experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115174633

Keywords:

University extension, Transgenics, Cloning

Abstract

This work aimed to report experiences lived by extension students of the "Dialogando Project on Biotechnology in Timbiras (MA)". The project aims to disseminate the discussions related to Biotechnology with High School students of the state school Paulo Freire (Timbiras, MA). The project was divided into four stages: First stage: it consisted of a training of the team; Second stage: there was the application of a diagnostic evaluation and explanation of the project; Third stage: it took place through lectures on topics related to Biotechnology; Fourth stage: two workshops were produced with the themes Cloning and Transgenic Organisms, and along with the reproduction of films that addressed various areas of Biotechnology. Considering the perception of the executing team and responses of reapplication of the diagnostic evaluation, the expected results with the project were achieved since it was possible to discuss Biotechnology themes.

Downloads

Author Biographies

Renilson Santos da Silva, Federal University of Maranhão

Graduating from the Degree in Natural Sciences/Biology at the Codó Science Center at the Federal University of Maranhão

Sebastiana Maria Ferro de Melo, Federal University of Maranhão

Graduating from the Degree in Natural Sciences/Biology at the Codó Science Center at the Federal University of Maranhão

José Francisco de Sousa da Silva, Federal University of Maranhão

Graduating from the Degree in Natural Sciences/Biology at the Codó Science Center at the Federal University of Maranhão

Maria da Conceição da Silva dos Santos, Federal University of Maranhão

Graduating from the Degree in Natural Sciences/Biology at the Codó Science Center at the Federal University of Maranhão

Elenilson Montel Lopes, Federal University of Maranhão

Graduating from the Degree in Natural Sciences/Biology at the Codó Science Center at the Federal University of Maranhão

Camila Campêlo de Sousa, Federal University of Maranhão

Bachelor's degree in Biological Sciences from the Federal University of Piauí, master's degree in Genetics and Breeding from the Federal University of Piauí, PhD in Sciences (Genetics and Plant Breeding) from the University of São Paulo. Professor of the Interdisciplinary Degree course in Natural Sciences/Biology at the Federal University of Maranhão.

References

ALBERGONI, L.; PELAEZ, V. Da Revolução Verde. Revista de Economia, v. 33, n. 1 (ano 31), p. 31-53, jan./jun. 2007. Editora UFPR. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/economia/article/viewFile/8546/6017. Acesso em: 27 fev. 2023.

BRUNO, A. N. Biotecnologia I: princípios e métodos. Porto Alegre: Artmed, 2014.

DE DEUS, S. de. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria, RS: ed. PRE-UFSM, 2020.

DE SOUSA, C. C.; DA SILVA, J. S.; ANGELIM, D. B. O.; LIMA, J. de S. COSTA, M. do C. G.B.; MACHA-DO, M. E. de L.; DA ROCHA, M. F. C.; RIBEIRO, P. V.; SILVA, R. do N. M. Difundindo a Biotecnolo-gia na sociedade: Relato de experiência extensionista no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 3, p. 311-320, set./dez. 2021.

DE SOUSA, C.C.; DA SILVA. J. S.; DA SILVA, J. F. S.; DOS SANTOS, M. C. S. Dialogando sobre Biotecnologia em Timbiras (MA): Relato de experiência extensionista. Revista do Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, v. 10, n. 2, p. 23-31, 2022.

IBGE. Censo Demográfico e Populacional. Timbiras- MA. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/timbiras/panorama. Acesso: 7 fev. 2023.

IBGE. Censo 2010. Brasília, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ma/timbiras.html. Acesso em: 7 fev. 2023.

MENDONÇA, M.; MARCURSCHI B.; SUASSUNA L. Avaliação em língua portuguesa contribuições para a prática pedagógica - Análise linguística: por que e como avaliar contribuições para a prática pedagógica - 1 ed., 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 144 p.

MOURA, L.F.A. de D.; PIAUILINO, R.J.B.; ARAUJO, I.F.; DE MOURA, M.S.; LIMA, C.C.B.; EVANGELISTA, L.M.; LIMA, M.D.M. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Revista de Odontologia da UNESP, p. 348-352, ago./out. 2012.

ORLANDO, T. C.; LIMA A. R.; SILVA A. M.; FUZISSAKI C. N.; RAMOS C. L.; MACHADO D.; FERNAN-DES F. F.; LORENZI J. C. C.; LIMA M. A.; GARDIM S.; BARBOSA V. C.; TRÉZ T. de A. Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de biologia celular e molecular no ensino médio por graduandos de ciências biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bio-química e Biologia Molecular, n. 01, 2009.

VETTORATO, J.G.; GHELLAR, N.T.M.; DA SILVA, D. H. Bioética: vida humana como objeto de experiência científica. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, v. 4, n. 7, p. 47-51, 2019.

Published

2024-11-01

How to Cite

Silva, R. S. da, Melo, S. M. F. de, Silva, J. F. de S. da, Silva dos Santos, M. da C. da ., Lopes, E. M., & Sousa, C. C. de. (2024). Dialoguing about Biotechnology in High School: report of an extension experience. Experiência. Revista Científica De Extensão, 10(1), e74633. https://doi.org/10.5902/2447115174633

Issue

Section

Experience Reports