Dialoguing about Biotechnology in High School: report of an extension experience
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115174633Keywords:
University extension, Transgenics, CloningAbstract
This work aimed to report experiences lived by extension students of the "Dialogando Project on Biotechnology in Timbiras (MA)". The project aims to disseminate the discussions related to Biotechnology with High School students of the state school Paulo Freire (Timbiras, MA). The project was divided into four stages: First stage: it consisted of a training of the team; Second stage: there was the application of a diagnostic evaluation and explanation of the project; Third stage: it took place through lectures on topics related to Biotechnology; Fourth stage: two workshops were produced with the themes Cloning and Transgenic Organisms, and along with the reproduction of films that addressed various areas of Biotechnology. Considering the perception of the executing team and responses of reapplication of the diagnostic evaluation, the expected results with the project were achieved since it was possible to discuss Biotechnology themes.
Downloads
References
ALBERGONI, L.; PELAEZ, V. Da Revolução Verde. Revista de Economia, v. 33, n. 1 (ano 31), p. 31-53, jan./jun. 2007. Editora UFPR. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/economia/article/viewFile/8546/6017. Acesso em: 27 fev. 2023.
BRUNO, A. N. Biotecnologia I: princípios e métodos. Porto Alegre: Artmed, 2014.
DE DEUS, S. de. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria, RS: ed. PRE-UFSM, 2020.
DE SOUSA, C. C.; DA SILVA, J. S.; ANGELIM, D. B. O.; LIMA, J. de S. COSTA, M. do C. G.B.; MACHA-DO, M. E. de L.; DA ROCHA, M. F. C.; RIBEIRO, P. V.; SILVA, R. do N. M. Difundindo a Biotecnolo-gia na sociedade: Relato de experiência extensionista no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 3, p. 311-320, set./dez. 2021.
DE SOUSA, C.C.; DA SILVA. J. S.; DA SILVA, J. F. S.; DOS SANTOS, M. C. S. Dialogando sobre Biotecnologia em Timbiras (MA): Relato de experiência extensionista. Revista do Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, v. 10, n. 2, p. 23-31, 2022.
IBGE. Censo Demográfico e Populacional. Timbiras- MA. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/timbiras/panorama. Acesso: 7 fev. 2023.
IBGE. Censo 2010. Brasília, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ma/timbiras.html. Acesso em: 7 fev. 2023.
MENDONÇA, M.; MARCURSCHI B.; SUASSUNA L. Avaliação em língua portuguesa contribuições para a prática pedagógica - Análise linguística: por que e como avaliar contribuições para a prática pedagógica - 1 ed., 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 144 p.
MOURA, L.F.A. de D.; PIAUILINO, R.J.B.; ARAUJO, I.F.; DE MOURA, M.S.; LIMA, C.C.B.; EVANGELISTA, L.M.; LIMA, M.D.M. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Revista de Odontologia da UNESP, p. 348-352, ago./out. 2012.
ORLANDO, T. C.; LIMA A. R.; SILVA A. M.; FUZISSAKI C. N.; RAMOS C. L.; MACHADO D.; FERNAN-DES F. F.; LORENZI J. C. C.; LIMA M. A.; GARDIM S.; BARBOSA V. C.; TRÉZ T. de A. Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de biologia celular e molecular no ensino médio por graduandos de ciências biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bio-química e Biologia Molecular, n. 01, 2009.
VETTORATO, J.G.; GHELLAR, N.T.M.; DA SILVA, D. H. Bioética: vida humana como objeto de experiência científica. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, v. 4, n. 7, p. 47-51, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Experiência. Revista Científica de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.