patial analysis of the literacy rate and its relationship with socioeconomic aspects in Paraná municipalities

Authors

  • Renan Henrique Luquini Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR
  • Gustavo Henrique Leite de Castro Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR
  • José Luiz Parré Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR https://orcid.org/0000-0002-1569-8224

DOI:

https://doi.org/10.5902/1414650933841

Keywords:

Spatial Econometrics, Literacy Rate, Paraná

Abstract

The present study aims at analyzing spatially literacy in the municipalities of the state of Paraná under the socioeconomic perspective through three variables: mean income, Gini index and degree of urbanization. For this, the database used was georeferenced from Paraná (shapefile) available at the Paraná Institute of Economic and Social Development - IPARDES, and data referring to the demographic census of the year 2010 for the municipalities of Paraná. The results found for the region show that the values from the spatial econometric model SEM were higher than the OLS and they show that the lower the Gini Index and the higher the Average Income and Urbanization, the higher is the literacy rate in the municipalities of Paraná. It is observed the need for policies with the aim of a better distribution of territorial income.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Henrique Luquini, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR

Mestre em Economia Regional pela Universidade Estadual de Londrina

Gustavo Henrique Leite de Castro, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR

Mestre em Economia Regional pela Universidade Estadual de Londrina

José Luiz Parré, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR

Doutor em Economia Aplicada (USP) e Professor na Universidade Estadual de Maringá (UEM)

References

ALMEIDA, E. Econometria Espacial Aplicada. Campinas: Alínea, 2012.

ANSELIN, L. Spatial Econometrics: Methods and Models. Boston: Kluwer Academic Publishers, v. 4, 1988, 284 p.

BALASSIANO, M.; SEABRA, A. A.; LEMOS, A. H. Escolaridade, salários e empregabilidade: tem razão a teoria do capital humano? Revista de Administração Contemporânea, v. 9, n. 4, p. 31-52, 2005.

BARROS, R. P. de, MENDONÇA, R., SANTOS, D. Determinantes do desempenho educacional no Brasil. TD IPEA, 2001. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2160/1/TD_834.pdf. Acesso em: 22/01/2018.

BARROS, R. P. de; CARVALHO, M.; FRANCO, S.; MENDONÇA, R. Consequências e causas imediatas da queda recente na desigualdade de renda brasileira. Parcerias Estratégicas, Brasília, n. 22, 2006a, p. 89-119. Edição especial: Análise sobre a pesquisa nacional por amostra de domicílios (Pnad 2004).

BARROS, R. P. de; SANTOS, D. Condições básicas para a frequência e o aprendizado do aluno. Site caminhos da aprendizagem. Disponível em: http://www.paramelhoraroaprendizado.org.br/Conteudo/verbete.aspx?canal=20100701145550501160&subtema=20110419135609758525&verbete=20110419165405708125. Acesso em: 17 de janeiro de 2018.

BECKER, G. S. Human Capital. The Concise Encyclopedia of Economics. Library of Economics and Liberty. 2008. Disponivel em: http://www.econlib.org/library/Enc/HumanCapital.html. Acesso em 18 de junho de 2015.

BERNARDELLI, L. V.; SORGI, F. A. Desenvolvimento econômico regional: uma investigação sobre a microrregião de Cornélio Procópio, Paraná (PR) para os anos de 1991 a 2012. Economia & Região, v. 4, n. 1, p. 139-152, 2016.

CUNHA, L. A. Educação e desenvolvimento social. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

FELÍCIO, F; FERNANDES, R. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no estado de São Paulo. Anais do XXXIII Encontro Nacional de Economia, 2005. Disponível em: http://www.anpec.org.br/encontro2005/artigos/A05A157.pdf. Acesso em: 22/01/2018.

FOGUEL, M.; AZEVEDO, J. P. Uma decomposição da desigualdade de rendimentos de trabalho no Brasil: 1984-2005. 2006. Texto para Discussão nº. 1247.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Taxa de analfabetismo. 2017. Disponível em http://7a12.ibge.gov.br/vamos-conhecer-o-brasil/nosso-povo/educacao.html. Acesso em 28/06/2017.

IPARDES – Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Base de dados. Curitiba. 2017.

IPARDES – Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Índice de Desenvolvimento Humano Municipal 2000: anotações sobre o desempenho do Paraná. Curitiba, 2003.

IPARDES – Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. 2016. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/index.php?pg_conteudo=1&cod_conteudo=1. Acesso em: 29/06/ 2016.

IPARDES – Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Leituras Regionais: Mesorregiões geográficas do Paraná. Curitiba, 2004.

LIMA, V. M. A.; CALDARELLI, C. E.; DA CAMARA, M. R. G. Análise do desenvolvimento municipal paranaense: uma abordagem espacial para a década de 2000. Economia e Desenvolvimento, v. 26, n. 1, 2014.

MATTEI, T. S.; DE MORAES, M. L.; BEZERRA, F. M. Os Arranjos Produtivos Locais (APLS) de Software no Paraná: Análise pela ótica do desenvolvimento regional. Economia & Região, v. 5, n. 1, p. 125-148, 2017.

MELO, C.O. Caracterização do desenvolvimento rural dos municípios paranaenses: uma análise com base na estatística multivariada. Universidade Estadual de Maringá. Dissertação de Mestrado em Economia. Maringá, 2006.

MENEZES-FILHO, N. A.; FERNANDES, R.; PICCHETTI, P. Educação e a queda da desigualdade no Brasil. 2006b. Mimeo.

MENEZES-FILHO, N. A.; FERNANDES, R.; PICCHETTI, P. Rising human capital but constant inequality: the education composition effect in Brazil. Revista Brasileira de Economia, v. 60, p. 200-250, 2006a.

MENEZES-FILHO, N. Educação e desigualdade. In: MENEZES-FILHO, N. A.; LISBOA, M. (Eds.). Microeconomia e sociedade. Rio de Janeiro: Contracapa, 2001.

MENEZES-FILHO, N. A. Os determinantes do desempenho escolar do Brasil. IFB, 2007. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/arquivos/biblioteca/f4e8070a-8390-479c-a532-803bbf14993a.pdf. Acesso em: 22/01/2018.

RAMOS, L. A desigualdade de rendimentos do trabalho no período pós-Real: o papel da escolaridade e do desemprego. Economia aplicada, v. 11, n. 2, p. 281-301, 2007.

SANDRONI, P. Dicionário de economia. São Paulo: Atlas, 1994.

SCHULTZ, T. W. Investment in human capital. American Economic Review. v. 51, n. 1, p.1-17, 1961.

SILVA, C. L. da; MICHON JUNIOR, W. Desenvolvimento socioeconômico local e reestruturação produtiva paranaense na década de 1990. Revista Interações, Campo Grande, v. 9, n. 1, p. 29-43, 2008.

SILVA, G. H. Da et al. Determinantes do Desenvolvimento Econômico e Social Dos Município da Região Oeste do Paraná: Hierarquização E Regionalização. In: 44th Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural (SOBER), July 23-27, 2006, Fortaleza, Ceara, Brasil, 2006.

SILVA, L. N. S.; BORGES, M. J.; PARRÉ, J. L. Distribuição Espacial da Pobreza no Paraná. Revista de Economia, v. 39, n.3, p. 35-58, 2014.

TEIXEIRA, W. A. O processo de desenvolvimento geoeconômico do complexo agroindustrial cooperativista na mesorregião norte central paranaense. Tese Doutorado. Universidade do Estado de São Paulo – UNESP. 2002. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/101448. Acesso em: 28/06/2017.

VIDIGAL, V. G; DE CASTRO A. I; SILVEIRA, G. F. Desenvolvimento Socioeconômico nas microrregiões do Paraná: uma análise multivariada. Revista de Economia, v. 38, n. 2, p. 51-72. 2012.

VIEIRA, E. R. A reorganização do espaço da sala de educação infantil: uma experiência concreta à luz da Teoria Histórico-Cultural. Dissertação de Mestrado (UNESP - campus de Marília). Marília, 2009.

Published

2019-06-11

How to Cite

Luquini, R. H., Castro, G. H. L. de, & Parré, J. L. (2019). patial analysis of the literacy rate and its relationship with socioeconomic aspects in Paraná municipalities. Economia E Desenvolvimento, 31, e3. https://doi.org/10.5902/1414650933841

Issue

Section

Articles