O impacto da cultura inovadora nas micro e pequenas empresas do Programa Agentes Locais de Inovação em Santa Catarina

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/1414650940097

Palavras-chave:

Economia, Inovação, Micro e pequena empresa

Resumo

a literatura especializada não separa as micro das pequenas empresas. Apesar do porte pequeno, as dimensões são diferentes. Este artigo apresenta dois objetivos que se complementam. O primeiro é analisar os resultados do ciclo inicial (zero) para o ciclo um das empresas participantes do programa ALISC do SEBRAE e CNPQ. O período inicial desta fase é em 2015 e termina em 2018 e os dados mostram o desempenho das empresas que estão em todas as regiões do estado por duas faixas de tamanho: micro e pequena empresa. Aproveitando esta separação, os dados são analisados e comparados em função destas duas faixas de tamanho. Os resultados encontrados mostram que os dois tamanhos apresentam semelhanças e poucas diferenças. Os resultados apurados mostram que as micro e pequenas empresas seguem uma estratégia de aproximação do mercado, com maior desempenho das dimensões Rede e de Relacionamento.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ronivaldo Steingraber, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professor do Departamento de Economia e Relações Internacionais da Universidade Federal de Santa Catarina

Referências

ACS, Z.J.; AUDRETSCH, D.B. Innovation, market structure, and firm size. The Review of Economics and Statistics, volume 69, number 4, p. 567-574, 1987.

AKSOY, H. How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs)? Technology in Society, volume 51, p. 133-141, 2017.

BACHMAN & ASSOCIADOS. Metodologia para estimar o grau de inovação nas MPE. Curitiba: Bachman & Associados, 2008.

CARRE, M.A.; THURIK, A.R. Small firms and economics growth in Europe. American Economic Review, volume 26, number 2, p. 137-146, 1998.

CEZARINO, L. O.; CAMPOMAR, M. C. Vantagem competitiva para a micro, pequenas e médias empresas: clusters e APLS. Curitiba: Anais do Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, p. 1315-1326, 2005.

CHEN, L.; ZHOU, Z.; ZHOU, D.; XUE, L. Clustering enterprises into eco-industrial parks: can interfirm alliances help small and medium-size enterprises? Journal of Cleaner Production, volume 168, p. 1070-1079, 2017.

CHOI, B.; LEE, J. N.; HAM, J. Assessing the impact of open and close knowledge sourcing approach on innovation in small and medium enterprises. Procedia Computer Sciences, volume 91, p. 314-323, 2016.

CLAUDINO, T. B.; SANTOS, S. M.; CABRAL, A. C. A.; PESSOA, M. N. M. Fostering and limiting factors of innovation in micro and small enterprises. Innovationa and management review, volume 14, p. 130-139, 2017.

COOKE, P.; WILLS, D. Small firms, capital social and the enhancement of business performance through innovation. Small Business Economics, volume 13, p. 219-234, 1999.

DUNNE, T. C.; AARON, J. R.; MCDOWELL, W. C.; URBAN, D. J.; GEHO, P. R. The impact of leadership on small business innovativeness. Journal of Business Research, volume 69, p. 4876-4881, 2016.

FELLNHOFER, K. Drivers of innovation success in sustainable business. Journal of Cleaner Production, volume 167, p. 1534-1545, 2007.

FORSMAN, H. Innovation capacity and innovation development in small enterprises. A comparison between the manufacturing and service sectors. Research Policy, volume 40, p. 739-750, 2011.

HERLIANA, S. Regional innovation cluster of small and medium enterprises (SME): a triple helix concept. Procedia Social and Behavioral Sciences, volume 169, p. 151-160, 2015.

LIMA, M. A. M.; MENDES, J. P. F. Inovação na gestão organizacional e tecnológica: conceitos, evolução histórica e implicações para as micro, pequenas e médias empresas no Brasil. Revista Produção, volume 3, número 2, p. 1-23, 2003.

LIMA, V. A.; MÜLLER, C. A. S. Why do small business innovate? Relevance factors of innovation in business participating in the local agents program in Rondônia (Amazon, Brazil). Revista de Administração e Inovação, no prelo, 2017.

LISOWSKA, R.; STANISLAWSKI, R. The cooperation of small and medium-sized enterprises with business institutions in the context of open innovation. Procedia Economics and Finance, volume 23, p. 1273-1278, 2015.

MAZZEI, M. J.; FLYNN, C. B.; HAYNIE, J. J. Moving beyond initial success: promoting innovation in small businesses through high-performance work practices. Business Horizons, volume 59, p. 51-60, 2016.

NARETTO, N.; BOTELHO, M. dos R.; MENDONÇA, M. A trajetória das políticas públicas para pequenas e médias empresas no Brasil: do apoio individual ao apoio a empresas articuladas em arranjos produtivos locais. Planejamento e Políticas Públicas, volume 27, p. 61-115, 2004.

OKWIET, B.; GRABACA, J. K. Innovation’ influences on SMEs’s enterprises activities. Procedia Economics and Finance, volume 6, p. 194-204, 2013.

OSENICKS, J.; BABAUSKA, S. The relevance of innovation management as prerequisite for durable existence of small and medium enterprises. Procedia Social and Behavioral Sciences, volume 110, p. 82-92, 2014.

QIAO, P. H.; JU, X. F.; FUNG, H. G. Industry association networks, innovations, and firm performance in Chinese small and medium-sized enterprises. Chinese Economic Review, volume 29, p. 213-228, 2014.

ROMERO, I.; MARTÍNEZ-ROMÁN, J. A. Self-employment and innovation. Exploring the determinants of innovative behavior in small businesses. Research Policy, volume 41, p. 178-189, 2012.

ROVERE, R. L. la; SHEHATA, L. D. Políticas de apoio à micro e pequenas empresas e desenvolvimento local: alguns pontos de reflexão. Redes, volume 11, número 3, p. 9-24, 2006.

SAGUY, S.; SIROTINSKAYA, V. Challenges in exploiting open innovation’s full potential in the food industry with a focus on small and medium enterprises (SMEs). Trends in Food Science & Technology, volume 38, p. 136-149, 2014.

SAÉZ-MARTÍNEZ, F. J.; DÍAZ-GARCÍA, C.; GONZALEZ-MORENO, A. Firm technological trajectory as a driver of eco-innovation young small and medium-sized enterprises. Journal of Cleaner Production, volume 138, p. 28-37, 2016.

SARFATI, G. Estágios de desenvolvimento econômico e políticas públicas de empreendedorismo e de micro, pequenas e médias empresas (MPMEs) em perspectiva comparada: os casos do Brasil, do Canadá, do Chile, da Irlanda e da Itália. Revista de Administração Pública, volume 47, número 1, p. 25-48, 2013.

SILVA, F. M.; OLIVEIRA, E. A. A. Q.; MORAES, M. B. Innovation development process in small and medium technology-based companies. Revista de Administração e Inovação, volume 13, p. 176-189, 2016.

SILVA, G.; DACORSO, A. L. R. Inovação aberta como uma vantagem competitiva para a micro e pequena empresa. Revista de Administração e Inovação, volume 10, número 3, p. 251-268, 2013.

SKYBÍNSKY, A.; SIPA, M. Sources of innovation of small businesses: Polish perspectives. Procedia Economics and Finance, volume 27, p. 429-437, 2015.

SOLTÉS, V.; GAVUROVÁ, B. Innovation policy as the main accelerator of increasing the competitiveness of small and medium-sized enterprises in Slovakia. Procedia Economics and Finance, volume 15, p. 1478-1485, 2014.

WOSCHKE, T.; HAASE, H. Enhancing new product development capabilities in small-and-medium-size enterprises through managerial innovations. Journal of High Technology Management Research, volume 27, p. 53-64, 2016.

YANG, M.; EVANS, S.; VLADIMIROVA, D.; RANA, P. Value uncaptured perspective for sustainable business model innovation. Journal of Cleaner Production, volume 140, p. 1794-1804, 2017.

Downloads

Publicado

2021-01-26

Como Citar

Steingraber, R. (2021). O impacto da cultura inovadora nas micro e pequenas empresas do Programa Agentes Locais de Inovação em Santa Catarina. Economia E Desenvolvimento, 32(1), e9. https://doi.org/10.5902/1414650940097

Edição

Seção

Artigos