Prior knowledge of deaf students fluent in brazilian sign languages regarding the algebraic language in high school

Authors

  • Silvia Teresinha Frizzarini Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Clélia Maria Ignatius Nogueira Instituição: Universidade Estadual de Maringá – UEM Centro Universitário de Maringá-CESUMAR

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X8717

Keywords:

Deaf students fluent in brazilian sign language, Semiotic representations, Algebra.

Abstract

There are few researches with deeper reflections on the study of algebra with deaf students. In order to validate and disseminate educational activities in that context, this article aims at highlighting the deaf students’ prior knowledge, fluent in Brazilian Sign Language, referring to the algebraic language used in high school. The theoretical framework used was Duval’s theory, with analysis of the changes, by treatment and conversion, of different registers of semiotic representation, in particular inequalities. The methodology used was the application of a diagnostic evaluation performed with deaf students, all fluent in Brazilian Sign Language, in a special school located in the north of Paraná State. We emphasize the need to work in both directions of conversion, in different languages, especially when the starting record is the graphic. Therefore, the conclusion reached was that one should not separate the algebraic representation from other records, due to the need of sign language perform not only the communication function, but also the functions of objectification and treatment, fundamental in cognitive development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Teresinha Frizzarini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Estadual de Campinas (1994), especialização em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1996), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007) e especialização em Didática e Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade Anhanguera de Dourados(2009). Atualmente é aluna do doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá/PR, com bolsa sanduíche na Universidade de Barcelona/Espanha. Foi professora efetiva da Educação Básica no estado de São Paulo e professora contratada no Ensino Superior. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, informática educacional, ensino/aprendizagem.

Clélia Maria Ignatius Nogueira, Instituição: Universidade Estadual de Maringá – UEM Centro Universitário de Maringá-CESUMAR

Possui graduação em Licenciatura Em Matemática pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Tupã (1973), mestrado em Matemática pela Universidade de São Paulo (1979) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Atualmente é professora convidada do programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá e docente no Centro de Estudos Superiores de Maringá - CESUMAR. Atua na área de Educação, com pesquisas nas áreas de Educação Matemática; Educação de Surdos e em Epistemologia Genética. É autora de livros didáticos de Educação Matemática e de Libras para cursos de Pedagogia e de Educação Especial na modalidade a distância. É revisora dos seguintes periódicos: Zetétikè (Unicamp); Acta Scienciarum (UEM); RBEP (INEP); Ensaio: pesquisa em educação em ciências (UFMG); Psicologia em Estudo (UEM); Schème (UNESP); Práxis (UEPG). Líder do GIEPEM: Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (UEM) e integrante do GEPEGE: Grupo de Estudos e Pesquisas em Epistemologia Genética e Educação (UNESP / Marília).

Published

2014-06-02

How to Cite

Frizzarini, S. T., & Nogueira, C. M. I. (2014). Prior knowledge of deaf students fluent in brazilian sign languages regarding the algebraic language in high school. Special Education Magazine, 27(49), 373–390. https://doi.org/10.5902/1984686X8717