Challenges of online psychological care for the deaf community
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84087Keywords:
Deaf community, Information and Communication Technology (ICT), Psychological supportAbstract
The deaf community faces specific difficulties and psychological suffering, a fact that requires careful attention on the part of psychology professionals. In view of this, the present work aims to discuss the challenges of online psychological care for the deaf community. For this, we initially carried out a bibliographic survey, of an exploratory nature, with the purpose of systematizing studies relevant to the theme and object of this research. In the second moment, we analyzed and categorized interviews of researchers from the deaf community, which were disseminated on public websites. In view of this research, we understand the need for bilingual professionals who are capable of directly accessing symbolic material during the therapeutic process and who understand the particular ways deaf people experience their experiences.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, R. S. V. A. As vozes e a memória do silêncio: a importância da atuação dos museus na reconstituição e na preservação da memória surda. Dissertação de Mestrado ao Programa de Pós-Graduação em Memória e Acervos da Fundação Casa de Rui Barbosa, Rio de Janeiro, RJ, p. 20-23, 2018.
ALMEIDA, M. P. O pequeno historiador surdo em busca de sentido: reflexões psicanalíticas sobre a constituição psíquica do sujeito surdo. Trabalho final de Mestrado ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, p. 37-71, 2020.
ANDRADE, C. L. et al. Literatura Infantil Adaptada para Cultura Surda: Instrução e Deleite. Revista de Educação Dom Alberto, n. 9, v. 1, jan. /Jul. 2016, p. 51-58.
ÁVILA, L. A; CAMARGO, G. S. A interface da psicologia com a surdez: uma revisão sistemática. Revista de Psicologia, Fortaleza, v.10 n2, p. 148-158. 2019.
BRITO, F. B. O movimento social surdo e a campanha pela oficialização da língua brasileira de sinais. 2013. 275 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
COÊLHO, M.; MIGUEL, J. A evolução na Educação dos Surdos no Brasil. Id on Line Rev. Mult. Psic. V.14, N. 50 p. 242-259, Maio/2020 - ISSN 1981-1179. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2435/3862. Acesso em: 17 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2435
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA 3ª REGIÃO. E-PSI: Conselho Federal de Psicologia disponibiliza sistema de atualização cadastral para psicólogas com endereço de e-mail desatualizado ou não cadastrado [Internet]. Salvador, BA; 2020. Disponível em: https://www.crp03.org.br/e-psi-conselho-federal-de-psicologia-disponibiliza-sistema-de-atualizacao-cadastral-para-psicologas-com-endereco-de-e-mail-desatualizado-ou-nao-cadastrado/. Acesso em: 28 mar. 2021.
CORREA, A. G. Preconceito e Surdez: Uma Análise a Partir do Videodocumentário “Sou Surda e Não Sabia!”, de Igor Ochronowicz (2009). Primeira Escrita, 2020, Volume 7, Número 1, ISSN 2359-0335, Página 20-32.
FERNANDES, A. P. O. Diferenças entre Fala e Escrita do Surdo: Reflexões Teóricas Segundo uma Experiência Própria. Dissertação de Mestrado em Linguística e Transculturalidade do Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade Federal da Grande Dourados, MS, p. 16-27, 2017.
FERREIRA, L. C.; PEDROSA, L. Pandemia amplia vulnerabilidades de surdos, diz secretária. Entrevista com Priscilla Gaspar, secretária nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência. 2020, 26 de setembro. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2020-09/pandemia-dia-surdos-priscilla-gaspar. Acesso em: 31 mar. 2021.
FERREIRA, P. L. A.; EUGENIO, B. A Escolarização na Escola de Educação Básica: Narrativas de Negros Surdos. Pesquisa em Foco, São Luís, vol. 23, n. 2, p. 153-176. Jul./Dez. 2018.
GUIMARÃES, V. M. A. Representações Sociais sobre a Sexualidade: Um Estudo com Discentes Surdos. Dissertação de Mestrado em Processos Sociais e Relações Intergrupais do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, SE, p. 43-67, 2019.
LOBO, M. C. Adolescente surdo e os conflitos da idade: o olhar da Psicologia. REVISTA NEP (Núcleo de Estudos Paranaenses), Curitiba, v.2, n.5, p. 132-143, dezembro 2016, ISSN: 2447-5548. DOI: https://doi.org/10.5380/nep.v2i5.49565
MAGALHÃES, R.; GARCIA, J. M. M. Efeitos Psicológicos do Isolamento Social no Brasil durante a pandemia de COVID-19. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 01, Vol. 01, pp. 18-33. Janeiro de 2021. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/psicologia/isolamento-social
MATTIONI, D. Reflexões sobre o Atendimento à Pessoa com Surdez: Desafio Para a Psicologia. Trabalho de Conclusão do Curso de Psicologia da Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ, Ijuí, p. 12-20, 2018.
PEREIRA, B. A. M; LOURENÇO, L. M. L. Surdez e psicologia clínica: contribuições da literatura. Psicologia.pt ISSN 1646-6977 Documento publicado em 01.10.2017.
PIOVESAN, A.; TEMPORINI, E. R. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v.29, n. 4, p. 318-325, Ago. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101995000400010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101995000400010
PREUSS, F. C.; ROSA, D.; LAZZARI, S. T.; MACHADO, V. Deficiência Auditiva e Psicologia. Anuário Pesquisa e Extensão UNOESC são Miguel do Oeste, 2020.
RODRIGUES, C. G.; TAVARES, M. A. Psicoterapia online: demanda crescente e sugestões para regulamentação. Psicologia em estudo, Maringá, vol. 21, n.4. out-dez, 2016, pp. 735-744. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2871/287149565018.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v21i4.29658
SAMPAIO, C. S. (Des) caminhos da Escuta: Apostas na Produção de Cuidado no Percurso de uma Pessoa Surda no CAPS II. Relatório final de Estágio supervisionado II com ênfase em Saúde, curso de Psicologia da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Santo Antônio de Jesus, p. 6, 2018.
SUNDE, R. M. Intervenção psicológica: uma estratégia para a inclusão escolar das crianças surdas. In: Revista Educação Inclusiva, Campina Grande, PB, v.3, n.01, janeiro/junho, 2019, p.32-45.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: fundamentos de defectología. Tomo V. Trad. Julio Guillermo Blank. Madrid: Visor, 1997.
VYGOTSKY, L. S. A Construção Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


