Indigenous school education and talent development among Terena: challenges and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67478

Keywords:

Talent, Scholar indigenous education, Special Education.

Abstract

The development of talents in non-traditional communities is an emerging issue in the education of gifted people in several countries. Despite advances in Brazilian legislation, research on this theme is still incipient and there is no assistance for talented students from indigenous communities. Faced with this challenge, this case study aimed to describe how talent is perceived and developed among Terena from the perception of one of their recognized leaders. Data collection was carried out through document analysis and interviews. The results showed the persistence of barriers such as prejudice and ignorance of indigenous potentialities and talent, the gap in teacher training, scarcity of resources, and opportunities appropriate to indigenous cultural diversity. Based on the results shown, it is recommended for future research to develop indicators for the formalization of identification processes and the provision of specialized educational assistance for Terena talented children and young.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jane Farias Chagas-Ferreira, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Professora pós-doutora da Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

References

AMADO, Luís Henrique Eloy. O despertar do povo Terena para os seus direitos: movimento indígena e confronto político em Mato Grosso do Sul. MovimentAção, v. 4, n. 6, p. 83-104, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.30612/mvt.v4i06.7674. Acesso em: 06 jan. 2020.

BECKER, Maria Alice; MILON, Helândia Feitosa. Estudos em altas habilidades no Amazonas. Revista AMAzônica, v. 5, n. 3, p. 220-257, 2012. Disponível em: acesso em:

BECKER, Maria Alice; NINO, Carlos Guilhermo Rojas; WEIGEL, Valéria. Pesquisa na área Sateré-Mawé: a descoberta de talentos indígenas. Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 13, n. 1, p. 55-63, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572009000 100007. Acesso em: 16 dez. 2019.

BITTENCOURT, Circe Maria; LADEIRA, Maria Elisa. A história do povo Terena. Brasília: Ministério da Educação – MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRASIL Ministério da Justiça. Estatuto dos Povos Indígenas. Proposta da Comissão Nacional de Política Indigenista. Brasília: Ministério da Justiça, 2009. Disponível em: http://www.funai. gov.br/arquivos/conteudo/presidencia/pdf/Estatuto-do-Indio_CNPI/Estatuto_Povos Indige nas-Proposta_CNPI-2009.pdf. Acesso em: 04 jan. 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Diário Oficial da União, v. 121, n. 1, p. 7, 2012a. ISSN 1677 – 7042.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer Conselho Nacional de Educação/CEB 13/12. Brasília: MEC/CNE, 2012b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php? option=com_docman&view=download &a lias=10806-pceb013-12-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 06 dez 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores Indígenas em cursos de Educação Superior e de Ensino Médio. Resolução CNE/CP 1/2015. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 11-12, 2015.

BRASIL. Decreto no. 10.088, de 5 de novembro de 2019. Diário Oficial da União, v. 234-A, Seção 1, p. 1-7, 2019.

CAIADO, Kátia Regina Moreno; GONÇALVES, Taísa Grasiela Gomes Liduenha; SÁ, Michelle Aparecida de. Educação escolar no campo: desafios à educação especial. Linhas Crí¬ticas, v. 22, n. 48, p. 324–345, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4887. Acesso em: 10 jun. 2021.

CAMERON Alicia.; CUTEAN, Alexandra. Digital Economy Talent Supply: Indigenous Peoples of Canada, Information and Communications Technology Council. Ottawa, Canada, 2017. Disponível em: https://www.ictc-ctic.ca/wpcontent/uploads/2017 /06/Indigenous_Supply_ ICTC FINALENG. pdf. Acesso em: 06 jan. 2020.

CARNEIRO, Liliane Bernardes.; FLEITH, Denise de Souza. Panorama brasileiro de atendimento ao aluno superdotado. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 11, n. Extra, p. 259-263, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20435/1984-042X-2016-v.18-n.1(05). Acesso em: 15 jan. 2020.

CAVALCANTE, Breno Neno Silva. Povos indígenas e a luta por direitos do lado de lá da linha abissal. Vukápanavo: Revista Terena, v. 1, n. 1, p. 107-124, 2018. Disponível em: https://www. vukapanavo.com/. Acesso em: 12 dez. 2019.

CONNEI. I Conferência de Educação Escolar Indígena. Documento Final, 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/deliberacoes_ coneei.pdf. Acesso em: 06 jan. 2020.

DOMINGO, Sandra Ventura.; MARIA, Elisângela Castedo. Análise do comportamento socioambiental Terena por meio de marcadores espaço-temporais: uma contribuição para a conservação da cultura. Interações, v. 18, n. 1, p. 59-73, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20435/1984-042X-2016-v.18-n.1(05). Acesso em: 06 jan. 2020.

FEIJÓ, Ateneia.; TERENA, Marcos. O índio aviador. São Paulo: Moderna, 1994.

FLEITH, Denise de Souza; ALENCAR, Eunice Maria L. Soriano. (Orgs.) Desenvolvimento de Talentos e Altas Habilidades – Orientação a pais e professores. Porto Alegre: Artmed, 2007.

HODGES, Jaret; GENTRY, Marcia. Underrepresentation in Gifted Education in the Context of Rurality and Socioeconomic Status. Journal of Advanced Academics, v. 32, n. 2, p. 135-159, 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/ 1932202X20969143. Acesso em 20 ago. 2021.

GARCIA, Adilso de Campos Garcia; CASTILO, Maria Augusta de. A Guerra do Paraguai e a usurpação dos territórios indígenas. Revista do Exército Brasileiro, v. 153, n. Edição Especial, p. 77-86, 2017. Disponível em: http://ebrevistas.eb.mil.br/index. php/REB/article/view/1355. Acesso em: 06 jan. 2020.

GENTRY, Marcia; FUGATE, Mattheu. Gifted native American students: underperforming, under-identified, and overlooked. Psychology in the Schools, v. 49, n. 7, p. 631-646, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1002/pits.21624. Acesso em: 21 jan. 2020.

GOMES, Luciana Scanoni; KABAD, Juliana Fernandes. A produção da cerâmica pelas mulheres Terena: interfaces entre cultura material, gênero e território tradicional. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ANTROPOLOGIA. Porto Seguro, Bahia, 2008. Anais. Disponível em: https://docplayer.com.br/9624188-A-producao-da-ceramica-pelas-mulheres-terena-interfaces-entre-cultura-material-genero-e-territorio-tradicional-1.html. Acesso em: 12 jan. 2020.

GONZALEZ REY, Fernando Luis. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anízio Teixeira. O Censo Escolar da Educação Básica. Resumo Técnico e Notas Estatísticas. Brasília: MEC/INEP, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos. Acesso em: 06 jan. 2020.

JESUS, Naine Terena. Kohixoti-Kipáe: a Dança da Ema – memória, resistência e cotidiano Terena. Dissertação de Mestrado. 2018. 132f. (Departamento de Arte). Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/ 10482/3753/1/2007NaineTerena deJesus. PDF. Acesso em: 06 jan. 2020.

JÓFEJ – KAINGANG, Lúcia Fernanda. A proteção legal do patrimônio cultural dos Povos Indígenas no Brasil. In V. Araújo et. al. (Orgs), Povos Indígenas e a Lei dos “Brancos”: o direito à diferença. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, p.122-145, 2006.

MENDES, Simone Rodrigues Batista. Formação de Professores e Educação Indígena: Projeto Magistério Indígena Tamî'kan. Boa Vista: Editora da Universidade Federal de Roraima, 2019.

MONTEIRO, Luciano Araújo. Os Terena na história. Tellus, v. 19, n. 39, p. 227-241, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20435/tellus.v19i39.561. Acesso em: 18 jan. 2020.

ORÇO, Cláudio Luís; ORÇO, João Paulo. A Formação de Professores Indígenas no Brasil. Unoesc & Ciência, v. 8, n. 2, p. 135-142, 2017. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/15860. Acesso em 25 jan.2020.

OUROFINO, Vanessa Terezinha Alves Tentes; FLEITH, Denise de Souza. A condição underachievement em superdotação: definição e características. Psicologia: Teoria e Prática, v. 13, n. 3, p. 206-222, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ ptp/v13n3/v13n3a16.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

RENZULLI, Joseph. Reflections on Gifted Education: critical works by Joseph S. Renzulli and colleagues. Waco, Texas: Prufrock Press, 2016.

RENZULLI, Joseph; REIS, Sally. Schoolwide Enrichment Model. 3. ed. Mansfield, CT: Prufrock Press, 2014.

RENZULLI, Joseph; REIS, Sally. The three-ring conception of giftedness: a developmental approach for promoting creative productivity in young people. In (Eds.) S.I. PFIEFFER; E. SHAUNESSY-DEDRICK; M. FOLEY-NICPON. APA Handbook of Giftedness and Talent, 2018, pp. 185-199. American Psychological Association. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2017-32525-012. Acesso em: 20 set. 2021.

RONDINI, Carina. Caminhos e descaminhos na formação docente para o trabalho com os estudantes com altas habilidades/ superdotação. Revista Docente, n. 11, v. 22, p. 79-94, 2019. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/ article/view/246/219. Acesso em: 20 set. 2021.

ROQUE, Luca; TERENA, Marcos; CALFIN, Juan Antônio.; TERENA, Taily. Jogos mundiais dos povos indígenas: Brasil, 2015: o importante é celebrar! Brasília: PNUD, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark: /48223/pf0000249170. Acesso em: 06 jan. 2020.

PEREIRA, Luana Roberta Oliveira de Medeiros; PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Fazendo música com a cultura Terena. Música na Educação Básica, Londrina, v. 6, n. 6, p. 1-33, 2014. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revista_musica/ed6/ Revista%20Musica%206_Luana.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

SÁ, Michele Aparecida de. Educação e escolarização de criança indígena com deficiência em Terra Indígena Araribá. 2015. 184 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2935/6702.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 jun. 2021.

SANTOS, Cesar Christian Ferreira; FERREIRA, Giselle Vasconcelos dos Santos. A participação dos Terena e guaicurus na retirada da laguna sob a perspectiva literária da obra de Taunay. Revista Philologus, v. 23, n. 67, p. 290-300, 2017 Disponível em: https://www.filologia.org.br/rph/ANO23/67supl/012.pdf. Acesso em: 06 jan. 2020.

SILVA, Elizângela Cardoso de Araújo. Povos indígenas e o direito à terra na realidade brasileira. Serviço Social & Sociedade, v. 133, set/dez, p. 480-500, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-6628.155. Acesso em: 09 dez. 2019.

SILVA, João Henrique; BRUNO, Marilda Moraes Garcia. A formação de professores para o Atendimento Educacional Especializado nas escolas indígenas de Dourados – MS: impactos e desafios. I Simpósio Internacional de Estudos sobre Deficiência – DEDPcD/Diversitas/USP, Anais, São Paulo, junho 2013. Disponível em: http://www.memorialdainclusao.sp.gov.br/ebook/Textos/Joao_Henrique_da_Silva.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

TERENA, Mariano Marcos. O problema de fazer parte da comunidade brasileira enquanto brasileiros e enquanto membros de determinada etnia. Cadernos Ceru, v. 16, p. 33-45, 1981.

TERENA, Mariano Marcos. Cidadãos da Selva: a história contada pelo outro lado. Rio de Janeiro: Gráfica GB, 1992.

TERENA, Mariano Marcos. Uma palavra indígena 500 anos depois. Folha de São Paulo, opinião, 2000. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz0201200009.htm. Acesso em: 02 dez. 2019.

TERENA, Mariano Marcos. Entrevista: Marcos Terena conta um pouco de sua história. Canal UKA TV, Uberlândia – MG, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Vz_ RMaTSjk. Acesso em: 06 Jan. 2020.

VIALLE, Wilma (Eds.). Giftedness from an Indigenous Perspective. Melbourne: AAEGT/University Wollongong Printery, 2011.

XIMENES, Lenir Gomes. Os Terena e a consolidação do Estado Brasileiro. Revista do Exército Brasileiro, v. 153, Edição Especial, p. 65-76, 2017. Disponível em: http://ebrevistas.eb.mil.br/index.php/REB/article/view/1355. Acesso em: 06 jan. 2020.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. (5º ed.). Porto Alegre: Bookman.

Published

2021-12-27

How to Cite

Chagas-Ferreira, J. F. (2021). Indigenous school education and talent development among Terena: challenges and perspectives. Special Education Magazine, 34, e62/1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X67478

Issue

Section

Dossiê: Atendimento educacional especializado e práticas pedagógicas inclusivas