Statistical focus on reliability

Authors

  • Maria Emília Camargo Departamento de Estatística, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.
  • José Elias Rigueira Departamento de Educação Física, Centro de Ciências biológicas e da Saúde, UFV, Viçosa, MG.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X24925

Abstract

Reliability is defined as error of measurement. Reliability theory is described and a model is proposed that divides the total variance in two parts: the variance due to error and the real variance.

The method of Split-half is described and to determine the reliability of the instrument “Deslizador Manual” used for time control in the area of Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Emília Camargo, Departamento de Estatística, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

José Elias Rigueira, Departamento de Educação Física, Centro de Ciências biológicas e da Saúde, UFV, Viçosa, MG.

References

EBEl, R.l. Measuring educational achievement. Englewood Cliffs, N. I.: Prentice-Hall, Inc. 1965.

GARRETT, Henry E. A estatística na psicologia e na educação. Rio de Janeiro, Fundo de Cultura. 1962.

GULLFORD, I.P. Fundamental statistics in psychology and education. 2 ed. New York, McGraw-Hill. 1965.

MATHEWS, D.K. Medida e avaliação em educação física. Rio de Janeiro, Interamericana, 1980.

NICK, Eva. Estatística e psicometria. Rio de Janeiro, I. Ozon Editor. 1963.

NUNNALY, Jum C. Educational measurement and evaluation. 2 ed. New York, McGraw-Hill. 1972.

RIGUEIRA, J.E. Projeto de dissertação: A influência do sexo e da lateralidade no controle de uma tarefa motora temporal. Santa Maria. 1982.

WAINERMAN, C.H. Escalas de medición en ciencias sociales. Buenos Aires, Nueva Vision. 1976.

Published

1982-12-13

How to Cite

Camargo, M. E., & Rigueira, J. E. (1982). Statistical focus on reliability. Ciência E Natura, 4(4), 27–31. https://doi.org/10.5902/2179460X24925

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>