Institutional host, adoption and teacher`s formation: a needed reflection
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X74551Keywords:
Adoption at school, Teacher`s formationAbstract
The article aims to investigate if teachers are prepared to work with the children who are in institutional host. To this end were used as basis the studies done by Veloso (2015), Moreno and Batista (2017), Caio (2014), Rossi and Rossi (2017), among others. It is a qualitative research of a bibliographical and documentary kind, in order to verify.the existence of the subject on the roll of the subject matters of the researched Pedagogy course. The results show that there isn`t a specific content about the theme adoption and its strands on the list of the disciplines offered by the Pedagogy course. Nevertheless, there are initiatives of the proporses of the course to offer projects of research and extension turned to the theme adoption, as well as offering the special discipline entitled ¨School and Adoption¨, along courses of continued formation to teachers and managers of public and private kindergarten and elementary schools. These initiatives were considered to be important and positive ones to the dissemination of the theme, mainly on the academic and school areas.
Downloads
References
CAIO, Elisabete Alexandra Borronha. Inclusão escolar de crianças e jovens institucionalizados: um desafio entre o ideal e o real. 2014. 438 f. Dissertação (Mestrado em Intervenção Social Escolar - Especialização em Crianças e Jovens em Risco) – Instituto Politécnico de Castelo Branco, Castelo Branco, Portugal, 2014. Disponível em: https://repositorio.ipcb.pt/bitstream/10400.11/2451/1/elisabete%20caio%20final%20ccapa.pdf Acesso em: 20 jun. 2023.
CASTRO, Letícia Fonseca R. F. de. A trajetória de crianças adotadas: a perspectiva de pais e professores. 2011. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ciências - Psicologia) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2011.
MORENO, Gilmara Lupion; BATISTA, Cleide Vitor Mussini. Adoção, Educação Infantil e formação de professores: contextos, concepções e práticas. In: EDUCERE – XIII - Congresso Nacional de Educação. IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE. VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente (SIPD/CÁTEDRA UNESCO), 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, 2017. p. 5343-5359.
MORENO, Gilmara Lupion; SUDARIO, Maria Vitória Braga; VIEIRA; Vanessa Dantas. Escola, adoção, acolhimento institucional e formação de professores: relato de experiência. In: XVIII SEDU - Semana da Educação. I Congresso Internacional de Educação. Contextos Educacionais: Formação, Linguagens e Desafios, 2019, Londrina. Anais [...]. Londrina: EDUEL, 2019. Disponível em:
http://www.uel.br/eventos/semanadaeducacao/pages/arquivos/Anais/2019/EIXO%202/8.%20ESCOLA%20ADOCAO%20ACOLHIMENTO%20INSTITUCIONAL%20E%20FORMACAO%20DE%20PROFESSORES.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde et al. Acolhimento de crianças e adolescentes em situações de abandono, violência e rupturas. Psicologia: Reflexão Crítica, v. 25, n. 2, p. 390-399, 2012.
ROSSI, Carlos Felipe de Freitas; ROSSI, Tânia Maria de Freitas. Crianças adotivas na escola: nova categoria a demandar educação inclusiva? [Grupos de Estudos e Pesquisa em Inclusão
Social e Práticas Educativas]. 2017. Disponível em:
http://revistas.icesp.br/index.php/SaberesPratica/article/view/113/73. Acesso em: 20 jun.2023.
SPOZATI, Aldaíza. Exclusão social e fracasso escolar. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 21-32, jan. 2000.
UEL [Universidade Estadual de Londrina]. Pró-reitoria de Graduação. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2010. Disponível em: http://www.uel.br/ceca/pedagogia/pages/arquivos/PPP%20-%202010.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.
UEL [Universidade Estadual de Londrina]. Pró-reitoria de Graduação. Disciplina Especial Escola e Adoção - 4EDU162. Londrina, 2018. Mimeografado.
VELOSO, Lucia de Fátima. Como as crianças e adolescentes adotivos são vistos pela escola. Curitiba: Apris, 2015.
VELOSO, Lúcia Fátima; ZAMORA, Maria Helena Rodrigues Navas; ROCHA-COUTINHO, Maria Lúcia. Crianças e adolescentes adotivos: como são vistos pela escola? Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 68, n. 2, p. 5-20, ago. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v68n2/v68n2a02.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.