Communication in non-presentiality: reflections on the act of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X71262

Keywords:

Non-presence, Communication, Education

Abstract

This article is an extract derived from a larger research project, master’s dissertation, aimed at studying curriculum and skills to dialogue with continuing education, seeking to weave concatenations between the term communication from Chaves (2015), Do Valle (2015) and Matos (2009) in line with the Project Management Body of Knowledge (2013), and finalistic reflections about the contemporary media context through Han (2017), Buckinghm (2010) and Hall (2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filipe Antônio Araújo Moura, Universidade Tiradentes

Mestre em Educação PROSUP/CNPq - CAPES, especialista em Gestão de Projetos e graduado em Matemática, licenciatura plena pela Universidade Tiradentes - UNIT. Pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa Docência, Avaliação, Currículo e Contemporaneidade, GPDACC/PPED/UNIT.

Andrea Karla Ferreira Nunes, Universidade Tiradentes

Pós-Doutoramento em Educação pela Universidade de Salamanca – Espanha. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes na linha de Pesquisa Educação e Formação Docente e líder do GPDACC/PPED/UNIT.

References

ALMEIDA, MEB de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, v. 1, p. 93, 2011.

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas – Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

BRASIL. LDB. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 jul. 2021.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010.

CHAVES, Lúcio Edi. Gerenciamento da comunicação em projetos. Editora FGV, 2015.

COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Leya, 2014.

DO VALLE, André Bittencourt. Fundamentos do gerenciamento de projetos. Editora FGV, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 68ª ed. São Paulo: Paz e terra, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

GOOGLE. Ajuda do YouTube: Crative Commons. 2022. Disponível em: https://support.google.com/youtube/answer/2797468. Acesso em: 19 mar. 2022.

HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. Pac. Teoria da Recepção, p.353 a 404.

HAN, BYUNG-Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

JENKINS, Henry. Fans, bloggers and gamers: exploring participatory culture. New York: New York University, 2006.

JOHNSON, Joseph. Hours of video uploaded to YouTube every minute as of February 2020. Statista, Set/2021b. Disponível em https://www.statista.com/statistics/259477/hours-of-video-uploaded-to-youtube-every-minute/. Acesso em: 8 out. 2021.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução: João Tiago Proença. Edições 70, LDS. Lisboa. Portugal. 1999.

MELO, Mariana Machado. O Impacto das Novas Tecnologias da Comunicação na Sociedade Brasileira. Rio de Janeiro: Universidade Estácio de Sá, 2000.

MATEMÁTICA Básica - Aula 1 - Adição. [S. l.: s. n.]. 2 abr. 2014. 1 vídeo (580 min ). Publicado pelo canal Matemática com Ferreto Matemática. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=az6OYFS7AUA. Acesso em: 15 mai. 2022.

MATOS, Gustavo G. Comunicação Empresarial sem complicação: como facilitar a comunicação na empresa, pela via da cultura e do diálogo. 2.ed.(Revisada e Ampliada). Barueri, são Paulo: manole, 2009.

MORAN, J. M. A educação superior a distância no Brasil. In: SOARES, Maria Susana A. (Org.). A educação superior no Brasil. Instituto Internacional para a Educação Superior na América Latina e no Caribe IESALC –Unesco, Caracas; Porto Alegre, 2002. p. 273-301.

MULCAHY, Rita. Preparatório para Exame de PMP. Tradução: Roberto Pons, PMP. 5. Ed.2008.

NUNES, Andréa Karla F. Políticas Públicas e TIC na Educação: dite Sergipe 1994 a 2007. Aracaju: EdUnit, 2015.

Published

2023-12-28

How to Cite

Araújo Moura, F. A., & Ferreira Nunes, A. K. . (2023). Communication in non-presentiality: reflections on the act of teaching. Cadernos De Comunicação, 27(3). https://doi.org/10.5902/2316882X71262

Issue

Section

Artigos