Communication in non-presentiality: reflections on the act of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X71262Keywords:
Non-presence, Communication, EducationAbstract
This article is an extract derived from a larger research project, master’s dissertation, aimed at studying curriculum and skills to dialogue with continuing education, seeking to weave concatenations between the term communication from Chaves (2015), Do Valle (2015) and Matos (2009) in line with the Project Management Body of Knowledge (2013), and finalistic reflections about the contemporary media context through Han (2017), Buckinghm (2010) and Hall (2003).
Downloads
References
ALMEIDA, MEB de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, v. 1, p. 93, 2011.
ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas – Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
BRASIL. LDB. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 jul. 2021.
BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010.
CHAVES, Lúcio Edi. Gerenciamento da comunicação em projetos. Editora FGV, 2015.
COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Leya, 2014.
DO VALLE, André Bittencourt. Fundamentos do gerenciamento de projetos. Editora FGV, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 68ª ed. São Paulo: Paz e terra, 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.
GOOGLE. Ajuda do YouTube: Crative Commons. 2022. Disponível em: https://support.google.com/youtube/answer/2797468. Acesso em: 19 mar. 2022.
HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. Pac. Teoria da Recepção, p.353 a 404.
HAN, BYUNG-Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
JENKINS, Henry. Fans, bloggers and gamers: exploring participatory culture. New York: New York University, 2006.
JOHNSON, Joseph. Hours of video uploaded to YouTube every minute as of February 2020. Statista, Set/2021b. Disponível em https://www.statista.com/statistics/259477/hours-of-video-uploaded-to-youtube-every-minute/. Acesso em: 8 out. 2021.
KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução: João Tiago Proença. Edições 70, LDS. Lisboa. Portugal. 1999.
MELO, Mariana Machado. O Impacto das Novas Tecnologias da Comunicação na Sociedade Brasileira. Rio de Janeiro: Universidade Estácio de Sá, 2000.
MATEMÁTICA Básica - Aula 1 - Adição. [S. l.: s. n.]. 2 abr. 2014. 1 vídeo (580 min ). Publicado pelo canal Matemática com Ferreto Matemática. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=az6OYFS7AUA. Acesso em: 15 mai. 2022.
MATOS, Gustavo G. Comunicação Empresarial sem complicação: como facilitar a comunicação na empresa, pela via da cultura e do diálogo. 2.ed.(Revisada e Ampliada). Barueri, são Paulo: manole, 2009.
MORAN, J. M. A educação superior a distância no Brasil. In: SOARES, Maria Susana A. (Org.). A educação superior no Brasil. Instituto Internacional para a Educação Superior na América Latina e no Caribe IESALC –Unesco, Caracas; Porto Alegre, 2002. p. 273-301.
MULCAHY, Rita. Preparatório para Exame de PMP. Tradução: Roberto Pons, PMP. 5. Ed.2008.
NUNES, Andréa Karla F. Políticas Públicas e TIC na Educação: dite Sergipe 1994 a 2007. Aracaju: EdUnit, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.