Digital political communication strategies on Instagram: an analysis of the electoral campaign from Boulos/Erundina to the São Paulo City Hall.

Authors

  • Jones Machado Universidade Federal de Santa Maria
  • Raquel Ronsoni Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Communication Strategies, Digital Communication, Instagram, Political Communication, Elections

Abstract

This article reports the results of the monographic research whose objectives were to map, identify and analyze the strategies of digital political communication of Boulos/Erundina plate, during the elections 2020, to the São Paulo City Hall. There were five types of strategies undertaken on the candidate’s Instagram: visibility, legitimization, interaction, persuasion and institutionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jones Machado, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Adjunto do Departamento de Ciências da Comunicação da UFSM, campus Frederico Westphalen. Doutor em Comunicação Midiática.

Raquel Ronsoni, Universidade Federal de Santa Maria

Relações-Públicas graduada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) – Campus Frederico Westphalen.

References

BRASIL. Emenda constitucional nº 107 de 2 de julho de 2020. Adia, em razão da pandemia da Covid-19, as eleições municipais de outubro de 2020 e os prazos eleitorais respectivos. Brasília: Senado Federal, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc107.htm. Acesso em: 11 dez. 2020.

DALCOL, Charlene. Comunicação Política. In: MACHADO, Jones; PÉRSIGO, Patrícia M.; SCHEID, Daiane. Estrato de Verbetes: Dicionário de Comunicação Organizacional. Santa Maria: Facos-UFSM, 2018, p. 42-43.

DE ABREU, Daniel Cesario; KARHAWI, Issaaf. “Boulos radical!”: o uso de memes como estratégia de comunicação durante a campanha eleitoral de Guilherme Boulos. In: Anais do XV Congresso Abrapcorp. São Paulo: Universidade São Judas, 2021. Disponível em: http://portal.abrapcorp2.org.br/wp-content/uploads/2021/07/sff-19.pdf. Acesso em: 03 de jan. de 2022.

DESINFORMAÇÃO. Disponível em:https://www.justicaeleitoral.jus.br/desinformacao/ Acesso em: 10 maio 2022.

DURÁN, Maria. La comunicación estratégica ¿Qué Es Y Para Qué Sirve?. In: FÉLIX, Joana. Comunicação estratégica e integrada: A visão de 23 renomados autores em 5 países. 1. ed. Brasília: Editora Rede Integrada, 2020, p. 67-84.

FREITAS, E; PRODANOV, C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

GOMES, Wilson. Internet e participação política em sociedades democráticas. Revista Famecos, v. 12, n. 27, p. 58-78, 2005. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistafamecos/article/view/3323/2581>. Acesso em: 09 de jul. de 2021.

GOMES, Wilson; DOURADO, Tatiana. Fake news, um fenômeno de comunicação política entre jornalismo, política e democracia. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 16, n. 2, p. 33-45, 2019.

JOHNSON, Telma. Pesquisa social mediada por computador: questões, metodologia e técnicas qualitativas. Rio de Janeiro: E-papers, 2010.

LIMA, Venício. Revisitando as sete teses sobre mídia e política no Brasil. Comunicação & Sociedade, Ano 30, n. 51, p. 13-37, jan./jun. 2009. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/CSO/article/view/853/1106. Acesso em: 08 de jul. de 2021.

MACHADO, Jones. Estratégias comunicacionais no contexto de crise: os contratos de comunicação da Petrobras, O Globo e Planalto em mídias digitais. 2016. Tese. Universidade Federal de Santa Maria.

POPULARIDADE de Boulos nas redes é vinte vezes maior que a de Covas. Veja, São Paulo, 27 nov. 2020. Disponível em:https://veja.abril.com.br/coluna/radar/popularidade-de-boulos-nas-redes-e-vinte-vezes-maior-que-a-de-covas/ Acesso em: 10 maio 2022.

RUÃO, Teresa. A comunicação enquanto estratégica. In: FÉLIX, Joana. Comunicação estratégica e integrada: A visão de 23 renomados autores em 5 países. 1. ed. Brasília: Editora Rede Integrada, 2020, p. 27-39.

TERRA, Carolina Frazon. Comunicação Digital. In: MACHADO, Jones; PÉRSIGO, Patrícia M.; SCHEID, Daiane. Estrato de Verbetes: Dicionário de Comunicação Organizacional. Santa Maria: Facos-UFSM, 2018, p. 29.

TERRA, Carolina Frazon. Usuário-mídia: a relação entre a comunicação organizacional e o conteúdo gerado pelo internauta nas mídias sociais. 2011. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

Published

2023-01-06

How to Cite

Machado, J., & Ronsoni, R. . (2023). Digital political communication strategies on Instagram: an analysis of the electoral campaign from Boulos/Erundina to the São Paulo City Hall. Cadernos De Comunicação, 26(3). Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/70405

Issue

Section

Relatos