Aesthetics and immortality in Ad Vitam (2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X60849

Keywords:

Ad Vitam, aesthetics, narrative, immortality, regeneration

Abstract

The article illustrates how Ad Vitam (2018) dealt aesthetically and narratively with consequences and conflicts generated by immortality. Confirmatory research was adopted as a methodology to identify which signs were used to represent immortality and which metaphors its use establishes with the plot. The main result was the reflections obtained from the detailing of the visual-narrative aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula David Rodrigues, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, PR

Mestranda-bolsista da CAPES no PPGCom/UTP na Universidade Tuiuti do Paraná - UTP (2019-2020). Especialista em Cinema (UTP-2020).

Denize Correa Araújo, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, PR

Pós Doutorado UAlg (2013 - 2015), PhD em Comparative Literature, Cinema & Arts UCR (1998), Master of Arts em Film Studies ASU (1990) Estados Unidos, Especialização em Literaturas de Lingua Inglesa UFPR (1986), Graduação em Português e Inglês e respectivas literaturas pela UFPR (1984), Graduação em Música Piano pela EMBAP (1964).

References

AD VITAM. Lançada em 02/ 2018 na França no canal Arte e disponibilizado internacionalmente na Netflix em 21 de junho de 2019. Thomas Cailley. Roteiro: Thomas Cailley e Sébastien Mounier. 2-Discs. Paris: Lagardere Studios Distribution, 2018. Aspect Ratio: 1.85:1. Idiomas: um DVD francês e outro em inglês (Dolby Digital 2.0). Duração: 2-Discs 6 hr (360 min; 360 min) Sound Mix: Stereo. cor. Aspect Ratio: 16:9. HD. Disponível em: <https://www.netflix.com/br/title/81082327>. Acesso em: 05 de jun. de 2020.

ARINELLI, Rafael. “Bê-a-bá” cinematográfico: o que é som diegético? Cinemação. 2017. Disponível em: <https://cinemacao.com/2016/09/14/be-ba-cinematografico-som-diegetico/>. Acesso 01 de fev. de 2020.

CARVALHO, Vicente. Essa água-viva é o único animal imortal do planeta. Hypeness. 2013. Disponível em: <https://www.hypeness.com.br/2013/02/essa-agua-viva-e-o-unico-animal-imortal-do-planeta/> Acesso 20 de jan. de 2020.

DICIONÁRIO PRIBERAM DA LÍNGUA PORTUGUESA. Ad vitam aeternam. Lisboa: Priberam Informática, 2008-2020. Disponível em: <https://dicionario.priberam.org/ad%20vitam%20aeternam> Acesso 02 de fev. de 2020.

BORDWELL, David. Cinema and cognitive psychology. Revue de théorie de L'aimage et du son a journal of theory on image and sound, Iris No. 9, Spring. 1989a p. 16.

EISENSTEIN, S.M. O Sentido do Cinema. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

FAUSTINO, Adriano. Medicina legal: Introdução Perícias e peritos. Educar Virtual. 2015. Disponível em: <https://educacaocoletiva.com.br/assets/system_files/material/phpuoklO42017.pdf> Acesso 13 de jan. de 2020.

FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Organização e seleção de textos: Manoel Barros da Motta. Tradução: Inês Autran Dourado Barbosa - 2ª ed. - Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2009. p. 180.

GUÉNOUN, Denis. A exibição das palavras: uma idéia (política) do teatro. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2003.

LEVS, Melanie Lasoff. Immortal jellyfish: Does it really live forever? Mother Nature Network. 2011. <https://www.mnn.com/earth-matters/animals/stories/immortal-jellyfish-does-it-really-live-forever>.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2007.

MIGLIETTA, Maria Pia; PIRAINO, Stefano; MATSUMOTO, Yui. Transcriptome Characterization of Reverse Development in Turritopsis dohrnii (Hydrozoa, Cnidaria).

G3: GENES, GENOMES, GENETICS. December 1, 2019 vol. 9 no. 12 4127-4138; https://doi.org/10.1534/g3.119.400487> Acesso 08 de mar. 2020.

MOURÃO, MARIA DORA GENIS. A montagem cinematográfica como ato criativo. Revista Significação. Universidade de São Paulo (USP). Edição 25. 1990. pp. 229-250.

OLIVEIRA JÚNIOR., Luiz Carlos Gonçalves de. O cinema de fluxo e a mise en scène. Dissertação (Mestrado Meios e Processos Audiovisuais). – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010. p. 145 Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27161/tde-30112010-164937/publico/6320356.pdf>. Acesso 01 de fev. de 2020.

PEREIRA, Daniel. Água-Viva: O que é, características, curiosidades. Planeta Biologia. 2020. Disponível em: <https://planetabiologia.com/agua-viva/>. Acesso 08 de mar. de 2020.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. São Paulo: EXO experimental org; ED. 34, 2009.

RAMOS, Fernão. Teoria Contemporânea Do Cinema I. São Paulo: Senac, 2005.

RICOEUR, P. La metáphore vive. Paris, Seuil, 1975.

RONNA, Giulianna Nogueira. Uma Forma de Partilhar o Sensível: A Dimensão Gráfica do Cinema e Seu Regime Estético. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XVIII Congresso de Ciências de Comunicação na Região Sul. Anais (on-line). Caxias do Sul: Intercom, 2017. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/sul2017/resumos/R55-1318-1.pdf>. Acesso em 02 mar. de 2020

SHAD. Bioluminescência – já ouviu falar em luz no mar? SHAD. 2020. Disponível em: https://www.shad.com.br/vida-marinha/bioluminescencia-ja-ouviu-falar-em-luz-no-mar/> Acesso em 08 de mar 2020.

SILVEIRA, Evanildo da. A misteriosa água-viva de apenas dois centímetros que cientistas acreditam ser imortal. BBC. 2018. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/internacional-43011009>. Acesso 13 de jan. de 2020.

VANRELL, Jorge Paulete. Manual de Medicina Legal - Tanatologia. Leme: Ed. JH Mizuno. 2016.

VIDAL JUNIOR, Itamar. A Música de Rogério Duprat para o filme Noite Vazia - 1964. Anais do XXVIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – Manaus - 2018. Disponível em: <https://www.anppom.com.br/congressos/index.php/28anppom/manaus2018/paper/viewFile/5158/1817>. Acesso 01 de fev. de 2020.

VILELA, Luiz Gustavo. “Elysium” usa ficção científica para fazer crítica social. Crônico de cinema - críticas. 2013. Disponível em: <http://cronicodecinema.com/elysium-usa-ficcao-cientifica-para-fazer-critica-social/>. Acesso 27 de fev. 2020.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência, 3ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2021-05-31

How to Cite

Rodrigues, P. D., & Araújo, D. C. (2021). Aesthetics and immortality in Ad Vitam (2018). Cadernos De Comunicação, 25(1). https://doi.org/10.5902/2316882X60849

Issue

Section

Artigos