Visual culture and education: affective cartography and critical position of images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X55088

Keywords:

Visual culture, Critical education, Images

Abstract

This text proposes to discuss and analyze the power of images as contemporary identities references and complexity in the education. The aims to articulate experiments of critical and performative analysis of the cultural hegemony. The visual methods used from Fernando Hernández and others from the Educational Perspective of Visual Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lutiere Dalla Valle, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutor em Artes Visuais e Educação; Mestre em Artes Visuais e Educação, pela Universitat de Barcelona, Espanha; Mestre em Educação, Especialista em Arte e Visualidade, Licenciado e Bacharel em Desenho e Plástica – ambos pela Universidade Federal de Santa Maria onde atua como docente desde 2012.

References

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha. 43a ed. São Paulo: Vozes, 2006.

BRUNER, Jerome. Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza, 1991.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando. Investigação baseada em arte: propostas para repensar a pesquisa em educação. (In) DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011

MARTINS, Raimundo. Metodologias visuais: com imagens e sobre imagens. (In) DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

MOXEY, Keith. Teoria, práctica y persuasión: Estudios sobre historia del arte. Barcelona: Edicones del Serbal, 2004.

Published

2020-10-06

How to Cite

Valle, L. D. (2020). Visual culture and education: affective cartography and critical position of images. Cadernos De Comunicação, 24(1). https://doi.org/10.5902/2316882X55088

Issue

Section

Artigos