Visual culture and education: affective cartography and critical position of images
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X55088Keywords:
Visual culture, Critical education, ImagesAbstract
This text proposes to discuss and analyze the power of images as contemporary identities references and complexity in the education. The aims to articulate experiments of critical and performative analysis of the cultural hegemony. The visual methods used from Fernando Hernández and others from the Educational Perspective of Visual Culture.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
BOFF, Leonardo. A águia e a galinha. 43a ed. São Paulo: Vozes, 2006.
BRUNER, Jerome. Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza, 1991.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. Investigação baseada em arte: propostas para repensar a pesquisa em educação. (In) DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011
MARTINS, Raimundo. Metodologias visuais: com imagens e sobre imagens. (In) DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (orgs.) Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
MOXEY, Keith. Teoria, práctica y persuasión: Estudios sobre historia del arte. Barcelona: Edicones del Serbal, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.