The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X42007

Keywords:

University evasion. Social Imaginary. Advertisement.

Abstract

This paper aims to raise the hypothesis that one of the determinant factors for the evasion and non-full filling of vacancies at UNIPAMPA – São Borja Campus is related to the social imaginary of university life. Then, reflect on the possibilities of advertisement actions that could gradually improve this imaginary. It uses two authors for the reflection: Cornelius Castoriadis, through The Imaginary Institution of Society (1975), and Juremir Machado da Silva, through As Tecnologias do Imaginário (2012). The work realizes that students and/or future students can take this lack of synchrony between the city and the imaginary as a driving factor for evasion or non-filling of vacancies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Sausen Feil, Universidade Federal do Pampa, São Borja, RS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ); graduado em Comunicação Social – habilitação Publicidade e Propaganda pela mesma Universidade.

Marcia Escobar Terra, Universidade Federal do Pampa, São Borja, RS

Publicitária formada pela Universidade Federal do Pampa. Possui conhecimento e atuação em mídias sociais (planejamento, conteúdo, monitoramento, análise de resultados e relatórios). Atualmente, trabalha na Magic Web Design e faz Pós-Graduação em Comunicação Digital E E-Branding na PUC - PR.

Júlia Rocha Paz, Universidade Federal do Pampa, São Borja, RS

Discente na Universidade Federal do Pampa, curso de Comunicação Social - Publicidade e propaganda e integrante do Grupo de Pesquisa t3xto - CNPq

References

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 1975.

CORRÊA, Roberto. Planejamento de Propaganda. São Paulo: Global, 2008.

DECO ALMEIDA. São Borja. 2017. Aldeia Pub. Disponível em: <http://decoalmeida.com.br/aldeia-pub/>. Acesso em: 20 de outubro de 2017.

ESPIG, Márcia. O conceito de imaginário: reflexões acerca de sua utilização pela História. Textura. Canoas, v. 6, n. 9, p. 49-56, jun/nov. 2004.

FOLHA DE SÃO BORJA. Município de São Borja. São Borja. rs. 2017. Disponível em: <http://www.folhadesaoborja.com.br/index.php/municipio>. Acesso em: 25 de abril de 2017.

IBGE. São Borja, Rio Grande do Sul, Brasil. Brasil. 2016. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/v4/brasil/rs/sao-borja/panorama>. Acesso em: 20 maio de 2017.

MORAES, Denis de. Imaginário social e hegemonia cultural. Acessa Mais Comunicação, Especial para Gramsci e o Brasil. Rio de Janeiro, jul. 2002. Disponível em: <http://www.acessa.com/gramsci/?page=visualizar&id=297>. Acesso em: 03 maio de 2017.

PERUZZOLO, Adair C. Publicitar, isto é, fazer desejar. IN: SILVEIRA, Ada C. M.; PERUZZOLO, Adair C.; AREU, Graciela I. P. Caminhos da publicidade e propaganda: marcas, identidade e discurso. Santa Maria, FACOS-UFSM, 2009.

PORTAL DO BRASIL. Ache tudo e região. Geografia de São Borja. Disponível em: <http://achetudoeregiao.com.br/rs/sao_borja/geografia.htm>. Acesso em: 23 de setembro de 2017.

PREFEITURA DE SÃO BORJA. História de São Borja. São Borja.rs. 2010. Disponível em: <http://www.saoborja.rs.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=1329>.Acesso em: abr. 2017.

SARMANHO, Andréia. Último cinema não é bem recebido em São Borja. Território Unipampa. 2009. Disponível em: <http://territoriounipampa.blogspot.com.br/2009/04/ultimo-cinema-nao-e-bem-recebido-em-sao.html>. Acesso em: 25 de abril de 2017.

SILVA, Juremir Machado. As Tecnologias do Imaginário. Porto Alegre: 3ª Edição, Sulina, 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Institucional. 2009. Disponível em: <http://www.unipampa.edu.br/portal/arquivos/PROJETO_INSTITUCIONAL_16_AG0_2009.pdf.> Acesso em: 22 de abril de 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus São Borja. 2016. Disponível em: <http://novoportal.unipampa.edu.br/saoborja/cursos/graduacao>. Acesso em: 15 de agosto de 2017.

Published

2021-08-09

How to Cite

Feil, G. S., Terra, M. E., & Paz, J. R. (2021). The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja. Cadernos De Comunicação, 25(1). https://doi.org/10.5902/2316882X42007

Issue

Section

Artigos