The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X42007Keywords:
University evasion. Social Imaginary. Advertisement.Abstract
This paper aims to raise the hypothesis that one of the determinant factors for the evasion and non-full filling of vacancies at UNIPAMPA – São Borja Campus is related to the social imaginary of university life. Then, reflect on the possibilities of advertisement actions that could gradually improve this imaginary. It uses two authors for the reflection: Cornelius Castoriadis, through The Imaginary Institution of Society (1975), and Juremir Machado da Silva, through As Tecnologias do Imaginário (2012). The work realizes that students and/or future students can take this lack of synchrony between the city and the imaginary as a driving factor for evasion or non-filling of vacancies.
Downloads
References
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 1975.
CORRÊA, Roberto. Planejamento de Propaganda. São Paulo: Global, 2008.
DECO ALMEIDA. São Borja. 2017. Aldeia Pub. Disponível em: <http://decoalmeida.com.br/aldeia-pub/>. Acesso em: 20 de outubro de 2017.
ESPIG, Márcia. O conceito de imaginário: reflexões acerca de sua utilização pela História. Textura. Canoas, v. 6, n. 9, p. 49-56, jun/nov. 2004.
FOLHA DE SÃO BORJA. Município de São Borja. São Borja. rs. 2017. Disponível em: <http://www.folhadesaoborja.com.br/index.php/municipio>. Acesso em: 25 de abril de 2017.
IBGE. São Borja, Rio Grande do Sul, Brasil. Brasil. 2016. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/v4/brasil/rs/sao-borja/panorama>. Acesso em: 20 maio de 2017.
MORAES, Denis de. Imaginário social e hegemonia cultural. Acessa Mais Comunicação, Especial para Gramsci e o Brasil. Rio de Janeiro, jul. 2002. Disponível em: <http://www.acessa.com/gramsci/?page=visualizar&id=297>. Acesso em: 03 maio de 2017.
PERUZZOLO, Adair C. Publicitar, isto é, fazer desejar. IN: SILVEIRA, Ada C. M.; PERUZZOLO, Adair C.; AREU, Graciela I. P. Caminhos da publicidade e propaganda: marcas, identidade e discurso. Santa Maria, FACOS-UFSM, 2009.
PORTAL DO BRASIL. Ache tudo e região. Geografia de São Borja. Disponível em: <http://achetudoeregiao.com.br/rs/sao_borja/geografia.htm>. Acesso em: 23 de setembro de 2017.
PREFEITURA DE SÃO BORJA. História de São Borja. São Borja.rs. 2010. Disponível em: <http://www.saoborja.rs.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=1329>.Acesso em: abr. 2017.
SARMANHO, Andréia. Último cinema não é bem recebido em São Borja. Território Unipampa. 2009. Disponível em: <http://territoriounipampa.blogspot.com.br/2009/04/ultimo-cinema-nao-e-bem-recebido-em-sao.html>. Acesso em: 25 de abril de 2017.
SILVA, Juremir Machado. As Tecnologias do Imaginário. Porto Alegre: 3ª Edição, Sulina, 2012.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Institucional. 2009. Disponível em: <http://www.unipampa.edu.br/portal/arquivos/PROJETO_INSTITUCIONAL_16_AG0_2009.pdf.> Acesso em: 22 de abril de 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Campus São Borja. 2016. Disponível em: <http://novoportal.unipampa.edu.br/saoborja/cursos/graduacao>. Acesso em: 15 de agosto de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.