When Sustainability (or its discourse) breaks down with a crisis: the Vale case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X41126

Keywords:

Business Sustainability, Crisis, Vale

Abstract

This paper aims to study how Corporate Sustainability (or its discourse) falls apart in the face of a poorly managed crisis. To this end, we analyzed the crisis experienced by Vale triggered by the rupture of the dam of this company in Córrego do Feijão, Brumadinho (MG). Therefore, a theoretical review of the concepts of Sustainability and Discourse, as well as those of crisis and management, is carried out, aiming to analyze the case in question, which was followed in news coverage, between 01/25 to 02/24/19, via Jornal Hoje of Rede Globo de Televisão. As a result, Vale's position in the face of what happened ended up triggering an image crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Cardoso de Andrade, Universidade Salvador, Salvador, BA

Professora Adjunto dos Curso de Relações Públicas, Jornalismo e Comunicação e Marketing. Líder e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Com2D, vinculado ao CNPq. Pós-Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa; Doutora e Mestra em Letras, UFBA, corpus em Comunicação Organizacional; Bacharela em Comunicação Social, UNIFACS, e Licenciada Plena em Língua Portuguesa, UNEB.

References

ANDRADE. Marta Cardoso de. Imagem empresarial. Salvador. 8 jul. 2010. Disponível em: <https://dramartaandrade.blogspot.com/search?q=imagem>. Acesso em: 27 fev. 2019.

BLAND, Michael. Communicating out of a Crisis. London: MacMillian Press Ltd., 1998.

CEBDS. Quem somos. Disponível em: <https://cebds.org/quem-somos/>. Acesso em: 3 fev. 2019.

COMIN, Arnaldo. Entrevista com John Elkington. Revista ESPM, São Paulo, ano 22, 102. ed., n. 2, p. 12-17, mar-abr. 2016.

DANTAS, Edmundo Brandão. Imagem organizacional e imagem de marca. In: FÉLIX, Joana d’Arc Bicalho; BORDA, Gilson Zehetmeyer (Orgs.). Gestão da Comunicação e Responsabilidade Socioambiental: uma nova visão de Marketing e Comunicação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Atlas, 2009. p. 51-94.

DUARTE, Soraia de Oliveira. Informação S/A: o valor da comunicação para companhias abertas e para investidores. São Paulo: Saraiva, 2008.

FÉLIX, Joana d’Arc Bicalho. Comunicação e movimento ambiental. In: FÉLIX, Joana d’Arc Bicalho; BORDA, Gilson Zehetmeyer (Orgs.). Gestão da Comunicação e Responsabilidade Socioambiental: uma nova visão de Marketing e Comunicação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Atlas, 2009. p. 3-14.

FORNI, João José. Gestão de crises e comunicação: o que gestores e profissionais de Comunicação precisam saber para enfrentar crises corporativas. São Paulo: Atlas, 2013.

HALLIDAY, Tereza Lúcia. Discurso organizacional: uma abordagem retórica. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação organizacional: linguagem, gestão e perspectivas. v. 2. São Paulo: Saraiva, 2009, p. 31-52.

LIPPMAN, Walter. Opinião pública. Tradução e prefácio de Jacques A. Wainberg. Petrópolis, RJ: Vozes, [1922] 2008. (Coleção Clássicos da Comunicação Social).

LOPES, Juliana. Entrevista Robert Dunn: um conceito que evolui e se populariza. Gazeta Mercantil, São Paulo, 1 abr. 2008. p. A14. Disponível em: <http://www.synergos.org/08/gazetamercantilentrevistadunn.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2015.

MACHADO FILHO, Cláudio Antonio Pinheiro; ZYLBERSZTAJN, Decio. Capital reputacional e responsabilidade social: considerações teóricas. Caderno de Pesquisas em Administração. São Paulo, v. 11, n. 2, p. 87-98, abril/jun. 2004.

MACHADO FILHO, Cláudio Antonio Pinheiro. Responsabilidade social corporativa e a criação de valor para as organizações: um estudo multicasos. 2002. 204 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo: FEA/USP, 2002.

MARTINS, José Pedro Soares. Responsabilidade Social Corporativa: como a postura responsável compartilhada pode gerar valor. Campinas, SP: Komedi, 2008. (Coleção Sustentabilidade Corporativa).

MASI, Domenico de. A sociedade pós-industrial. São Paulo: SENAC, 1999.

NAVES, Rubens. Responsabilidade social, sustentabilidade e governança corporativa em um contexto ético. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes (Orgs.). A comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. São Caetano do Sul, SP: Difusão, 2009. (Série Pensamento e Prática, 2). p. 197-209.

OSKAMP, Stuart; SCHULTZ, P. Wesley. Attitudes and opinions. 3rd ed. Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, [1977] 2005.

PACHECO, Paula. Vale perde R$ 71 bilhões em valor de mercado após tragédia em Brumadinho. em.com.br, 29 jan. 2019. Disponível em: <https://www.em.com.br/app/noticia/economia/2019/01/29/internas_economia,1025546/vale-perde-r-71-bilhoes-em-valor-de-mercado-apos-brumadinho.shtm>. Acesso em: 26 fev. 2019.

PEREIRA, Francisco Costa; MENDES, António Marques. Uma visão estratégica sobre a gestão de crises. In: ______ (Coords.). Crises: de ameaças a oportunidades – gestão estratégica de comunicação de crises. Lisboa: Edições Sílabo, LDA., 2006.

PRADO, Paulo Braga. O tripé da sustentabilidade. (2008). Disponível em: <http://mundoparamorar.com.br/2011/07/08/os-infograficos-da-even/>. Acesso em: 23 nov. 2018.

VALE. Sobre a Vale. Disponível em: <http://www.vale.com/brasil/PT/aboutvale/Paginas/default.aspx>. Acesso em: 25 fev. 2019a.

VALE. Missão, Visão e Valores. Disponível em: <http://www.vale.com/brasil/PT/aboutvale/mission/Paginas/default.aspx>. Acesso em: 25 fev. 2019b.

VALE. Relatório de Sustentabilidade 2017. Disponível em: <http://www.vale.com/Style%20Library/RelatorioSustentabilidade17/PT/VALE_RelatorioSustentabilidade_2017.pdf >. Acesso em: 3 fev. 2019.

Published

2021-05-31

How to Cite

Andrade, M. C. de. (2021). When Sustainability (or its discourse) breaks down with a crisis: the Vale case. Cadernos De Comunicação, 25(1). https://doi.org/10.5902/2316882X41126

Issue

Section

Artigos