Instagram discourse analysis on gender roles attributed to toys
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X37450Keywords:
Discourse Analysis, Stereotypes, Genre, Childhood and ToysAbstract
This article proposes to analyze the discourses about toys in social media, Instagram. The aim is to discuss the strategies of the discourses legitimated in the comments of the post that occur about what is for girls and what is for boys from the case of Theo Sholles Lima. To this end, the French Line Discourse Analysis was used as methodology, which allows the analysis of discourse on three levels: subject, meaning and ideology.Downloads
References
BACZKO, B. Lumières de I’Utopie. Paris: Payot, 1978.
BAUER, M.; GASKELL G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BOYD, D. Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications. In: Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (ed. Zizi Papacharissi), pp. 39-58, 2010.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2000.
BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
BUJES, M. Abrindo a pedagogia a outros olhares. In: ZORZO, C; SILVA, L; POLENZ, T. (Orgs.) Pedagogia em conexão. Canoas: Editora da ULBRA, 2004. pp. 42-64.
CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2008.
CONNELL, R.; MESSERSCHMIDT, J. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, Santa Catarina, v.21, n.1, pp. 241-242, 2013. Acesso em: 18/10/2018.
FERNANDES, C. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.
FOUCALT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970/Michel Foucault; tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
LOURO, G. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e a teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1975.
MANNHEIM, K. Ideologia e utopia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1972.
MORENO, M. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. São Paulo: Moderna, 1999.
ORLANDI, Eni. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. São Paulo: Pontes, 2009.
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SILVA, M. Análise da violência discursiva contra a mulher no twitter: estudo dos casos de Anitta, Dilma Rousseff e Ludmilla. In: XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. Cascavel, PR, 2018. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/sul2018/resumos/R60-1596-1.pdf. Acesso em: 16/09/2018.
SILVEIRA, R. Michel Foucault: poder e análise das organizações. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
ŽIŽEK, S. Violência: seis reflexões laterais. São Paulo: Boitempo, 2014.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.