Symbolic appropriations of Northeastern identity: Juliette’s representation in encouraging the consumption of cosmetics
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X75411Keywords:
Publiposts, Northeasterners, RecognitionAbstract
The article discusses the symbolic appropriations of Juliette Freire, winner of Big Brother Brasil 2021, by the brand L’Occitane to promote the Mandacaru cosmetics line. The aim is to present the transformation of the participant into a digital influencer based on the visibility created by traditional and digital media. The analysis is based on the contributions of Sennet (2001), Campanella (2018), Van Krieken (2012) and Drissens (2014). Thus, it is understood that her image is used as a representation of the Northeastern identity, corroborating to encourage the consumption of products and services of her sponsors.
Downloads
References
ABIDIN, Crystal. “Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online?”: Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, v. 22(2), 2016.
CAMPANELLA, Bruno; DE NANTES, Joana d'Arc; FERNANDES, Paula. Criando intimidade, recebendo visibilidade: novas práticas de persuasão na economia da fama. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 15, n. 43, 2018.
CAMPANELLA, Bruno. Em busca do reconhecimento midiático: a autorrealização do sujeito na sociedade midiatizada. E-COMPÓS (Brasília), v. 22, 2019.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro, UFRJ, 2005.
COLLINS, Sue. Traversing authenticities: The West Wing president and the activist Sheen. In: Riegert, K. (ed.) Politicotainment: Television’s Take on the Real. New York: Palgrave; 2007.
DRIESSENS, Olivier. A celebritização da sociedade e da cultura: entendendo a dinâmica estrutural da cultura da celebridade. Ciberlegenda, n. 31, 2014.
DUFFY, Brooke Erin, Pooley, Jefferson. Idols of promotion: The triumph of self-branding in an age of precarity. Journal of Communication, v. 69, p. 26-48 2019.
HEINICH, Nathalie. De la visibilité: excellence et singularité en régime médiatique. Paris: Gallimard, 2012.
KHAMIS, Susie; ANG, Lawrence; WELLING, Raymond. Self-branding, ‘micro-celebrity’ and the rise of Social Media Influencer. Celebrity Studies, v. 8, p. 191-208, 2017.
LAGE, A.; DE PINA, S. O Follow no Instagram como Recurso de Gratificação aos Participantes do BBB 21 e sua Relação com a Cultura do Cancelamento. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt5-cd/adhemar-lage.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.
L’OCCITANE AU BRÉSIL. Produtos da linha mandacaru. 2021. Disponível em: https://br.loccitaneaubresil.com/pt-br/mandacaru.html. Acesso em 20 de jul. de 2021.
MASALSKA, L. A.; CUNHA, R.; ALVES DA ROCHA, A. La Belle de Jour: Uma análise da participante do BBB Juliette Freire segundo o conceito da Jornada do Herói! Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/ij04/leandro-aparecido-masalska.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.
REVISTA QUEM, Juliete bate recorde mundial e ganha 1 milhão de likes em 3 minutos. 2021. Disponível em: https://revistaquem.globo.com/Entretenimento/BBB/noticia/2021/05/bbb21-juliette-bate-recorde-mundial-e-ganha-1-milhao-de-likes-em-3-minutos.html. Acesso em 01 de jul. de 2021.
SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
SOBOTTKA, Emil Albert. Reconhecimento: novas abordagens em teoria crítica. São Paulo: Annablume, 2015.
TAYLOR, Charles. A ética da autenticidade. São Paulo: Realizações Editora, Capítulo 3: As fontes da Autenticidade, p. 35-39, 2011.
THOMPSON, John B. Fronteiras cambiantes da vida pública e privada. Matrizes, v. 4, n. 1, 2010.
TURK, Turk. Fan Work: Labor, worth, and participation in fandom's gift economy. Transformative Works and Cultures, v. 15, 2014.
VAN KRIEKEN, Robert. Celebrity society. Londres: Routledge, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.


