Convergência tecnológica: cruzamentos entre cinema e televisão
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497790468Keywords:
Movies, Television, Formas narrativasAbstract
The two audivisual media, movies and television, organize their own narrative forms, each of them with different production, communication and esthetic strategies, because their products are shown in different spaces to different publics, and because they use different equipment to capture and finalize images. Despite this parallel development, it can be seen that at different times, television and the movies held a dialogue, in search of a differential for their specific products.
Downloads
References
ÁLVAREZ MONZONCILLO, José Maria. Cine: riesgos y oportunidades se equilibran ante el cambio digital. In: BUSTAMANTE, Enrique (coordenador). Hacia um nuevo sistema mundial de comunicación: industrias culturales em la era digital. Barcelona: Gedisa, 2003.
AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1996.
BURKE, Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Unisinos, 2003.
CALABRESE, Omar. A idade neobarroca. Lisboa: Edições 70, 1987.
CANCLINI, Nestor. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
DANCYGER, Ken. Técnicas de edição para cinema e vídeo. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2003.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
GERBASE, Carlos. Impactos das tecnologias digitais na narrativa cinematográfica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru: USC, 2001
KILPP, Suzana. Programas televisivos. Revista Sessões do Imaginário, Porto Alegre, PUCRS, p. 52-57, 2003.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 5ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.
MACHADO, Arlindo. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1997a.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas; pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997b.
NUNES, Pedro. As relações estéticas no cinema eletrônico. João Pessoa: UFPB; Natal: ERFN; Maceió: UFAL, 1996.
ORICCHIO, Luiz Zanin. O cinema de novo: um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
VIRILIO, Paul. A máquina de visão. São Paulo: José Olympio, 1994.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Animus.Inter-American Journal of Media Communication
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.