O sertanejo midiatizado. Gêneros e mediações na conexão popular/massivo

Authors

  • Ricardo Pavan

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790412

Keywords:

Mediations, Popular/massive, Cultural hybridism

Abstract

This paper starts in the understanding process that the mass culture is permead by different aspects in popular culture. Our main objective is to understand in which ways the popular/massive connections in production and reception of Sertaneja music happens. In order to place the investigation subject on the media circuit, radio broadcasting system were used, the most efficient to reach identified users as an oral traditional paradygm in their dayly cultural experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Pavan

Journalist and master in the Postgraduate Program in Communication at Unisinos and professor at the University of Western Santa Catarina Unoesc.

References

BARROS, Laan Mendes. O consumo da canção de consumo. São Paulo: Dissertação de Mestrado/USP, 1995.

BORELLI, Silvia Helena Simões. Gêneros Ficcionais: materialidade, cotidiano, imaginário. In: SOUZA, Mauro Wilton (org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 2002.

CITTELI, Adilson. Romantismo. São Paulo: Ática, 1993.

GARCÍA-CANCLINI, Néstor. Cultura e Comunicación: entre lo Global e lo Local. Buenos Aires: Universidad de la Plata, 1997.

__________ Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1998.

__________ La modernidad después de la posmodernidad. In: BELLUZZO. Ana. M. (org.), Modernidade: vanguardas artísticas na América Latina. São Paulo: Unesp, 1990.

__________ Ni Folclórico, ni massivo: Que es lo Popular?. Lima: Revista Dialogos de la Comunicación, 1997. GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo: Edusp, 1991.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Procesos de Comunicación y Matrices de Cultura: itinerário para salir de la razón dualista. México: G. Gilli, 1998.

__________ Dos Meios às Mediações - Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.

__________ América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: SOUSA, Mauro Wilton (org.) Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 2002.

__________ Comunicación y cultura: unas relaciones complejas. Madrid: Revista Telos, 1989.

MORIN, Edgar. Cultura de Massas no Século XX - Espírito do Tempo: Neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

NEPOMUCENO, Rosa. Música Caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Editora 34, 1999.

OROZCO, Guillermo Gómez. Recepción televisiva y mediaciones: la construcción de estrategias por la audiencia.: In: Cuadernos de Comunicación y prácticas sociales. Guadalajara, 1994.

ORTIZ, Renato. Mundialização e Cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.

SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e Meio Técnico-Científico Informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

WILLIAMS, Raymond. O Campo e a Cidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2024-12-20

How to Cite

Pavan, R. (2024). O sertanejo midiatizado. Gêneros e mediações na conexão popular/massivo. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 5(2). https://doi.org/10.5902/2175497790412

Issue

Section

Free Articles