Campus multiplataforma: o ensino do jornalismo impulsionado pela inteligência artificial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497783695

Keywords:

digital journalism. artificial intelligence (AI). teaching-learning.

Abstract

The news powered by artificial intelligence (AI), characteristic of this beginning of the decade, implies transforming the production of content and demands flexible didactics in the training of journalists. This article evaluates the efficiency of the didactics applied in the production of a digital newspaper for the training of journalists able to work in environments where constantly emerging technologies need to be quickly assimilated when doing journalism. Methodologically, the article places the news in the midst of AI processes, raises the trends of contemporary journalism and the relationships of young people with the news, and then crosses the information entered with the didactic-pedagogical processes adopted in the Campus Multiplataforma registered by the literature produced by students and teachers. The result shows that the procedures are efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zanei Ramos Barcellos, Universidade de Brasília

Professor adjunto de Jornalismo Digital na graduação em Jornalismo e na pós-graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (FAC/UnB). Pós-doutor em Jornalismo e Inteligência Artificial (UFU), doutor em Gestão Urbana (PUCPR)/Universidad Piloto de Colombia), mestre em Administração (PUCPR), especialista em Marketing (PUCPR), pós-graduado em Gerenciamento de Redações Regionais do Jornalismo Espanhol (Universidad de Navarra) e bacharel em Comunicação Social - Jornalismo (UFPR). zaneibarcellos@unb.br

Paulo Henrique Soares de Almeida, Universidade de Brasília

Paulo Henrique Soares de Almeida é Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília, com período sanduíche na Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Mestre em Comunicação pela UnB e especialista em Leitura e Produção de Texto pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Tem Pós-Graduação em Gestão de Mídias Sociais pela Anhembi Morumbi e Pós-Graduação em Formação e Gestão em Educação a Distância pela UNIP. E-mail: pauloalmmeida@gmail.com.

References

BARCELLOS, Zanei; GONZATTO, Rodrigo; BOZZA, Gabriel. Jornalismo em segunda tela: webjornal produzido com dispositivos móveis em redação virtual. Sur le journalisme, About journalism. Sobre jornalismo, v. 3, n. 2, 15, dez. 2014. Disponível em: <http://www.surlejournalisme.kinghost.net/rev/index.php/slj/article/view/185>. Acesso em 8 de abril de 2023. DOI: https://doi.org/10.25200/SLJ.v3.n2.2014.185

BARCELLOS, Zanei Ramos. Jornal laboratório multiplataforma como objeto de pesquisa para o desenvolvimento de didática e processo de produção jornalística. 19º Encontro Nacional de Professores de Jornalismo, 2020, remoto. In: Anais do 19.º Encontro Nacional de Professores de Jornalismo. Disponível em: http://soac.abejor.org.br/?conference=19enpj&schedConf=encontrodeprofessores&page=paper&op=viewFile&path%5B%5D=327&path%5B%5D=213. Acesso em 14 de julho de 2022.

BECKETT, Charlie. New powers, news responsibilities: a global survey of journalism and artificial intelligence. The London School of Economics and Political Science, Polis Journalism and Society e Google News Initiative: 2019. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1utmAMCmd4rfJHrUfLLfSJ-clpFTjyef1/view. Acesso em 28 de fevereiro de 2023.

DAHLBERG, Lincoln. Rethinking the fragmentation of the cyberpublic: from consensus to contestation. In: New Media & Society. Londres: Sage, 2007. p. 827-847. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444807081228

DIAKOPOULOS, Nicholas (a). Automating the news. Cambridge: Harvard University Press, 2019. Disponível em: https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674976986. Acesso em 27 de março de 2023.

DIAKOPOULOS, Nicholas (b). Inteligência artificial no jornalismo. Digi Labour, setembro, 2019. Disponível em: https://digilabour.com.br/2019/09/20/inteligencia-artificial-no-jornalismo-entrevista-com-diakopoulos/. Acesso em 24 de janeiro de 2023.

EDDY, Kirsten. Young people’s relationships with news. Craft Human Intelligence, The Kaleidoscope. Reuters Institute for the Study of Journalism. Oxford: University of Oxford, 2022.

EISENBERG, José. Democracia, desigualdade e tecnologias da informação e comunicação. In: CUNHA, M.; FREY, K; DUARTE, F. (Orgs.). Governança local e as tecnologias de informação e comunicação. Curitiba: Champagnat, 2009. p. 19-30.

FAC. Relatório Campus Multiplataforma 2.2021. Faculdade de Comunicação (FAC). Brasília: Universidade de Brasília, 2021.

FAC. Relatório Campus Multiplataforma 2.2022. Faculdade de Comunicação (FAC). Brasília: Universidade de Brasília, 2022.

HAMMOND, Phillip. From computer-assisted to data-driven: journalism and big data. Sage Journalism, v. 18, n. 4, p. 408-424, 2015. Disponível em: https://openresearch.lsbu.ac.uk/item/8757w. Acesso em 30 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884915620205

HANSEN, Mark et al. Artificial intelligence: practise and implications for journalism. Brown Institute for Media Innovation and Tow Center for Digital Journalism, 2017. Disponível em: <https://academiccommons.columbia.edu/doi/10.7916/D8X92PRD>. Acesso em 30 de janeiro de 2023.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LOOSEN, Wiebke. Data-driven gold-standards: what the field values as award-worthy data journalism and how Journalism co-evolves with the datafication of Society. In: BOUNEGRU, Liliana; STRAY, Jonathan (Org.). The data journalism handbook 2: towards a critical data practice. Países Baixos: Amsterdam University Press, 2018, p. 360-369. Disponível em: https://assets.ctfassets.net/4wrp2um278k7/747bbLJnLlcPxK0NyVdzik/83b45311e7aa438f2fcb1fda210a4e05/9789048542079_ToC_Intro.pdf. Acesso em 23 de fevereiro de 2022.

MARCONI, Francesco. Newsmaker: artificial intelligence and de future of journalism. New York: Columbia University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.7312/marc19136

NEWMAN, Nic. Journalism, media and technology trends and predictions 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2023. Oxford: University of Oxford, 2023. Disponível em: http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2023. Acesso em 27 de março de 2023.

PAYNE, João Arantes. Consumo de Notícias por Universitários Brasileiros 2023. Orbis Media Review, 2023.

PAYNE, João Arantes. Tendências para o Jornalismo Brasileiro 2023. Orbis Media Review, 2023.

SODRÉ, Muniz. A sociedade incivil: mídia, liberalismo e finanças. Petrópolis: Vozes, 2021.

VIRILIO, Paul. O espaço crítico e as perspectivas do tempo real. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

Published

2023-12-01

How to Cite

Barcellos, Z. R., & Almeida, P. H. S. de. (2023). Campus multiplataforma: o ensino do jornalismo impulsionado pela inteligência artificial. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 22(49). https://doi.org/10.5902/2175497783695

Issue

Section

Convergência e Distribuição Multiplataforma: reconfigurações da indústria criativa

Most read articles by the same author(s)