Discourse Analysis in the new Media Ecology
The case of Jair Bolsonaro’s live stream
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497769622Keywords:
Discourse analysis, Media Ecology, media genreAbstract
By extending Charaudeau's (2018) theory of media genres to the new technological context that contemporary society lives (STRATE, BRAGA, LEVINSON, 2019; POSTMAN, 1970, 1994), this paper’s objective is to observe the communicational phenomenon that is the political live stream, taking as an epitome the ‘live of Thursday’, the official program of Jair Bolsonaro on his social media websites. Thus, when establishing this theoretical convergence, it was observed that, due to its characteristics, political live is different from other media genres, even though it has similarities. As main attributes, this new category is characterized by being centered on a figure, who acts as a protagonist and conductor of narratives, finally consolidating a scenario in which the medium is, more and more, the message.
Downloads
References
ALMEIDA, Ronaldo de. BOLSONARO PRESIDENTE: CONSERVADORISMO, EVANGELISMO E A CRISE BRASILEIRA. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 185-213, abr. 2019. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002019000100010&lng=en&nrm=iso>. access on 29 abr. 2021. Epub May 06, 2019. http://dx.doi.org/10.25091/s01013300201900010010.
ALVES DOS SANTOS, Marcelo. Desarranjo da visibilidade, desordem informacional e da polarização do brasil entre 2013 e 2018. Prof. Orientador: Afonso de Alburquerque. Tese (Doutorado) — Universidade Fedeal Fluminense, Niterói, 2019.
ARRUDA, Robson Lima. O negacionismo como artefato da pós-verdade: Bolsonaro, a pandemia e a educação. Boletim da Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 15, Boa Vista, 2021.
ART, Henry W. Dicionário de Ecologia e Ciências Ambientais. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
AVRELLA, Bárbara; CARVALHO, Cristiane Mafacioli. Ricardo Boechat: uma análise de discurso do jornalismo no rádio e na televisão. Estudos em Jornalismo e Mídia (UFSC), v. 15, n. 1. Jan./jun. 2018.
BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. Ascensão e crise do governo Dilma Rousseff e o golpe de 2016: poder estrutural, contradição e ideologia. Revista de Economia Contemporânea., Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, e172129, ago. 2017. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482017000200209&lng=en&nrm=iso>. access on 13 Apr. 2021. Epub Dec 21, 2017. https://doi.org/10.1590/198055272129.
CARVALHO, Laura. Valsa brasileira: do boom ao caos econômico, São Paulo, Editora Todavia AS, 2018.
CEPÊDA, Vera. A nova direita no Brasil: contexto e matrizes conceituais. Mediações 23 (2): 75-122, 2018.
CHARAUDEAU, Patrick. Visadas discursivas, gêneros situacionais e construção textual. In: MACHADO, Ida Lucia; MELLO, Renato de. Gêneros reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte, Nad/Fale-UFMG, 2004. Disponível em .
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e Discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Editora Contexto, 2018.
DEUZE, Mark. Media life. Cambridge: Polity, 2012.
ECO, Umberto. Os limites da interpretação. São Paulo: Perspectiva, 2015.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2014.
GOMES, Wilson da Silva; DOURADO, Tatiana. Fake news, um fenômeno de comunicação política entre jornalismo, política e democracia. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 16, n. 2, 2019
LEVINSON, Paul. McLuhan na era das mídias sociais. In: STRATE, Lance; BRAGA, Adriana; LEVINSON, Paul. Introdução à Ecologia das Mídias. São Paulo/Rio de Janeiro: Edições Loyola/PUC-Rio, 2019
MACHADO, Janaína Marissol dos Santos. O protesto social contemporâneo: o engajamento político via redes sociais no Brasil a partir de 2013. Prof. Orientador: Ricardo Mayer. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal de Santa Maria, 2016.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis: Vozes, 2014.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Cultrix: São Paulo, 1993.
POSTMAN, Neil. What is Media Ecology? Media Ecology Association, 1970. Disponível em <https://media-ecology.org/What-Is-Media-Ecology>.
POSTMAN, Neil. The Humanism of Media Ecology. Proceedings of the Media Ecology Association, Volume 1, 2000. Disponível em: <https://www.media-ecology.org/resources/Documents/Proceedings/v1/v1-02-Postman.pdf>.
POSTMAN, Neil. Tecnopólio: a rendição da cultura à tecnologia. São Paulo: Nobel, 1994.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no ambiente conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SOLANO, Esther. La bolsonarización de Brasil. DOCUMENTOS DE TRABAJO IELAT, v. 1, p. 1-40, 2019.
STRATE, Lance; BRAGA, Adriana; LEVINSON, Paul. Introdução à Ecologia das Mídias. São Paulo/Rio de Janeiro: Edições Loyola/PUC-Rio, 2019.
VISCARDI, Janaisa Martins. Fake news, verdade e mentira sob a ótica de Jair Bolsonaro no Twitter. Trab. linguist. apl. 59 (2) • May-Aug 2020. Disponível em <https://www.scielo.br/j/tla/a/HWYM3LcW7yVtMY9ZbK8CWzs/?lang=pt >.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.


