Colonizações lúdicas: Imagens da cultura brasileira em jogos de cartas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497769392

Keywords:

cardgame, folklore, colonization

Abstract

The article seeks to understand the images of Brazilian folk cultures evoked in the collectible card game Lendas e Batalhas (2019), an independent initiative that aims to enhance the “historical and cultural wealth of Brazil”. Through a content analysis that considered the game manual, the cards text, their illustrations and rules, we searched for the strengths, contradictions and controversies of this adaptation to the ludic universe. In our reading, it was possible to notice that there is a limitation in the understanding of folklore as only linked to the fantastic; that an objective representation of colonial history will intrinsically reinforces Eurocentrism which supports a new colonization of the imaginary and that the structure of the game, whose victory depends on eliminating the opponent's knowledge and taking his story to oblivion, portrays in the playful universe a violence that was factually carried out against traditional people.

Keywords: Card game. Folklore. Colonization.

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Author Biography

Andriolli Costa, UNEB

Andriolli da Costa é professor adjunto do Departamento de Jornalismo da UERJ. Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS, mestre em Jornalismo pela UFSC e graduação em Comunicação Social: Jornalismo pela UFMS. Cursou estágio pós-doutoral em Crítica Cultural na UNEB, na linha de pesquisa de Tradição Oral e Produção de Narrativas. É membro do Nutopia - Núcleo das Tradições Orais e Patrimônio Imaterial (UNEB), da Comissão Sul-Mato-Grossense do Folclore e integrante da diretoria da Rede Folkcom (2022-2024). Atua principalmente nas seguintes áreas: Jornalismo, Teoria do Jornalismo, Cultura Popular, Tradição Oral e Imaginário

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Published

2024-03-08

How to Cite

Costa, A. (2024). Colonizações lúdicas: Imagens da cultura brasileira em jogos de cartas. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 22(50). https://doi.org/10.5902/2175497769392

Issue

Section

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