Aesthetic Experience In The Movement Hip-Hop: Counter-Hegemonic Tensions In The Consumer Practices

Authors

  • Camila Marques Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Rosane Rosa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497724841

Keywords:

Hip-hop. Consumer practices. Contradictions.

Abstract

This article problematize the relationship between hip-hop social movement and the consumption practices of big brand fashion products, understanding the extent to which this consuming empties the real sense of movement or serve as another form of communication strengthening the oppositional identity of hip- hop culture. We walked theoretically supported by Cultural Studies, by authors from the anthropology of consumption and the subject notions of social actors and new social movements, Alain Touraine (2009). It was found that the consumption habits of global brands lend themselves to identity formation, to belonging and acceptance in the group, and also to the market and capitalist society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Marques, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutora em Comunicação/Mídia e Identidades Contemporâneas, pela Universidade Federal de Santa Maria, com doutorado sanduíche (PDSE/CAPES) na Universidade Católica Portuguesa - Lisboa. Mestra em Comunicação Midiática, linha Mídia e Identidades Contemporâneas, pela Universidade Federal de Santa Maria (20013). Especialista em Comunicação e Projetos de Mídia pelo Centro Universitário Franciscano (2009). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Gênero e Desigualdades (UFSM/CNPq) e produtora audiovisual.

Rosane Rosa, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), Mestre em Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2000), Especialista em Administração de Marketing (1993). Professora no Departamento de Ciências da Comunicação, do Programa de Pós-graduação em Comunicação e do Programa Tecnologias Educacionais em Rede da Universidade Federal de Santa Maria. Coordenadora do Acordo de Cooperação Internacional entre a Universidade Federal de Santa Maria e a Universidade de Cabo Verde. Coord.do Acordo de Cooperação Internacional entre a UFSM e a Universidade Pedagógica de Moçambique - Projeto Educomunicação Intercultural \CAPES. Profa. Visitante dos Programas de Pós-graduação Design e Multimídia e Jornalismo e Mídias Digitais da Universidade Pedagógica de Moçambique. Integra a Global Alliance for Partnerships on Media and Information Literacy (GAPMIL). Lidera o Grupo de Pesquisa Comunicação, Educação Intercultural e Cidadania (CNPQ) e Coordena o Projeto de Ensino, Pesquisa e Extensão - EDUMIX Editora Aberta. É pesquisadora CAPES e investiga os temas Comunicação, Direitos Humanos, Políticas Sociais, Educomunicação, Alteridade e Cidadania. Pós-doutoranda na Universidade de Coimbra, sob a supervisão do Prof. Boaventura de Souza Santos. 

 

 

 

Published

2018-09-12

How to Cite

Marques, C., & Rosa, R. (2018). Aesthetic Experience In The Movement Hip-Hop: Counter-Hegemonic Tensions In The Consumer Practices. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 17(34). https://doi.org/10.5902/2175497724841

Issue

Section

Free Articles