The roto on the screen: the urban popular type in the classical chilean cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497724789

Keywords:

Chilean Roto. Chilean Cinema. Classical Cinema.

Abstract

The figures of roto and huaso are considered popular types of the chileanity. The researcher Santa Cruz Achurra points out that during the Chilean cinema of the 1940s we can find greater presence of the huaso in relation to the roto on the movies. From this information, our objective in this article is not to seek answers to this phenomenon, but to analyze how the figure of the roto became an important element present in the Chilean cultural industry in the first half on the 20th century, and thus it was absorbed by the local film production. Finally, we will focus our studies on the comic actor Eugenio Retes, specifically in the film El gran circo Chamorro (1955), directed by José Bohr.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabián Núñez, Universidade Federal Fluminense (UFF)

É professor adjunto do Departamento de Cinema e Vídeo da Universidade Federal Fluminense (UFF), desde 2009. Sua formação acadêmica foi inteiramente realizada na Universidade Federal Fluminense: Bacharel em Comunicação Social (Habilitação em Cinema), em 2000; Mestre em Comunicação, Imagem e Informação, em 2003, e Doutor em Comunicação, em 2009. Foi credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da UFF, de 2010 a 2015. É membro da Associação Brasileira de Preservação Audiovisual (ABPA), fazendo parte de sua direção durante a gestão 2012-2014. Atua na organização do Cineclube Sala Escura, projeto de extensão vinculado ao LIA (Laboratório de Investigação Audiovisual), desde 2010. É pesquisador da Plataforma de Reflexão sobre o Audiovisual Latino-Americano (PRALA) e do Laboratório Universitário de Preservação Audiovisual (LUPA). Seus temas de interesse são: cinema latino-americano, cinema brasileiro, história do cinema, crítica cinematográfica e preservação audiovisual.

Published

2017-12-19

How to Cite

Núñez, F. (2017). The roto on the screen: the urban popular type in the classical chilean cinema. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 16(32). https://doi.org/10.5902/2175497724789

Issue

Section

Free Articles