Narrative as event in the film Central Station

Authors

  • Cyntia Gomes Calhado Crítica, pesquisadora e professora em cursos de Comunicação e Audiovisual no FIAM-FAAM - Centro Universitário. É doutoranda do Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497721007

Keywords:

Event. Audiovisual Narrative. Central Station.

Abstract

The objective of this article is to interpretate the audiovisual narrative from the concept of event, seeking to provide a new approach besides its representative aspects traditionally focused. The object of study is the pilgrimage scene from Walter Salles’s feature film Central Station (1998), that has being thought mainly in it’s representational field. As theoretical tools, we will adopt the text “The virtualities of the cinematographic narrative” (2013), in which André Parente presents an internal criticism to Gilles Deleuze’s system-cinema. We aim to demonstrate that the narrative as event intensifies the cinematographic experience, because the time of the image and the one from de spectator identifies.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cyntia Gomes Calhado, Crítica, pesquisadora e professora em cursos de Comunicação e Audiovisual no FIAM-FAAM - Centro Universitário. É doutoranda do Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Doutoranda (bolsista CNPq) do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, onde desenvolve o estudo Intensidades da imagem: acontecimento narrativo no cinema – análises críticas a partir de Walter Salles. Mestre (2013, bolsista CAPES) em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e bacharel em Jornalismo pela mesma instituição (2008). É uma das autoras do livro Extremidades: Experimentos Críticos, organizado pela Profa. Dra. Christine Mello. Vice-líder do grupo de pesquisa Extremidades: redes audiovisuais, cinema, performance e arte contemporânea do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP. Integrante da plataforma de experimentos críticos lab eXtremidades. Seu campo de pesquisa abrange audiovisual, mais especificamente ficção, documentário, roteiro, cinema brasileiro e cinema contemporâneo. É professora em cursos de Comunicação e Audiovisual no FIAM-FAAM - Centro Universitário. 

Published

2018-05-22

How to Cite

Calhado, C. G. (2018). Narrative as event in the film Central Station. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 17(33). https://doi.org/10.5902/2175497721007

Issue

Section

Free Articles