ALGORITHMS AND DISINFORMATION

AUTOMATION OF CHECKS IN LATIN AMERICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497772211

Keywords:

Automation, Journalism, Factchecking

Abstract

The circulation of fake news on digital platforms is gaining more and more notoriety due to the influence of bots. In this scenario, fact-checking projects such Lupa, Aos Fatos and Chequeado, work with verification automation to combat with greater agility and in a timely manner, the market of false information. To this end, the research applies a methodology with both theoretical and empirical approaches based on a multiple case study, where it analyzes the agencies' automated products, also citing the technology laboratories created by Lupa, Aos Fatos and Chequeado, for the innovation of their services. Therefore, this article addresses the process of automation of journalistic verification, implemented by fact-checking agencies in Latin America.

Downloads

Author Biographies

Marta Alencar, Unisinos

PhD student in Communication at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Master in Communication from the Federal University of Piauí (UFPI). Specialist in Digital Marketing Management by Centro Universitário Uninovafapi (2014). She holds a degree in Social Communication from the Faculty of Health, Exact and Legal Sciences of Teresina (2012). Founder of COAR (Journalistic and Educational Startup of Debunking and Fact-checking in the Northeast), of the E-COAR Podcast and of the Free Courses Educational Project, COAR EDUCA. She is a member of Unisinos' Cyber-happening Investigation Laboratory (LIC). In 2021, she participated in the First Residency of the Comprova Project, being the only representative of Piauí. And it was also the only winner from Piauí among 80 projects selected in Brazil for the “Accelerating Digital Transformation” program, an initiative by Abraji, the Meta Journalism Project and the International Center for Journalists (ICFJ) in 2022. She is currently an associate of ABRAJI and of the Brazilian Association of Researchers in Journalism (SBPJOR). Finalist in the category Troféu Rastilho do Livre.Jor in October 2022, for the project she develops in the Northeast, called COAR.

Maria Clara Aquino, Unisinos

Doutora e mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação pela Unisinos. Atualmente é pesquisadora e docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Coordenadora do grupo de pesquisa Laboratório de Investigação do Ciberacontecimento (LIC). Pesquisadora do CNPq nível 2. É docente e pesquisadora no PPG de Ciências da Comunicação e docente na graduação nos cursos de Comunicação Digital, Jornalismo, Publicidade e Propaganda e Relações Públicas da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atua como parecerista de periódicos nacionais e internacionais. Além dos projetos de pesquisa que coordena na Unisinos, tem envolvimento com outros projetos nacionais e internacionais. Tem como interesses de pesquisa os temas que abrangem tópicos sobre cultura digital; convergência; ativismo em rede; mercado de comunicação; inovação e questões de violência e gênero que atravessam as temáticas de pesquisa abordadas nos projetos. 

References

ANDRADE, Samaria. Jornalismo em mutação: estudo sobre a produção de conteúdo na fase do capitalismo avançado. Teresina: EDUFPI, 2015.

AOS FATOS. Conheça o Aos Fatos Lab. Disponível em: https://www.aosfatos.org/aos-fatos-lab/. Acesso em: 14 de maio 2022.

AOS FATOS. Fátima no WhatsApp. Disponível em: https://www.aosfatos.org/fatima/. Acesso em: 17 de maio 2022.

BELDA, Francisco R. Dos Fake Data às Big News. In: TOURAL, Carlos; CORONEL, Gabriela; FERRARI, Pollyana (Org). Big Data e Fake News na sociedade do (des)conhecimento. 1. Ed. Aveiro: Ria Editorial, 2019, p.19-25. http://www.riaeditorial.com/index.php/big-data-e-fake-news-na-sociedade-do-desconhecimento/. Acesso em: 20 de jun. 2019.

CÔRREA, Elizabeth S.; GIACOMASSI, Fernanda. Inovações no Jornalismo para além das Tecnologias Digitais. Líbero, ano XXI, n. 41, jan./jun./2018, p. 57-73. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/920/971. Acesso em: 19 abr. 2022.

FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma «analítica» da midiatização. MATRIZes, v. 1, n. 2, p.89-105. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194/40938. Acesso em: 15 de abr. 2022.

FERNANDEZ, Pablo M. Inteligencia artificial para chequear más rápido y mejor. Disponível em: https://chequeado.com/inteligencia-artificial-para-chequear-mas-rapido-y-mejor/. Acesso em: 14 abr. 2022.

FLORES, Ana M. Jornalismo de Inovação: um conceito múltiplo. Em [...] SBPJor - 14º encontro nacional de pesquisadores em jornalismo, Palhoça, nov. 2016, p. 1-17. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/4229607/mod_folder/intro/Inovacao_208-1090-1-PB.pdf?time=1618347882206. Acesso em: 15 jul. 2022.

FRANCISCATO, Carlos; GONÇALVES, Ana L. A inovação aberta no desenvolvimento das agências de fact-checking durante a pandemia. Comunicação e Inovação, v. 22, n. 50, set./dez./2021, p.63-79. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8074. Acesso em: 25 maio 2022.

GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, v. 6, n.1, p.95-121, jan./abr.2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722/563. Acesso em: 27 jun. 2022.

LUPA. Conheça o Lupe!, o assistente virtual da Agência Lupa no Facebook. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/tag/projeto-lupe/#:~:text=Conhe%C3%A7a%20o%20Lupe!%2C%20o%20assistente%20virtual%20da%20Ag%C3%AAncia%20Lupa%20no%20Facebook. Acesso em: 12 maio 2019.

LUPA. Você viu desinformação? Busque na Lupa! Conheça a nova ferramenta de pesquisa do lupa.news. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/institucional/2022/06/07/busque-na-lupa?fbclid=IwAR0SotEzc3Mu45SaT-JCeBAs0wFTI425qm29piweBZflzoj5y1p-Kh8YFfw. Acesso em: 9 jul. 2022.

MARTINS, Helena. Comunicações em tempos de crise: economia e política. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, Fundação Rosa Luxemburgo, 2020.

MAURÍCIO, Patrícia. A desintegração do modelo de negócios do jornalismo e tentativas para financiar reportagens de qualidade na internet. ALCEU, v. 17, n. 35, ed. 35, jul./dez.2017. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/index.php/alceu/article/view/119. Acesso em: 12 jul. 2022.

NETLAB. Acompanhamento da desinformação durante as eleições 2022.Disponível em: http://www.netlab.eco.ufrj.br/blog/acompanhamento-multiplataforma-da-desinformacao-durante-as-eleicoes-2022. Acesso em: 6 nov. 2022.

NUNES, Ana C. O que é Inovação em mídia e jornalismo? Uma análise de media labs e seus projetos. Orientador: Eduardo Campos Pellanda. 2020. 333 f. Tese (Doutorado) em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9145. Acesso em: 17 jul. 2022.

SALAVERRÍA, Ramón. “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El Profesional de la Información, v. 24, n. 4, p. 397-404. Disponível em: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2015.jul.06. Acesso em: 29 jun. 2022.

SANTI, Matías Di. Chequeado lanza un buscador para que vos mismo verifiques desinformaciones. Disponível em: https://chequeado.com/chequeado-lanza-un-buscador-para-que-vos-mismo-verifiques-desinformaciones/. Acesso em: 20 jun. 2022.

SEIBT, Taís. Jornalismo de verificação como tipo ideal: A prática de fact-checking no Brasil. 2019. Orientadora: Virginia Pradelina da Silveira Fonseca. 2019. 265 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/193359. Acesso em: 29 nov. 2019.

SRNICEK, Nick. Platform capitalism. Cambridge: Polity Press, 2017.

STENCEL, Mark; RYAN, Erica; LUTHER, Joel. Fact-checkers extend their global reach with 391 outlets, but growth has slowed. Disponível em: https://reporterslab.org/fact-checkers-extend-their-global-reach-with-391-outlets-but-growth-has-slowed/. Acesso em: 18 jun. 2022.

VALENTE, Jonas. Apresentação do Dossiê Temático "Algoritmos, economia e poder". Revista Eptic, v. 22, n. 2, maio/ago./, 2020, p. 56-63. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/download/13725/10518/. Acesso em: 17 jun. 2022.

VENTURA, Magda M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, set./out., 2007, p. 383-386. Disponível em: http://sociedades.cardiol.br/socerj/revista/2007_05/a2007_v20_n05_art10.pdf. Acesso em: 12 maio 2022.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2a ed. Porto Alegre: Bookman, 20

Published

2023-01-24

How to Cite

Alencar, M., & Aquino, M. C. . (2023). ALGORITHMS AND DISINFORMATION: AUTOMATION OF CHECKS IN LATIN AMERICA. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 21(47). https://doi.org/10.5902/2175497772211

Issue

Section

Dossiê - Comunicação e Ciência: narrativas, desinformação, checagem