ALGORITHMS AND DISINFORMATION
AUTOMATION OF CHECKS IN LATIN AMERICA
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497772211Keywords:
Automation, Journalism, FactcheckingAbstract
The circulation of fake news on digital platforms is gaining more and more notoriety due to the influence of bots. In this scenario, fact-checking projects such Lupa, Aos Fatos and Chequeado, work with verification automation to combat with greater agility and in a timely manner, the market of false information. To this end, the research applies a methodology with both theoretical and empirical approaches based on a multiple case study, where it analyzes the agencies' automated products, also citing the technology laboratories created by Lupa, Aos Fatos and Chequeado, for the innovation of their services. Therefore, this article addresses the process of automation of journalistic verification, implemented by fact-checking agencies in Latin America.
Downloads
References
ANDRADE, Samaria. Jornalismo em mutação: estudo sobre a produção de conteúdo na fase do capitalismo avançado. Teresina: EDUFPI, 2015.
AOS FATOS. Conheça o Aos Fatos Lab. Disponível em: https://www.aosfatos.org/aos-fatos-lab/. Acesso em: 14 de maio 2022.
AOS FATOS. Fátima no WhatsApp. Disponível em: https://www.aosfatos.org/fatima/. Acesso em: 17 de maio 2022.
BELDA, Francisco R. Dos Fake Data às Big News. In: TOURAL, Carlos; CORONEL, Gabriela; FERRARI, Pollyana (Org). Big Data e Fake News na sociedade do (des)conhecimento. 1. Ed. Aveiro: Ria Editorial, 2019, p.19-25. http://www.riaeditorial.com/index.php/big-data-e-fake-news-na-sociedade-do-desconhecimento/. Acesso em: 20 de jun. 2019.
CÔRREA, Elizabeth S.; GIACOMASSI, Fernanda. Inovações no Jornalismo para além das Tecnologias Digitais. Líbero, ano XXI, n. 41, jan./jun./2018, p. 57-73. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/920/971. Acesso em: 19 abr. 2022.
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma «analítica» da midiatização. MATRIZes, v. 1, n. 2, p.89-105. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194/40938. Acesso em: 15 de abr. 2022.
FERNANDEZ, Pablo M. Inteligencia artificial para chequear más rápido y mejor. Disponível em: https://chequeado.com/inteligencia-artificial-para-chequear-mas-rapido-y-mejor/. Acesso em: 14 abr. 2022.
FLORES, Ana M. Jornalismo de Inovação: um conceito múltiplo. Em [...] SBPJor - 14º encontro nacional de pesquisadores em jornalismo, Palhoça, nov. 2016, p. 1-17. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/4229607/mod_folder/intro/Inovacao_208-1090-1-PB.pdf?time=1618347882206. Acesso em: 15 jul. 2022.
FRANCISCATO, Carlos; GONÇALVES, Ana L. A inovação aberta no desenvolvimento das agências de fact-checking durante a pandemia. Comunicação e Inovação, v. 22, n. 50, set./dez./2021, p.63-79. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8074. Acesso em: 25 maio 2022.
GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, v. 6, n.1, p.95-121, jan./abr.2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722/563. Acesso em: 27 jun. 2022.
LUPA. Conheça o Lupe!, o assistente virtual da Agência Lupa no Facebook. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/tag/projeto-lupe/#:~:text=Conhe%C3%A7a%20o%20Lupe!%2C%20o%20assistente%20virtual%20da%20Ag%C3%AAncia%20Lupa%20no%20Facebook. Acesso em: 12 maio 2019.
LUPA. Você viu desinformação? Busque na Lupa! Conheça a nova ferramenta de pesquisa do lupa.news. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/institucional/2022/06/07/busque-na-lupa?fbclid=IwAR0SotEzc3Mu45SaT-JCeBAs0wFTI425qm29piweBZflzoj5y1p-Kh8YFfw. Acesso em: 9 jul. 2022.
MARTINS, Helena. Comunicações em tempos de crise: economia e política. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, Fundação Rosa Luxemburgo, 2020.
MAURÍCIO, Patrícia. A desintegração do modelo de negócios do jornalismo e tentativas para financiar reportagens de qualidade na internet. ALCEU, v. 17, n. 35, ed. 35, jul./dez.2017. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/index.php/alceu/article/view/119. Acesso em: 12 jul. 2022.
NETLAB. Acompanhamento da desinformação durante as eleições 2022.Disponível em: http://www.netlab.eco.ufrj.br/blog/acompanhamento-multiplataforma-da-desinformacao-durante-as-eleicoes-2022. Acesso em: 6 nov. 2022.
NUNES, Ana C. O que é Inovação em mídia e jornalismo? Uma análise de media labs e seus projetos. Orientador: Eduardo Campos Pellanda. 2020. 333 f. Tese (Doutorado) em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9145. Acesso em: 17 jul. 2022.
SALAVERRÍA, Ramón. “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El Profesional de la Información, v. 24, n. 4, p. 397-404. Disponível em: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2015.jul.06. Acesso em: 29 jun. 2022.
SANTI, Matías Di. Chequeado lanza un buscador para que vos mismo verifiques desinformaciones. Disponível em: https://chequeado.com/chequeado-lanza-un-buscador-para-que-vos-mismo-verifiques-desinformaciones/. Acesso em: 20 jun. 2022.
SEIBT, Taís. Jornalismo de verificação como tipo ideal: A prática de fact-checking no Brasil. 2019. Orientadora: Virginia Pradelina da Silveira Fonseca. 2019. 265 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/193359. Acesso em: 29 nov. 2019.
SRNICEK, Nick. Platform capitalism. Cambridge: Polity Press, 2017.
STENCEL, Mark; RYAN, Erica; LUTHER, Joel. Fact-checkers extend their global reach with 391 outlets, but growth has slowed. Disponível em: https://reporterslab.org/fact-checkers-extend-their-global-reach-with-391-outlets-but-growth-has-slowed/. Acesso em: 18 jun. 2022.
VALENTE, Jonas. Apresentação do Dossiê Temático "Algoritmos, economia e poder". Revista Eptic, v. 22, n. 2, maio/ago./, 2020, p. 56-63. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/download/13725/10518/. Acesso em: 17 jun. 2022.
VENTURA, Magda M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, set./out., 2007, p. 383-386. Disponível em: http://sociedades.cardiol.br/socerj/revista/2007_05/a2007_v20_n05_art10.pdf. Acesso em: 12 maio 2022.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2a ed. Porto Alegre: Bookman, 20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.